תוכנית ערוץ עשר "לונדון את קירשנבאום" שבה לתפוס את המקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בסוף השבוע שעבר, שבמהלכו נחגג חג הפסח, לא שודרו מגזיני החדשות של סוף השבוע. במקום תוכניות האקטואליה הרגילות, עם כתבות המגזין הארוכות, שידרו ערוצי הטלוויזיה מהדורות חג מקוצרות. בשל כך נותרו בטבלה המרכזית של מדד הייצוג תוכניות יומיות בלבד. מתוכן, "לונדון את קירשנבאום" ממשיכה להוביל בפער ניכר.

התוכנית של ערוץ עשר, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, כללה בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים. ד"ר ח'אלד אבו-ראס, חוקר האסלאם הסופי, התארח באולפן כדי לספק פרשנות על מהלכיו של נשיא מצרים א-סיסי; באותה תוכנית התארחה באולפן גם השחקנית למיס עמאר לרגל הצגה שהעלתה במסגרת פסטיבל תיאטרונטו; וכמה ימים לאחר מכן הוזמן לאולפן "לונדון את קירשנבאום" הבלוגר רמי יונס, וזאת לרגל יום האדמה הפלסטיני ו"צעדת השיבה" ברצועת עזה.

מספר הדוברים הממוצע של מהדורות "לונדון את קירשנבאום" עומד על 28 בשבוע, כך לפי בדיקות עומק שנערכו בחודשי ינואר בכל אחת משלוש השנים האחרונות. משום כך, שיעור הייצוג של התוכנית בשבוע שעבר עמד על כ-10.7%, התוכנית היחידה מבין 21 התוכניות המרכזיות שהשיגה שיעור ייצוג דו-ספרתי.

"קשר של יהודיה עם ערבי? לי זה הרגיש טבעי"

"קשר של יהודיה עם ערבי? לי זה הרגיש טבעי"**הפרק החמישי של "מולדת" עם ירון לונדון, על המשורר מחמוד דרוויש, הערב ב-20:00 במהדורה המרכזית. לכל פרקי הסדרה >> http://10.tv/moledet

Posted by ‎חדשות 10‎ on Thursday, 29 March 2018

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת הפעם מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. רק בשבוע שלפני כן הסתפקה המהדורה בדובר ערבי אחד וסיימה אחרונה בהשוואה למהדורות החדשות המרכזיות האחרות. אך בשבוע שעבר הופיעו בה שבעה דוברים ערבים. ארבעה מהם נכללו בכתבתו של ירון לונדון על המשורר מחמוד דרוויש, כחלק מסדרת כתבות שהכין לונדון לרגל יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל.

בנוסף הופיעו במהדורת חדשות עשר גם השחקן הישאם סלימאן, באייטם של אלי לוי על הרצאות שהוא מעביר מול חניכי מכינות קדם צבאיות; עו"ד רסלאן מחאג'נה, פרקליטו של אחד הנאשמים בפרשת הברחת הנשק על-ידי איש הקונסוליה הצרפתית בירושלים לשטחים; וח"כ אחמד טיבי, שהתראיין לאייטם של עקיבא נוביק על מספר הפלסטינים החיים בין הירדן לים.

בסך הכל הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר לשיעור ייצוג של 5.6%, שיעור נמוך יחסית, אך בשבוע שבו רבות מהתוכניות לא שודרו בשל החג די היה בכך כדי להתברג בראש טבלת התוכניות של המדד.

ההודנה של כוכב פאודה

ההודנה של כוכב פאודה: הישאם סולימאן, ששיחק את אבו אחמד, מעביר הרצאות לנערים לפני גיוס • Eli Levi - אלי לוי עם הסיפור המלא >> https://www.10.tv/news/158951

Posted by ‎חדשות 10‎ on Sunday, 25 March 2018

במקום השלישי בטבלת התוכניות, עם שיעור של 4.8% בלבד, ניצבת תוכנית חברת החדשות "שש עם עודד בן-עמי". באחת המהדורות של השבוע שעבר שודר אייטם על הצעת נישואין מיוחדת שהפיק לוחם מג"ב ראיד אשקר לזוגתו, החיילת לונא סליבא, שמשרתת כמפיקה בגלי-צה"ל. במסגרת האייטם שודרה הצעת הנישואין, ולאחריה התראיין הזוג לעודד בן-עמי. בנוסף, ביום שבו הגישה את התוכנית סיון רהב-מאיר נערך ראיון עם העיתונאי העזתי סמי עובייד, אולם זה לא נספר במדד, שלוקח בחשבון רק ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

תוכניות סוף השבוע בטלוויזיה אמנם לא שודרו בשל החג, אך ראוי לציין כי ביום שישי בערב הגיש את מהדורת חדשות החג של חברת החדשות העיתונאי פוראת נסאר.

פילוח לפי גופי שידור מעלה כי בראש הטבלה, באופן חריג, ניצב ערוץ עשר, עם שיעור ייצוג של 2.7%. אחריו תחנת הרדיו כאן ב' של תאגיד השידור הציבורי עם 2.4%, תוכניות חברת החדשות עם 2.2%, וערוץ כאן 11, שבדרך כלל ניצב במעלה הטבלה, עם 1.8% בלבד.

בתחתית הטבלה אין הפתעות. גלי-צה"ל, תחנת הרדיו הצבאית הציבורית, ממעטת להעלות לשידור דוברים ומרואיינים ערבים, וכך היה גם בשבוע שעבר. רק אחוז אחד מכלל הדוברים והמרואיינם בתוכניות החדשות והאקטואליה בתחנה היו ערבים.

השוואה של מהדורות החדשות המרכזיות מציבה הפעם את המהדורה של ערוץ עשר במקום הראשון, בין היתר הודות לכתבה המיוחדת שהכין ירון לונדון על המשורר מחמוד דרוויש. שתי המהדורות של הערוצים המסחריים חולקות ביניהן דרך קבע את המקום האחרון. על כן, בשבוע שבו מהדורת ערוץ עשר עולה למקום הראשון, מתבקש למצוא בתחתית הטבלה את המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

כאמור, בשבוע שעבר לא שודרו תוכניות רבות מפאת החג, ובהן "המטה המרכזי", "פגוש את העיתונות", "המגזין", "אולפן שישי", "שישי" ו"חדשות השבת". מספר השבועות ללא דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות אלו נותר ללא שינוי.

לעומת זאת, התוכנית "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקמן, דווקא שודרה בשבוע שעבר, ובכל זאת לא שותפו בה דוברים או מרואיינים ערבים. בכך התבססה "קלמן ליברמן" במקום השני של טבלת האפסים עם שמונה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי. "המטה המרכזי" של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, עדיין במקום הראשון עם 11 שבועות רצופים ללא דובר או מרואיין ערבי.

שיעור האייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים בנושאים בעלי הקשרים אזרחיים ירד מעט בשבוע שעבר ועמד על 46%. הנושא שגרף בשבוע שעבר את מרבית הדוברים והמרואיינים הערבים היה יום האדמה, אך עיקר האייטמים עסקו במחאה פנים ישראלית ולא באירועים הבטחוניים בעזה, ועל כן סווגו כבעלי הקשר פוליטי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות 55 דוברים ערבים, כ-2% מכלל הדוברים בתוכניות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה