אחרי שבעה שבועות שבהם לא הופיע ב"אולפן שישי" אפילו דובר ערבי אחד, בשבוע שעבר (22-28.4) העניקה התוכנית לאזרחי מדינת ישראל הערבים שיעור ייצוג גבוה יותר מכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במסגרת התוכנית, שהגיש דני קושמרו וערכה ענת גלובוס, שודרה כתבה שהכין קושמרו עצמו על הפרות חוק של בדואים בנגב, בעקבות סרטון שנחשף ובו נראים בדואים נוהגים בנגב בפראות תוך יריות באוויר. בכתבה של קושמרו, כ-11 דקות אורכה, הופיעו שישה דוברים ערבים. כיוון שממוצע כלל הדוברים בתוכנית עומד על 18, ששת הדוברים הערבים הביאו את שיעור הייצוג ב"אולפן שישי" ל-33%.

גם ב"לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג, הופיעו בשבוע שעבר שישה דוברים. כל ששת הדוברים הופיעו במהדורה אחת של "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. המהדורה, שאותה הגיש דווקא ברוך קרא, נפתחה בראיון עם סאגר אבו-סרחיאן, מייסד הפורום החברתי "בלדי", שהוזמן לאולפן כדי לדבר על הפשיעה בקרב הבדואים בנגב; בהמשך התוכנית התראיין באולפן ח"כ יוסף ג'בארין על האיסור שהטילה עליו ועדת הכנסת לענייני אתיקה לצאת לסבב הרצאות בארצות-הברית במימון של ארגון התומך ב-BDS; לקראת סיום הופיע באולפן פאדי מוסטפא, העורך הראשי של הסרט "מחוץ למגרש", כדי לדבר על הצלחתם של כדורגלנים ערבים בישראל. במסגרת האייטם על הסרט "מחוץ למגרש" שודר קטע קצר מהסרט, שבו הופיעו עוד שני דוברים ערבים, שחקן הכדורגל בירם כיאל ובת זוגו.

"תל שבע היא כמו עזה": כך הפך הדרום לשטח הפקר

"תל שבע היא כמו עזה": כך הפך הדרום לשטח הפקר לכתבה המלאה של אילה חסון - Ayala Hasson https://www.10.tv/news/161400

Posted by ‎שישי עם אילה חסון‎ on Sunday, 29 April 2018

כמו "אולפן שישי", גם התוכנית המתחרה מערוץ עשר, "שישי עם אילה חסון", שברה בשבוע שעבר רצף של שבעה שבועות רצופים ללא דובר ערבי, בעקבות כתבה שהכינה חסון עצמה על פשיעה של בדואים בנגב. הכתבה, שאורכה היה קרוב לעשרים דקות, כללה חמישה דוברים ערבים שהביאו את התוכנית, שעורכת גילי ברוש, לשיעור ייצוג של כ-23%.

פילוח שיעור הייצוג לפי גופי שידור מעלה כי ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי קבע שיא שנתי חדש. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ הופיעו כ-500 דוברים, ו-28 מתוכם היו ערבים (כ-5.5%). חברת החדשות של ערוץ 2 ניצבת לא הרחק מאחור עם שיעור ייצוג של כ-5.1% (14 דוברים מתוך כ-270).

גם בשבוע שעבר בלטה לרעה גלי-צה"ל. תחנת הרדיו הצבאית, הממומנת מכספי ציבור, ובכלל זה גם הציבור הערבי, ממשיכה להדיר את החברה הערבית בישראל משידוריה. כ-700 דוברים ומרואיינים הופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, ומתוכם רק עשרה היו ערבים.

התחנה כולה מתאפיינת בהדרת ערבים, אולם התוכנית "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, מוכיחה כי כשיש רצון אפשר גם לחרוג מהמקובל. ב"מה בוער" הגיעו לשיא שנתי בשיעור הייצוג (כ-9.4%) אחרי שהופיעו חמישה דוברים ערבים בארבעה אייטמים: ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, שוחח על פשע שנאה שבוצע באיכסאל; עו"ד באסל דראושה, ממלא-מקום ראש מועצת איכסאל ונאיף חבשי, קרוב משפחה של קורבן הפשע, הופיעו גם הם בהקשר זה. אחמד טיבי התראיין בנוגע לפשיעה של הבדואים בנגב ואילו עלי גדיר, אח בבית-החולים רמב"ם, שוחח על מקרה שבו הותקף במהלך עבודתו.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מציבה גם הפעם את המהדורה המרכזית של השידור הציבורי במקום הראשון, עם שיעור ייצוג של כ-8.4%. כ-150 דוברים ומרואיינים הופיעו במהדורת "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין. 13 מהם היו ערבים, כמו למשל באייטם שהכין אסף פוזיילוב על הפשיעה של בדואים בנגב.

