עדכון זה בדבר מצבה של "העין השביעית" מוגש לכם, קוראות וקוראים יקרים, ערב חג החירות הראשון שאנחנו חוגגים כעמותה עצמאית. החודש מצטלבים להם כמה תאריכים משמעותיים עבורנו: זוהי שנתה העשרים של "העין השביעית", שנוסדה ב-1996 ככתב-עת מודפס על-ידי עוזי בנזימן במכון הישראלי לדמוקרטיה; בחודש שעבר מלאו שמונה שנים לאתר "העין השביעית"; והחודש מלאה שנה ל"העין השביעית" מאז החלה לפעול תחת עמותה עצמאית ונפרדת באפריל 2015.

יום הולדת נוסף שאנחנו חוגגים הוא של תכנית הרדיו שלנו, "קול העין", המשודרת בשיתוף עם תחנת קול-הקמפוס של בית-הספר לתקשורת במסלול האקדמי, המכללה למינהל. "קול העין"  חוגגת שנה, וזו הזדמנות להסב שוב את תשומת לבכם לזרוע הרדיופונית שלנו, שכבר צברה ארכיון פודקאסטים להאזנה באתר.

לא היינו מגיעים לרגע הזה לולא עזרתם של כמה גורמים, ובראש וראשונה אתם, ציבור הגולשים, שממשיך לתמוך בנו לא רק בכך שאתם קוראים, משתפים ומגיבים לכתבות, המאמרים, הידיעות, הסקירות, והתחקירים המתפרסמים באתר מדי יום, אלא גם כלכלית, באמצעות התרומות שאתם תורמים לנו.

לאחרונה השקנו בהשקה רכה אפשרות חדשה לתמיכה באתר: תרומה בהוראת קבע. בשבועות הקרובים אנחנו מתכוונים לפתוח בקמפיין שיפרסם את האפשרות הזו, מתוך כוונה להציע כמה מסלולים (תכני האתר יישארו, בכל מקרה, חופשיים ופתוחים לציבור הרחב באשר הוא). עלות התפעול הבסיסית של האתר עומדת על כמה עשרות אלפי שקלים בחודש, ואם נצליח לגייס רק כמה שקלים מדי חודש מכל אחד מהקוראים הקבועים של האתר, הרי שנוכל לקיימו ללא שום סיוע חיצוני, ואף להכפיל את משאביו.

לצד התמיכה מהציבור הרחב שמחנו לקבל גם השנה מענק חירום מהקרן החדשה לישראל, שאיפשר לנו לחלק שוב משכורות לשלושת אנשי המערכת, שעבדו בהתנדבות מאז חודש אוקטובר האחרון, ולחדש את "עומד בשער", טור ביקורת תקשורת הספורט האהוב של שלמה מן. אחרי החג אנחנו מקווים לחדש באופן חלקי גם את סקירות העיתונות.

לצד התמיכה החשובה והנדיבה של הקרן החדשה לישראל, שמחנו לקבל גם את אמונם ושותפותם של גופים נוספים: עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, שבתמיכתם השקנו את פרויקט מדד הייצוג, שבזמן הקצר שהוא פועל כבר נוחל הצלחה ומוביל לשינוי ממשי וחשוב בנוף התקשורת הישראלית; ופורום קהלת, שבתמיכתו אנחנו עמלים כעת על הכנתו של דו"ח שיסקור את סוגיית השקיפות במערכת המשפט בישראל.

אנחנו מקווים שבקרוב נוכל להודיע על שותפים נוספים שבעזרתם נממן תחומי פעילות אחרים שחשובים לנו.

מדד הייצוג

העדכון התקופתי הוא הזדמנות לספר שוב על פרויקט מדד הייצוג, בהובלתו של אורן פרסיקו, המתפרסם באתר מאז החודש שעבר, במטרה להעמיד תמונה אינפורמטיבית ומלאה של האופן שבו מיוצגים הערבים בישראל בתקשורת העברית.

סוגיית הערבים בתקשורת הישראלית העסיקה אותנו במשך השנים, ובהיבט אחר שלה, של סקרים ליהודים בלבד, הגענו כבר לתוצאות ממשיות: הפסקת הסקרים המדירים בתוכנית "פגוש את העיתונות" והצהרתה של מינה צמח, הגברת הראשונה של הסקרים בישראל, כי לא תדיר ערבים מסקרים שהיא עורכת. גם מטרתו של המדד אינה מסתכמת בשיקוף המציאות אלא בשינוי שלה לטובה.

