שתי תביעות הוגשו אתמול נגד חברי-כנסת מכהנים בגין הפרת זכויות יוצרים. התביעות, נגד חברי-הכנסת יולי אדלשטיין ויואב קיש, הן חלק ממערכה נרחבת שמנהלים בשנה האחרונה צלמים וסוכנויות צילום נגד הפרות זכויות יוצרים שמבצעים חברי-כנסת, מפלגות ושרים בממשלה.

זו אינה הפעם הראשונה שחברי-הכנסת אדלשטיין וקיש מתמודדים עם דרישות תשלום מצלמים בטענה שהפרו את זכויותיהם. נגד יו"ר הכנסת ח"כ אדלשטיין כבר הוגשה תביעה מוקדם יותר השנה על סך 100 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים. ח"כ קיש, לעומת זאת, הגיע בעבר לפשרה עם סוכנות הצילום שתבעה אותו, אך לטענתה הוא לא מילא את חלקו בהסכם ואף המשיך להפר את זכויותיה. תוך כדי כך פעל ח"כ קיש גם כדי לשנות בחקיקה את חוק זכויות היוצרים כך שיהיה קל יותר להפר זכויות יוצרים של צלמים מבלי לשלם פיצוי.

הצלם ישראל ברדוגו הגיש אתמול תביעה בסך 80 אלף שקל נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין. לפי כתב התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין מתן שוק ודור נחמן, יו"ר הכנסת פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תצלום אווירי של העיר ירושלים שצילם ברדוגו לפני שנים אחדות, וזאת מבלי ששילם עבורו או ביקש את רשותו של בעל הצילום (ח"כ אדלשטיין ציין בפוסט את שמו של ברדוגו כצלם, ולכן לא נתבע על שלילת הזכות המוסרית בתצלום). התצלום האווירי, כך נטען בתביעה, הושג "בהשקעה כספית ניכרת", ועל כן הנזק שנגרם הוא גדול.

לפי התביעה, כבר בחודש מאי האחרון פנה ברדוגו לח"כ אדלשטיין בבקשה כי יפצה אותו, אך למרות שבאי-כוחו של יו"ר הכנסת הודיעו כי העניין בבדיקה, פניות נוספות לא נענו. "מעשי הנתבע חמורים במיוחד", טוען ברדוגו בתביעה, "הן מאחר והמדובר בדמות ציבורית מוכרת היטב, בעלת דף פייסבוק שלו למעלה מ-45 אלף עוקבים ישירים, העושה שימוש בצילום המקורי של התובע, הן מאחר והנתבע כיושב-ראש כנסת ישראל וחבר-כנסת מחויב בהקפדה יתרה של הוראות הדין, ובפרט על דיני זכויות יוצרים, והן מאחר והתנהלות הנתבע ובחירתו להתעלם מפניות התובע, ככל הנראה בתקווה שזה יתייאש ויוותר, היא מעשה שלא ייעשה".

במקביל הגישה אתמול סוכנות פלאש 90, שמספקת בין היתר צילומים לאתר "העין השביעית", תביעה בסך 100 אלף שקל נגד חבר-הכנסת יואב קיש. על התביעה דיווחה הבוקר טל שניידר ב"גלובס". בכתב התביעה נגד קיש, שהוגש גם הוא על-ידי עורכי-הדין שוק ונחמן, נטען כי חבר-הכנסת הפר את זכויותיהם של שני צלמים שעובדים עם פלאש 90, יונתן זינדל ומרים אלסטר. אחד התצלומים שבגינם נתבע ח"כ קיש הוא תצלום דיוקנו. תצלומים שכאלה הם בדיוק התצלומים שנכללים בתיקון חוק זכויות היוצרים שיזם קיש, שיקשה על הצלמים לתבוע פיצוי בגין הפרת זכויותיהם.

טרם הוגשו כתבי הגנה.

15095-08-15
15969-08-18