המהדורה המרכזית של חברת החדשות, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, הגיעה לשיעור ייצוג של כ-5.7%. המתחרה מערוץ עשר, בהגשת תמר איש-שלום ובעריכת ליאור לנדנברג, הסתפקה בשיעור ייצוג של כ-3.2%.

ציון לגנאי מוענק גם השבוע ל"המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ עשר בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.

"המטה המרכזי": יהודייה הנחתה דיון עם חמישה יהודים אחרים על מצב הפשיעה בקרב ערבים בדרום המדינה

התוכנית שודרה זה השבוע ה-13 ברציפות ללא אף דובר ערבי (בעל אזרחות ישראלית). קרוב למאתיים דוברים השתתפו בה מאז תחילת השנה, אבל אפילו אחד מהם לא היה ערבי. בשנה שעברה קבעה תוכנית אחרת של ערוץ עשר, "המגזין", שפל חסר תקדים של 14 שבועות רצופים ללא דובר ערבי אחד. ביום שבת הקרוב תוכל "המטה המרכזי" להימנע מלהשוות את השיא השלילי הזה.

לדבר עם יהודים על בריונות של ערביםאם לא די בהדרת הערבים המתמשכת, "המטה המרכזי" כללה בשבוע האחרון קטעים מהכתבה שהכינה חסון על הפשיעה בנגב, ולאחר מכן התקיים דיון באולפן. הדיון נערך בהשתתפות שלושה: פיני בדש, ראש המועצה המקומית עומר; ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת-הנגב; וניצב בדימוס אורי בר-לב, לשעבר מפקד מחוז הדרום במשטרה. בנוסף השתתפו בדיון גם חברי מערכת התוכנית דניאל בן-סימון וקרן ברק. במלים אחרות, מגישה יהודייה הנחתה דיון עם חמישה יהודים אחרים על מצב הפשיעה בקרב ערבים בדרום המדינה.

הדרת ערבים בלטה לרעה גם בדיונים שנכללו בתוכניות סיכום השבוע של שלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. אף שביום שישי האחרון הופיעו פאנלים מורחבים, ולמרות שבשלוש התוכניות שודרו כתבות על פשיעה של בדואים בנגב, לא נכלל באף אחד מהפאנלים דובר ערבי. כך יצא, למשל, שלאחר שידור הכתבה של חסון בערוץ עשר ניתנה זכות הביטוי לפרשן רונן ברגמן. לאחר שידור כתבה שהכין אמיר בר-שלום ל"חדשות השבוע" של ערוץ כאן 11 ניתנה זכות הדיבור לכרמלה מנשה, אריה גולן ומרדכי גילת.

ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, השתתפו שישה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת ענת גלובוס, הופיעו תשעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו בפאנל עשרה דוברים שונים. אף אחד מהם לא היה ערבי.

חלפו כבר 25 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות כ-2,800 דוברים ומרואיינים. 102 מתוכם היו ערבים. שיעור הייצוג, כ-3.7%, הוא הגבוה ביותר שנמדד מאז תחילת השנה.

למרבה הצער, ריבוי אייטמים בהשתתפות ערבים בנושאים בעלי הקשרים שליליים הוא שהביא לעלייה בייצוג החברה הערבית בישראל. אחרי שבועות ארוכים שבהם מרבית הדוברים הערבים בתקשורת הופיעו באייטמים בעלי הקשרים אזרחיים, בשבוע שעבר הופיעו מרביתם באייטמים בנושאים דוגמת פשיעה, ביטחון והסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובעיקר סביב הפשיעה של בדואים בנגב. בנושא זה בלבד הופיעו 41 דוברים ערבים.

על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה בלטו בשבוע שעבר גם סוגיות נוספות כמו פשע השנאה באיכסאל ומחאה בעקבות תקיפה אלימה של אח בבית-החולים רמב"ם. בנוסף הופיע לא אחת ד"ר חוסני אלקרינאוי, מנהל המיון הכירורגי בבית-החולים סורוקה, שעידכן בנוגע למצב הפצועים בשיטפון בנחל צפית.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה