לפני שבועות אחדים פרסם נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין פוסט חריג בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו. "לאחרונה הובא לידיעתי מאבק חשוב", כתב הנשיא ריבלין לעוקביו. "מאבקם של הצלמים על זכותם להתפרנס בכבוד".

"כיום, בעידן האינטרנט, כל נושא זכויות היוצרים הפך 'נזיל' ביותר", הוסיף הנשיא ריבלין. "קל מאוד להוריד תמונה מהאינטרנט ולהשתמש בה, כאילו לא היו לה בעלים. אלא שלכל תצלום יש בעלים – הצלם, שזוהי אומנותו ואמנותו. אני מודה לצלם המוכשר גילי יערי שהסב את תשומת לבי לכך שגם בעמוד הפייסבוק שלי חטאנו בכך פעם אחת, ומחזק את ידיו ואת ידי חבריו למקצוע במאבק חשוב זה".

הנשיא ריבלין הוא חלק מתופעה, וחריג בתוכה. חלק מתופעה, שכן אנשי ציבור רבים, ובהם חברי-כנסת ושרים, מפרסמים בעמודי הפייסבוק ובאתרים הרשמיים שלהם תצלומים בלי רשות וללא קרדיט. חריג, כיוון שהנשיא מיהר לקחת על עצמו את האחריות למעשה, הגיע להסכם פשרה עם הצלם שכלל פיצוי כספי הוגן, ואף פרסם קריאה פומבית לשמור על זכויותיהם של הצלמים בישראל. ברוב המקרים, הדרך קשה הרבה יותר והתוצאה אינה כה מלבבת.

לדברי צלמים שבקיאים בפרטים, בחודשים האחרונים איתרו לפחות עשרה צלמים שונים תצלומים שצילמו מתנוססים באתרים הרשמיים ובעמודי הפייסבוק של חברי-כנסת ושרים בלי שאלו קיבלו רשות ובלי שנתנו כל קרדיט לצלם. בכמה מהמקרים מדובר בהפרה בודדת של זכויות הצלמים, כמו במקרה של הנשיא ריבלין. אבל יש נבחרי ציבור שחוטאים בהפרת זכויות יוצרים באופן שיטתי.

בסך הכל מדובר בעשרות רבות של תצלומים שמתנוססים בניגוד לחוק בעמודי הפייסבוק ובאתרים של המחוקקים עצמם. בכל אחד מהמקרים הללו נשלחו מכתבי התראה לפוליטיקאים, שבדרך כלל הובילו לפשרה ללא צורך בתביעה משפטית.

הפרת זכויותיהם של צלמים בידי פוליטיקאים אינה תופעה שמוגבלת לצד כזה או אחר של הקשת הפוליטית. היא חוצה מפלגות וסיעות. עם זאת, הניסיון שנצבר אצל הצלמים במהלך החודשים האחרונים מעלה כי אחרי שיגור מכתב התראה מעורך-דין, הפוליטיקאים מהשמאל נוטים יותר להכיר בטעות שביצעו, לקחת אחריות ולהתפשר עם הצלם. הפוליטיקאים מהצד הימני של המפה הפוליטית, לעומת זאת, נוטים להיכנס למאבק משפטי.

עובדה היא כי עד היום, ככל הידוע רק שלושה מקרים הגיעו לכדי הגשת תביעה של ממש, שלושתם נגד נבחרי ציבור מהצד הימני של המפה הפוליטית: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם וסגן השר מייקל אורן. בשלושת המקרים התביעה הוגשה על-ידי סוכנות הצילום פלאש 90 (שמספקת בין השאר שירותי תצלומים לאתר "העין השביעית").

מאבק נגד הפרת זכויות הצלמים

אפשר לראות בתביעות של פלאש 90 חלק ממאבק כולל שהיא מנהלת נגד הפרת זכויותיה על-ידי נבחרי ציבור. כבר לפני כחצי שנה פנתה הסוכנות לוועדת הכנסת בתלונה על שימוש אסור בתצלומיה. הכנסת, בתגובה, איימה להגיש תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד סוכנות הצילום. אבל נכון יותר לראות את התביעות של פלאש 90 כחוד החנית במאבק של ציבור הצלמים הישראלי כולו נגד הפרת זכויותיהם. ודוק: כאן לא מדובר באזרחים פרטיים שפרסמו תצלומים בלי רשות וקרדיט, ואף לא בכלי תקשורת. כאן מדובר במחוקקים עצמם שמפירים את החוק השומר על זכויות הצלמים.

