ארבעה חברי-כנסת שילמו בשנה שעברה אלפי שקלים כל אחד לסוכנות הצילום פלאש 90, אחרי שפנתה אליהם בגין הפרת זכויות יוצרים בתצלומים. הארבעה, חברי-הכנסת עפר שלח, קארין אלהרר, נחמן שי ואלי בן-דהן, העדיפו להתפשר עם הסוכנות (שמספקת בין השאר שירותי תצלומים לאתר "העין השביעית") במקום להיתבע. שלושה מחבריהם לכנסת, יולי אדלשטיין, דוד אמסלם ומייקל אורן, סירבו להתפשר ונגד כל אחד מהם הוגשה תביעה בסך עשרות אלפי שקלים.

לפי נתוני הוצאות הקשר עם הציבור של חברי-הכנסת לשנת 2017, שעליהן דווח בהרחבה באתר "100 ימים של שקיפות", ח"כ שלח שילם 5,000 שקל לפלאש 90 בגין "הפרת זכויות יוצרים". ח"כ שלח הוא היחיד שהצהיר במפורש בסעיפי הוצאות הקשר עם הציבור את עילת התשלום. שלושת חברי-הכנסת האחרים נמנעו מכך והותירו את נסיבות התשלום עמומות, כך שניתן היה לחשוב ששילמו את הסכום עבור הזכות לעשות שימוש עתידי בתצלומי הסוכנות.

לפי הצהרת ח"כ קארין אלהרר, היא שילמה לחברת פלאש 90 במסגרת תקציב הקשר עם הציבור 5,000 שקל עבור "זכויות קניין רוחני – צילום". לפי סגן השר ח"כ אלי בן-דהן, הוא שילם 8,000 שקל לחברה עבור "זכויות שימוש בצילום". ולפי ח"כ נחמן שי, הוא שילם לסוכנות הצילומים 4,000 שקל עבור "קניין זכויות רוחני – צילום". בדיקה שביצעה דוברות הכנסת לבקשת "העין השביעית" העלתה כי בפועל שלושת חברי-הכנסת העבירו את הסכומים במסגרת הסכם פשרה על הפרת זכויות יוצרים.

הסכמי הפשרה של חברי-הכנסת וחברת פלאש 90 הם עוד חלק ממאבק כולל שסוכנות הצילום מנהלת נגד הפרת זכויותיה על-ידי נבחרי ציבור ובכלל. כבר לפני כחצי שנה פנתה הסוכנות לוועדת הכנסת בתלונה על שימוש אסור בתצלומיה. הכנסת, בתגובה, איימה להגיש תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד סוכנות הצילום. כפי שצוין באתר זה בעבר, חברי-כנסת המזוהים עם השמאל נטו להתפשר עם הסוכנות, בעוד אלה המזוהים עם הימין מעדיפים לנהל הליך משפטי.

ח"כ אלהרר מסרה בתגובה, באמצעות הדוברת מעיין אבימאיר: "במסגרת תפקידי הציבורי אני שומרת על קשר עם הציבור באמצעות פרסום פוסטים בפייסבוק. במרביתם המוחלט ניתן קרדיט צילום על התמונות המפורסמות. לצערי טעות אנוש גרמה לכך שלתמונה אחת מלפני שנתיים לא ניתן קרדיט. לאחר התנצלות וניסיון שלא הצליח להסדיר את הדבר מול חברת פלאש 90 ללא מעורבות של עורכי-דין, אוימתי שתוגש נגדי תביעה. תחילה דרשו 40 אלף שקל עבור טעות האנוש. לאחר משא-ומתן הגענו להסכמה של תשלום בגובה 5,000 שקל. לצערי, ההתנהלות של פלאש 90 היא שיטתית, והחברה 'נהנית' לתפוס חברי-כנסת בטעותם הלא מכוונת למטרות רווח".

ח"כ שי מסר בתגובה: "אכן הסכום שולם כפיצוי במסגרת פשרה, זאת לאחר שקיבלנו חוות דעת משפטית ושוכנעתי שמדובר בסכום סביר בנסיבות העניין. אני האחרון שירצה לפגוע בזכויותיהם של צלמים. מאז הפשרה שינינו את המבנה של הניוזלטר שלי כך שאנחנו משתמשים רק בתצלומים שיש לנו עליהם את זכויות היוצרים".

ח"כ שלח מסר בתגובה, באמצעות דוברו חיים רובינשטיין: "תביעת הנגד כפי שהוגשה על-ידי המחלקה המשפטית של הכנסת מדברת בעד עצמה". כאמור לעיל, ובניגוד לדבריו של שלח, הכנסת לא הגישה תביעה נגד פלאש 90, אלא רק איימה בכך.

מטעמו של סגן השר בן-דהן לא נמסרה תגובה.

נתי שוחט, הבעלים והמנכ"ל של פלאש 90, מסר בתגובה: "חברי-הכנסת הם לא מעל החוק. לצערי כמעט שליש מבית-הנבחרים הם מפירים, חלקם סדרתיים".