בשבוע שעבר עידכנתי אתכם, קוראות וקוראי "העין השביעית", כי יצאנו לדרך חדשה, עצמאית, וכי אנו מבקשים את עזרתכם כדי לעשות את הצעד הראשון (שהוא, כידוע, הקשה מכולם). שבוע ויום לאחר שפנינו אליכם, נראה כי פניית "העין" נפלה על אוזניים קשובות: עד ל-26 באפריל 2015 נאספו בחשבון 101,182 שקל (כך על-פי נתוני פייפאל, ולפני הורדת עמלת הסליקה) לטובת הקמפיין "פוקחים עין".

במונחים של קמפיין גולשים ישראלי, מדובר בהצלחה, הן מבחינת היקף הגיוס והן מבחינת המהירות שבה נאסף הכסף. גם התגובות הרבות מגולשים ואנשי תקשורת היו מעודדות ומחממות לב. אלא שהפנייה שלנו אליכם אינה במסגרת קמפיין גולשים רגיל.

"העין השביעית" אינה מוצר לפיתוח, אלא עיתון עם מסורת, מוניטין והישגים שאנו מנסים להמשיך במסגרת העמותה החדשה. ממילא לא קבענו סכום יעד לקמפיין (ועוד על כך בהמשך). מטרתנו היא לייצב את העמותה בטווח המיידי עד שיימצאו מקורות תקציביים איתנים וארוכי טווח, והתרומות מאפשרות לנו לשמור על רצף הפעילות. בלעדיהן, מערכת "העין השביעית" היתה מתפזרת והעין היתה נעצמת. במקביל אנחנו עורכים חיפושים אחרי תמיכה מוסדית או פרטית בקנה-מידה גדול, שתוכל להבטיח את קיומו היציב של האתר לאורך זמן.

לכן אנחנו לא עוצרים, וגם בשבוע השני של הקמפיין נמשיך להקדיש לו מקום באתר, לצד הסקירות, המאמרים והכתבות (על הראיון של אדלסון ב"ידיעות אחרונות" כבר קראתם?). ולא רק באתר – גם מחוצה לו נמשיך להפיץ את הבשורה. בינתיים, כמחווה לעיתונות ה"שאלות-תשובות", אספתי כאן כמה שאלות שהפנו אלינו גולשים במהלך השבוע, לצד תשובות המערכת.

שאלות ותשובות

לאן הולך הכסף?

הכסף ישמש אך ורק להוצאות הפעלת האתר. תקציב האתר עומד על כ-70 אלף שקל בחודש, שרובם נועדו לכסות את עלות השכר של מקבלי המשכורת. התקציב שבנינו משקף קיצוץ של יותר משליש בתקציב "העין השביעית" בזמן שפעלה במכון הישראלי לדמוקרטיה.

מה המשכורות שלכם?

באתר יש כעת שלושה מקבלי משכורת בלבד. המשכורת הגבוהה ביותר, של עורך האתר, עומדת על 15 אלף שקל (ברוטו).

למה שלא תעבדו בחינם?

כדי לקיים את "העין השביעית" כאתר חוקר, מעמיק ומקצועי, יש צורך בעיתונאים שזהו עיסוקם העיקרי.

מדוע לא קבעתם סכום יעד?

פעילות "העין השביעית" היא פעילות שוטפת, ללא תאריך תפוגה. עלות ההפעלה של "העין השביעית" עומדת כעת על פחות ממיליון שקל בשנה. בניגוד לכמה מן הפרסומים בעיתונות, מעולם לא חשבנו לגייס מהגולשים את מלוא הסכום.

מדוע לא מצוין סכום התרומה?

כל תרומה חשובה בעינינו, קטנה כגדולה.

האם התורמים נשארים אנונימיים?

כן. לא נחשוף שמות תורמים ללא קבלת אישור מפורש. תורם שמעוניין בפרסום שמו מוזמן לציין זאת כהערה בטופס התרומה.

מדוע לא ניתן לתרום באמצעות תשלום קבוע?

בעיקר מסיבות טכניות, שאנחנו מקווים לפתור בהקדם.

מדוע בדף התרומה מופיע שמה של עמותת 972?

מאחר שהעמותה שלנו חדשה ונרשמה רק באחרונה, נתקלנו באילוצים ביורוקרטיים וארגוניים שלא איפשרו לנו לבצע את מהלך ההתרמה לבדנו. לשמחתנו, עמותת 972, הפועלת לקידום עיתונות עצמאית, ניאותה לשתף איתנו פעולה. אנחנו מקווים להציג מערך תשלומים עצמאי בהקדם האפשרי.

מדוע התרומה אינה מוכרת במס?

כיוון ששתי העמותות שעוסקות בגיוס הכספים אינן מחזיקות בפטור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, תהליך האורך זמן ממושך.

איך מצטרפים לעמותה?

אנחנו נמצאים עדיין בשלבי ארגון וגיבוש. אנחנו מקווים לפתוח בעתיד הקרוב חוג חברים, ואז נוכל לצרף את תומכי "העין".

האם אפשר לתרום לכם ישירות, לא דרך פייפאל?

טופס ההתרמה פתוח לתרומה באמצעות כרטיסי אשראי. אין צורך בחשבון פייפאל כדי לתרום. כמו כן, אפשר לתרום באמצעות המחאה. את ההמחאה יש לרשום לזכות "העין השביעית ‒ עיתונות עצמאית, חוקרת וחופשית (ע"ר)", ולשלוח לכתובתנו: "העין השביעית" (אצל אלעד מן), רח' מנחם בגין 7, בית גיבור ספורט, רמת-גן, 5268102.

בקרוב יהיה אפשר גם לתרום באמצעות העברה בנקאית לחשבון העמותה.