התביעות נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין, יו"ר הקואליציה אמסלם וסגן השר אורן הוגשו בחודש ינואר השנה. נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין הוגשה תביעה בסך 100 אלף שקל בגין פרסום של שלושה תצלומים בדף הפייסבוק שלו. באמצעות עורכי-הדין מתן שוק ודור נחמן נטען כי אדלשטיין לא קיבל רשות לפרסם את התצלומים, ואף לא נתן קרדיט לצלמים נתי שוחט ונעם ריבקין-פנטון.

יו"ר הכנסת טרם הגיש כתב הגנה, אך בתשובה למכתב ההתראה שנשלח טרם הגשת התביעה מסר ערן סידיס, ראש המטה שלו, כי התמונות הוסרו מהעמוד וכי "הפרת זכויות היוצרים, ככל שהיתה כזו, נעשתה בתום לב גמור". עם זאת, היו"ר סירב לשלם את סכום הפיצוי שדרשה הסוכנות, ועל כן הוגשה התביעה.

תביעה נוספת בסך 100 אלף שקל הוגשה, אף היא באמצעות עורכי-הדין שוק ונחמן, נגד יו"ר הקואליציה אמסלם בגין שלושה תצלומים. על-פי התביעה, התצלומים, שצילם יונתן זינדל, פורסמו בעמוד הפייסבוק של יו"ר הקואליציה ללא רשות וללא קרדיט. גם יו"ר הקואליציה טרם הגיש כתב הגנה.

תביעה בסך 80 אלף שקל הוגשה נגד סגן השר אורן בגין תצלום של הצלם זינדל שהופיע בדף הפייסבוק שלו. בעקבות התראה לפני הגשת תביעה הודתה ראש המטה של סגן השר, עו"ד הילה נתנאלי, כי התצלום הועלה לעמוד הפייסבוק של אורן על-ידי מי שהיה באותה תקופה הדובר שלו. גם במקרה זה התצלום הוסר באופן מיידי, אך סגן השר סירב לשלם כל פיצוי.

לאחרונה הגיש סגן השר אורן כתב הגנה, באמצעות עורכי-הדין ריצ'רד לוטי וחמוטל נירן. סגן השר טוען להגנתו כי היה זה "שימוש לא מסחרי, שנעשה בתום לב מוחלט, בתצלום אחד ויחיד", שממילא "מופיע במספר אתרים ומיקומים ברחבי האינטרנט", בחלקם ללא כל קרדיט. על כן, טוען סגן השר, מדובר ב"שימוש הוגן ומותר בתצלום".

סגן השר טוען עוד כי "התביעה דכאן היא חלק ממהלך רחב ופסול של התובעת, אשר בחודשים האחרונים מצאה לה מקור הכנסה נוח – פלאש 90 החלה לפנות לשורה ארוכה של חברי-כנסת מכהנים, לדמויות ציבוריות ולגופים מרכזיים אחרים, אשר בתום לב עשו שימוש לא משמעותי בתצלום זה או אחר המסתובב ברשת האינטרנט, בדרישה לתשלום סכומי עתק מופרזים (עשרות אלפי שקלים) שאין בינם לבין סכומים שפלאש 90 גובה ברגיל בעבור התצלומים שלה (מאות שקלים בודדים) כל קשר".

בהמשך כתב ההגנה נטען כי "פלאש 90 פשוט מצאה לעצמה מקור פרנסה והיא רואה בחברי-הכנסת וביתר אנשי הציבור טרף קל תוך ניצול רגישותם לחשיפה ציבורית".

בשל היקף התופעה, גורלן של התביעות שהוגשו נגד יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה וסגן השר עשוי להשפיע גם על נבחרי ציבור אחרים. אם המחוקקים יראו כי בית-המשפט מתייחס ברצינות להפרת זכויותיהם של צלמים, הדבר בוודאי יסייע למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד, אף יותר מפוסט נרגש של נשיא המדינה.

37263-01-18
57953-01-18
60717-01-18