אחת התגובות החוזרות, בנוסחים שונים, בקשר לפרויקט, היא מה בדבר ייצוגם של מיעוטים ומגזרים מופלים אחרים בתקשורת המרכזית: חרדים, עולים, זרים, נשים ועוד. בחודשים הקרובים ננסה לגייס את המשאבים על מנת להרחיב את הפרויקט המוצלח הזה.

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית, 2016. לחצו לעיון בגרסת PDF

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית, 2016. לחצו לעיון בגרסת PDF

השנה התברכנו גם בעדכון תקופתי של פרויקט דגל אחר של "העין השביעית", המתפרסם אצלנו מאז 2006: מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית. איתמר ב"ז הציג גרסה מעודכנת של המפה, הפעם גם בשפה האנגלית, ובקרוב צפויות מפות מעניינות נוספות.

בחודשים שחלפו מאז העדכון האחרון, בתחילת השנה האזרחית, הצגנו פרויקט נוסף שאנחנו מקווים שיהפוך למסורת. בפרויקט "מגמות", שהתפרסם השנה בשיתוף בית-הספר לתקשורת של אוניברסיטת תל-אביב, התמקדנו בתחום חשוב מאין כמותו להווה ולעתיד של העיתונות – ושהשיח על אודותיו בישראל דל באופן מפתיע: הממשק שבין תקשורת וטכנולוגיה, והקשר שלו לסוגיות המהותיות שאנחנו עסוקים בהן במהלך השנה כולה.

באותה נימה, הקדשנו תשומת לב מיוחדת גם לענקיות האינטרנט הבינלאומיות, גוגל ופייסבוק, שהפכו זה מכבר לחלק מהותי, בלתי נפרד ושנוי במחלוקת מנוף התקשורת בישראל ובעולם. עומר שרביט כתב כאן על סוגיית ההתחמקות ממס של חברות הענק הללו, ואנחנו מתכוונים להמשיך לעסוק בכך מתוך הכרה וידיעה שמדובר בנושא שקברניטי העיתונות מפחדים לעסוק בו.

בית זכוכית תקשורתי אחר שאנחנו נוהגים ליידות בו אבנים מבחוץ הוא זה של הפרסום הסמוי לגווניו ולסוגיו. בתקופה שחלפה מאז העדכון האחרון חשפנו את "השיטה הסודית" של אחד ממשרדי הפרסום (שנשכר כדי להגביר צריכת חלב אצל ילדים), את "שיטת המעגלים" של אתר ynet, המשכנו לעסוק ב"תעמולה סמויה" – פרסום סמוי במימון ממשלתי, ורק השבוע פרסמנו את כתבת התחקיר של ענת באלינט על האופן שבו תופעת הפרסום הסמוי יצרה את תופעת ענבל אור.

המשכנו לעקוב גם אחרי הצנזורה הצבאית, שבהנהגת הצנזורית החדשה שולחת זרועות גם לפייסבוק ולווטסאפ. הקדשנו פרויקט מיוחד ליחסיו של ראש ממשלתנו עם התקשורת, לרגל עשור (לא רציף) לכהונתו, וספרנו את תביעות הדיבה שהוא ורעייתו הגישו נגד עיתונאים וכלי תקשורת. גם "הגנזך", מדור המסמכים של "העין השביעית" ועמותת הצלחה, התחדש בלא מעט מסמכי מקור בתחומים שונים של עולם התקשורת והרגולציה – לטובתם של עיתונאים, חוקרים ואזרחים מתעניינים.

"הגנזך", כמו גם רבות מהכתבות באתר, לא היה בא לעולם בלי עבודתו של עו"ד אלעד מן, הפרשן והיועץ המשפטי שלנו ויו"ר עמותת "העין השביעית", וזו הזדמנות להודות גם לו, ולחברי הוועד המנהל אבנר הופשטיין וענת באלינט, שתורמים מזמנם ומנסיונם להמשך קיומה של "העין השביעית".

חג שמח.