בשנת 2012, כאשר שלמה בן-צבי רכש את העיתון "מעריב" על כ-2,000 עובדיו, הוא עשה זאת באמצעות חברה שלמעשה לא היתה פעילה. כך טען היום בן-צבי בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו.

בן-צבי אמר את הדברים מעל דוכן העדים, כשנחקר במסגרת דיון על בקשה לבזיון בית-משפט שהגיש נגדו ארגון העיתונאים בישראל. בקשת הביזיון באה לעולם בשל סירובו של מו"ל "מעריב" לשעבר לפצות את העיתונאי חגי מטר, כפי שחויב לעשות כבר לפני כשנה וחצי, בגין פיטורים פסולים על רקע עמדותיו הפוליטיות.

המשיבה הפורמלית בתיק הפיטורים הלא-חוקיים של מטר היא חברת אחוזת-הירש-ישראל תשנ"ד בע"מ, אחת משלל חברות שבאמצעותן שלטו בן-צבי ובני משפחתו בשורה של כלי תקשורת. שתי חברות אחרות שהיו קשורות לפעילות "מעריב", חברת מקור-ראשון-המאוחד (הצופה) בע"מ וחברת ביזנס-השבועון-הישראלי בע"מ, הוכנסו בשנה שעברה להקפאת הליכים. חברת אחוזת-הירש, לעומת זאת, שרירה וקיימת, ועל כן לא היה בן-צבי יכול להתנער מהפיצוי שחויבה לשלם.

בספטמבר האחרון, בתצהיר שהגיש לבית-הדין, טען בן-צבי כי חברת אחוזת-הירש "איננה פעילה", ועל כן לא ניתן לחייבה לשלם למטר את הפיצוי. הבוקר, כשהגיע בעצמו לאולם בית-הדין לעבודה ונחקר על תצהירו, חזר על קביעה זו. הפעם גם נחקר על כך.

"אחוזת-הירש אינה חברה פעילה", אמר בן-צבי. "היא לא פעילה כבר הרבה מאוד שנים". כשנשאל על-ידי בא-כוחו של ארגון העיתונאים עו"ד אמיר בשה כיצד, אם כן, הגישה החברה בשנים האחרונות סיכומים לבית-הדין לעבודה, השיב בן-צבי: "אם חברה נתבעת על-ידי חברים בהסתדרות, אני מניח שאין לה ברירה אלא להגיש סיכומים או הגנה. ככל שאני מבין, זה לא מראה שהיא פעילה".

כשנשאל כמה שנים החברה אינה פעילה השיב מו"ל "מעריב" לשעבר: "אין לה פעילות, חוץ מעסקת 'מעריב', כבר בין 7 ל-10 שנים".

במלים אחרות, לפי בן-צבי, החברה שרכשה עבורו את "מעריב" מידי נוחי דנקנר, החברה שקיבלה את אישור רשות ההגבלים העסקיים למיזוג עם החברות שהפעילו את "מעריב", החברה שחתמה מול ההסתדרות על הסכם קיבוצי בעיתון, היתה למעשה חברה לא פעילה. עסקת הרכישה של העיתון על כ-2,000 עובדיו היתה, לגרסת בן-צבי, חריג בולט בשגרה ארוכה של אי-פעילות מתמשכת.

עו"ד בשה, בא-כוחו של ארגון העיתונאים, שאל את בן-צבי מדוע מעולם לא עודכן בית-הדין לעבודה כי חברת אחוזת-הירש, המשיבה בתביעות שהוגשו בעניין מטר, אינה פעילה, לא עם הגשת התביעה, אף לא עם מתן פסק הדין.

"לא הייתי נוכח בדיונים האלו, לא התבקשתי להצהיר בדיונים האלו ואני מניח שלא נשאלנו את השאלה הזו האם היא חברה פעילה", השיב בן-צבי. "זה לא דבר שאני מסתיר אותו. אם היית שואל, אני מניח שזה מה שהיו עונים לך". בתשובה לשאלות נוספות הבהיר בן-צבי כי החברה רשומה ברשם החברות כפעילה משום שמדי שנה בעליה משלמים עליה את האגרה ומוציאים לה דו"חות מסודרים. "זה סממן החיים היחיד שיש לה", הבהיר.

בהמשך הדיון אישר בן-צבי כי במהלך המשא-ומתן שנוהל בשנת 2013 מול ההסתדרות על הסכם קיבוצי ב"מעריב", התבקשה ההסתדרות למשוך את התביעה שניהל כבר אז ארגון העיתונאים בעניין מטר. "ביקשתי ממר ניסנקורן [אבי ניסנקורן, כיום יו"ר ההסתדרות ואז יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות], שאנחנו נתחיל טבולה-ראסה, שלא יישארו שום תביעות הדדיות אם אנחנו יוצאים לדרך חדשה. אני מניח ששנינו הבנו שזה כולל גם, אבל לא רק, את מר חגי מטר".

עוד אמר בן-צבי בעדותו כי הוא אינו חוזר בו מדברים שאמר בעבר בראיון ל"גלובס", כי אינו יכול להעסיק את מטר משום ש"הוא מבלה את זמנו בזריקת אבנים על חיילי צה"ל". מטר הכחיש בעבר נמרצות כי אי-פעם זרק אבן על חייל צה"ל, ובאי-כוחו של בן-צבי אף נסוגו מטענה זו.

37876-08-13