עובדי "ידיעות אחרונות" שוברים שתיקה

"העובדה שיש רשימות שחורות ולבנות ב'ידיעות אחרונות' היא קומון-נולדג' למי שקורא את 'העין השביעית'. מה שמעניין בהצעת ביבי-נוני זה המנגנון שמאחורי הרשימות האלה: העובדה שהן משתנות. האפשרות להזיז שמות מרשימה אחת לאחרת היא זו שממחישה את כוחו ועוצם ידו של נוני מוזס – ברצותו, ישים אותך באור לבן, וברצותו ישים אותך באור שחור".

את הדברים הללו אמר ל"העין השביעית" עובד לשעבר בקבוצת "ידיעות אחרונות", בעקבות חשיפת המשא-ומתן הסודי בין מי שהיה המו"ל שלו למי שהוא עדיין ראש ממשלת ישראל. המנגנון הזה מסביר את השינויים שחלים מעת לעת ביחס של כלי התקשורת של משפחת מוזס לבעלי תפקידים שעשויים להועיל או לפגוע בעסקי הקבוצה – בהתאם למעמדם ולהתנהלותם.

הטיפול הזה הוא לא נחלתם הבלעדית של פוליטיקאים ובעלי הון זרים; בין האישים שחוו אותו על בשרם נמצאים גם לפחות שניים מקרובי משפחתו של המו"ל, שותפיו העסקיים בהווה ובעבר. ח"כ מיקי רוזנטל הזכיר לאחרונה בראיון ל"העין השביעית" את השינויים ביחס המערכתי של "ידיעות אחרונות" לשר לשעבר סילבן שלום, בעלה של ג'ודי שלום-ניר-מוזס – אחותו של נוני מוזס ובעלת מניות בקבוצת התקשורת המשפחתית. עובד לשעבר בקבוצה ששוחח עם "העין השביעית" מספר כי דמות אחרת שחוותה את המטוטלת של בעל הבית היא תמי מוזס-בורוביץ', אחותו השנייה של נוני ובעבר גם שותפה בקבוצה.

"הבורוביצ'ים" ב-ynet. מבחר כותרות, 2005

"הבורוביצ'ים" ב-ynet. מבחר כותרות, 2005

בשנת 2005 היתה מוזס-בורוביץ' אחת השותפות והמנהלות של רשת המרכולים הקורסת קלאבמרקט, יחד עם בעלה דדי בורוביץ' ואחיו איזי בורוביץ'. "אם תחפור בגוגל, תראה שבתקופה ההיא כמעט כל יום עלתה ב-ynet כותרת מכוערת על 'הבורוביצ'ים', או 'האחים בורוביץ'' ועל איך שהם שדדו את קלאבמרקט. זה היה הנרטיב, והיה ברור שזה רצון המערכת – כי הכותרות האלה גם הובלטו", אומר העובד לשעבר. מוזס-בורוביץ' עצמה, בראיון ל"הארץ" מאותה שנה, הביעה מורת רוח מהאופן שבו סוקרה קריסת רשת המרכולים ב"ידיעות אחרונות".

"יום אחד", מספר העובד, "הגיעה הנחיה מלמעלה: צריך להיות פחות אישיים, פחות לתקוף את הבעלים של קלאבמרקט, ולדבר יותר על העניינים המקצועיים". כשנשאל העובד מה הכוונה "מלמעלה", הוא משיב כי את ההנחיה הוציא יון פדר, העורך הראשי של ynet באותה העת. עובדים שניסו לברר מה פשר ההנחיה הצליחו לקבל הסבר: לא מדובר בהחלטת עריכה מקצועית, אלא בתוצר של "סולחה" שערכה תמי מוזס-בורוביץ' עם אחיה ארנון מוזס.

ההנחיה הזאת, מספר העובד, קוימה – ואף יותר מכך. יום אחד פורסמה באתר ידיעה משפטית שהציגה באור שלילי את חברת ארקיע ואת משפחת בורוביץ'. "אחרי שהידיעה הזאת פורסמה, תמי מוזס-בורוביץ' התקשרה לכתב וביקשה ממנו למחוק את הכתבה מהאתר בגלל שהיא 'לא נכונה'", הוא אומר. הבקשה של מוזס-בורוביץ' – מושא סיקור שאינו נושא בשום תפקיד באתר – עוררה מבוכה במערכת. ובכל זאת, אומר העובד, אחד מעורכי האתר דאג להוציא אותה לפועל – והידיעה העיתונאית נמחקה.

יון פדר: דברי הבל

יון פדר, עורך ynet לשעבר וכיום העורך הראשי של ידיעות-אינטרנט, טוען כי התיאורים על הנעשה באתר בתקופתו אינם משקפים את המציאות. לדבריו, מדובר ב"דברי הבל" ש"אין בהם ולו שמץ של אמת" ו"בליל מקושקש של ספק כזב מזדון ספק הזיות".

יון פדר (צילום: אורן פרסיקו)

יון פדר (צילום: אורן פרסיקו)

לדברי פדר, "עיון קצר בגוגל יבהיר לך כי הכתבים האורגניים של ynet לא סיקרו את פרשת קלאבמרקט, מטעם פשוט אחד: בתקופה ההיא מדור הכלכלה של ynet עבר רה-אורגניזציה וסיקורי הכלכלה התבססו על העיתון וכתביו. וממילא תבין כי הסיפור כאילו האתר שינה טון, הוא דבר שקר". יצוין כי מי שיגלוש באתר ייווכח כי גם כתביו כיסו את הפרשה.

עוד הוסיף פדר כי "לא היה ולא ייתכן שיהיה מצב שבו תמי מוזס-בורוביץ' תתקשר לכתב ו'תורה' לו להסיר ידיעה. מי שמכיר ולו במעט את נהלי העלאת הידיעות והטיפול בהן, ואת ההעדר המוחלט של כל נגישות של גב' מוזס-בורוביץ' לאתר ולצוותו, מבין שסיפור כזה הוא מופרך בעליל. ושוב אם כן, מדובר בדבר שקר".

תמי מוזס-בורוביץ' בחרה שלא להגיב לדברים.

* * *

המשא-ומתן בין בנימין נתניהו לארנון (נוני) מוזס חשף לעין הציבורית את "שיטת 'ידיעות אחרונות'" – השימוש בכלי התקשורת של הקבוצה לשם קידום האינטרסים העסקיים של מוזס, בעל השליטה. במדור זה נביא עדויות חדשות וישנות מתוך המערכות השונות של כלי התקשורת בקבוצת "ידיעות אחרונות", על האופן שבו יושמה השיטה המושחתת.

עובדים ועובדים לשעבר המעוניינים לחלוק את סיפוריהם מוזמנים לפנות אלינו באימייל contact@the7eye.org.il