מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס הציע לראש הממשלה בנימין נתניהו עסקה שבמסגרתה יעניק לו סיקור אוהד בעיתון בתמורה לסיוע בהעברת חוק "ישראל היום" בכנסת, כך עולה ממספר דיווחים שפורסמו היום.

ביממה האחרונה נחשפה ההצעה האסורה בשורה של דיווחים. גידי וייץ פירסם הבוקר (8.1) ב"הארץ" כי בידי המשטרה הקלטה שבה נשמע נתניהו משוחח עם איש עסקים ומנהל משא-ומתן על עסקה בין הון לשלטון. גיא פלג דיווח בערוץ 2 כי מוזס הוא איש העסקים, וכי בשיחה הוצע לנתניהו סיקור אוהד תמורת פגיעה בתפוצה של "ישראל היום". לפי "הארץ", מדובר ביותר מהקלטה אחת.

אבי אשכנזי וטל שלו מאתר "וואלה" הוסיפו לתמונה כשדיווחו כי בהקלטה שנמצאת בידי המשטרה נשמע מוזס אומר לנתניהו "אפנק אותך בעיתון, אם תעזור לי בחוק 'ישראל היום'". לפי דיווחם, בתגובה אמר לו ראש הממשלה כי "יהיה בסדר".

לפי ברוך קרא בערוץ 10, מי שתיווך בין נתניהו למוזס הוא דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת "ידיעות אחרונות" ושותף עסקי של מוזס. אביעד גליקמן מחדשות ערוץ 10 דיווח כי הרקע לפגישה בין השניים היה רצונו של נתניהו כי ב"ידיעות אחרונות" לא יפורסם פרט מסוים על בנו יאיר.

"זו שיחה מגעילה, שיחה של תן וקח, שמצד אחר המו"ל של 'ידיעות' מבטיח סיקור חיובי ומן הצד האחר ראש הממשלה אומר 'אני אדאג לך בעניין 'חוק ישראל היום'", ציטט בהמשך גיא פלג אדם שזוהה כ"גורם ברשויות האכיפה".

כותרת היסטורית ב-ynet: בכיכוב מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות"

כותרת היסטורית ב-ynet: בכיכוב מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות"

ההקלטה, כך נמסר, לא הושגה באמצעות האזנות סתר. אחד ממשתפי השיחה הוא שהקליט אותה. בן כספית טען כי המקליט הוא ארי הרו וההקלטה נתפסה בחיפוש בביתו. ירון דורון, ב-nrg, דיווח כי "ככל הנראה" נתניהו הוא זה שמסר את ההקלטה לידי החוקרים, ביום חמישי האחרון. על-פי כמה דיווחים, כמו נתניהו גם מוזס נחקר לאחרונה באזהרה.

נתניהו התייחס לפרשה הבוקר בישיבת שרי הליכוד, והפטיר כרגיל כי "לא יהיה כלום כי אין כלום". עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון בחר שלא להגיב לפניית "העין השביעית", וכך גם העיתונאים הפוליטיים הבולטים בעיתון.

לפנות ערב דיווח עמית סגל בחדשות ערוץ 2 על הודעת אימייל שהפיץ ירון בקרב העובדים: "הפרסומים היום הפתיעו אותנו. לי, לעורכי ולכתבי העיתון לא היה מושג על שיחה שהתקיימה לפי הפרסומים בין מו"ל העיתון לבין ראש הממשלה. מטבע הדברים, מכיוון שלא ידענו עליה – גם לא יכולנו 'להתנהג בהתאם'. כל מה שמתפרסם ב'ידיעות אחרונות' עומד בכללים עיתונאיים – ונובע משיקולים מקצועיים. כך היה תמיד וכך יהיה גם בעתיד".

תזכורת: המאבק על "חוק ישראל היום"

את הצעת החוק שכונתה חוק "ישראל היום" יזם חבר-הכנסת איתן כבל, ובמרכזה החובה של עיתונים בישראל לגבות תשלום מינימלי עבור גליונותיהם. לו היה עובר החוק בכנסת, הנפגע העיקרי היה "ישראל היום", שכל גליונותיו מחולקים חינם.

תהליך קידום ההצעה סוקר באופן בולט ב"ישראל היום", והוצג כניסיון לפגוע בחופש הביטוי ולהביא לסגירת העיתון. ב"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, נהנו התומכים בהצעת החוק מסיקור חיובי. כבל הכחיש שהוא משמש בובה של מוזס וטען כי הוא פועל באופן עצמאי. בסופו של דבר ההצעה עברה בקריאה טרומית בכנסת, כשנתניהו ממלמל בתגובה "בושה". זמן קצר לאחר מכן פירק נתניהו את ממשלתו והקדים את הבחירות. מאוחר יותר קבעו פרשנים כי חוק "ישראל היום" היה עילה מרכזית להקדמת הבחירות.

לאורך כל מערכת הבחירות האחרונה, שהסתיימה במרץ 2015, סיקרו מערכות החדשות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet את נתניהו והליכוד בקו ביקורתי ביותר, ובפועל התגייסו לקמפיינים של המפלגות היריבות, המחנה-הציוני ויש-עתיד. נתניהו, מצדו, תקף פומבית את מוזס וטען כי כלי התקשורת שלו מנסים להדיח אותו מהשלטון. לאחר הבחירות חל שינוי דרמטי ביחס העיתון והאתר של מוזס לנתניהו, ודיווחים שיכלו לגרום מבוכה לראש הממשלה ולרעייתו שרה חדלו להתפרסם בכותרות מובלטות.