ב-22 בנובמבר 2004 שודר במסגרת התוכנית "עובדה" תחקיר על מקרה הריגתה של נערה פלסטינית מרפיח, איימאן אל-המס, שהתקרבה למוצב הצה"לי גירית ברצועת עזה ונורתה למוות. האיש המרכזי בתחקיר, שזוהה בכינוי "סרן ר'", החליט לצאת למאבק משפטי על נקיון כפיו. לאחר שזוכה משורה של אישומים שהוגשו נגדו בבית-דין צבאי, הגיש תביעה נגד "עובדה", נגד המגישה והעורכת אילנה דיין ונגד חברת טלעד, זכיינית ערוץ 2 דאז.

במהלך המסכת המשפטית, שהגיעה אל סיומה עשר שנים לאחר שידור התחקיר, זוכתה דיין מהוצאת דיבתו של סרן ר' (קדימון דיבתי, שהאחריות עליו היא של הזכיינית, הניב לתובע פיצויים בסך 100 אלף שקל), אך הוטל ספק באמיתותן של כמה מהעובדות שנכללו בתחקיר. הנימוקים והניתוחים שקדמו להחלטה הסופית, לצד אלה שנלוו לה, שירטטו מחדש חלקים מהדרישות המקצועיות והאתיות שבהן מתבקשים לעמוד עיתונאים ישראלים.

2004 | הכתבה ב"עובדה"

מי ישן טוב בלילה / אייל הראובני
אילנה דיין: "הרמטכ"ל טען נגדי שבחשיפת סיפור אל-המס לא הבאנו את ההקשר, את ההתחלה והסוף, והוא צודק, אבל בסופו של דבר זהו סיפור על ילדה קטנה שנהרגה" ("העין השביעית", גיליון 54, 1.1.05)

2009 | פסק הדין של השופט סולברג

תורת השיפוט המולקולרי / חנוך מרמרי
השופט נעם סולברג פירק לגורמים רק את תחקיר "עובדה", אבל ריסק את עיתונות התחקירים בכלל. הרהורים בעקבות פסק הדין במשפט סרן ר' נגד אילנה דיין (16.12.09)

תורת השיפוט המולקולרי (ב') / חנוך מרמרי
השופט נעם סולברג פירק לגורמים רק את תחקיר "עובדה", אבל ריסק את עיתונות התחקירים בכלל. הרהורים בעקבות פסק הדין במשפט סרן ר' נגד אילנה דיין. חלק ב' (16.12.09)

השופט נעם סולברג (צילום: נתי שוחט)

השופט נעם סולברג (צילום: נתי שוחט)

התבטאות לא ראויה / משה נגבי
פסק הדין במשפטו של סרן ר' נגד אילנה דיין מעמיס נטל דרקוני על כתפיה של העיתונות החוקרת. לברוני התקשורת זהו תירוץ מצוין להפנות את התקציבים לעוד תוכניות בידור וריאליטי (17.12.09)

האויב האמיתי / אורן פרסיקו
במעמד קבלת פרס במכללת אורנים דיברה אילנה דיין על פסק דינו של השופט נעם סולברג, הכתבה על סרן ר' והילדה ההרוגה ממוצב גירית, האתגרים העומדים בפני עיתונאי והחיפוש אחר האמת (24.3.10)

סרן ר' נגד ד"ר אילנה דיין / תמצית פסק הדין
"[דיין] לא ביקשה להחליף את בית הדין הצבאי בחריצת משפט, אולם אגב אורחא חרצה גם חרצה"

2011 | הערעור לבית-המשפט העליון

מסלול עוקף אמת-דיברתי / תהילה שוורץ-אלטשולר
הטקסט הסמוי של פסקי הדין בשתי הערכאות בעניין סרן ר' ואילנה דיין (8.2.12)

מא' ועד ר' / ענת באלינט
סרן ר' הפך להיות גיבור הפרשה בעל-כורחו, ובכך אולי טמון העוול שנעשה לו בתקשורת. אלו הן הטיות שכיחות שקורות לעיתונאים, לא רק ל"עובדה", והן אינן עניין לבית-המשפט, אלא לדיון מקצועי בין העיתונאים לבין עצמם (12.2.12)

אנשי האג'נדה / עוזי בנזימן
האופן שבו בעלי טורים ידועים סיקרו את גלגולי תביעת הדיבה של סרן ר' נגד אילנה דיין מעיד עד כמה הדעה הקדומה מכרסמת ביכולתם להציג לציבור תמונת מצב מהימנה (11.2.12)

סרן ר' מגיע לבית-המשפט העליון לדיון בתביעתו נגד אילנה דיין ו"עובדה", 7.2.11 (צילום: יוסי זמיר)

סרן ר' מגיע לבית-המשפט העליון לדיון בתביעתו נגד אילנה דיין ו"עובדה", 7.2.11 (צילום: יוסי זמיר)

אמת או חובה / אלעד מן
קריאה מרחיבה בפסק הדין של העליון בפרשת אילנה דיין וסרן ר' מאפשרת הצצה לתפיסתו של בית-המשפט את חובות כלי התקשורת לציבור – גם במישור הצרכני (9.2.12)

רישיון להיזהר / משה גורלי
הדיון התקשורתי בפסק דין העליון בפרשת אילנה דיין וסרן ר' כלל לא מעט שגיאות פרשניות (14.2.12)

"עיתונות אחראית" / אורן פרסיקו
בית-המשפט העליון ביטל את ההלכה הנהוגה וקבע בפסק הדין שזיכה את אילנה דיין מהוצאת דיבתו של סרן ר' כי לתחקירים עיתונאיים תעמוד הגנה מיוחדת מפני הרשעה בלשון הרע (8.2.12)

מרווח הנשימה / אורן פרסיקו
"אין, בשום פנים, להטיל על המפרסם חובה לבחון את הנתונים המגיעים לידיו באותו אופן שבו היו נבחנים במשפט", קבע בית-המשפט העליון, וזיכה את אילנה דיין מאשמת הוצאת דיבתו של סרן ר' (8.2.12)

אז זהו, שלא / אורן פרסיקו
"השופטים הקשו שוב ושוב על באי-כוחו של סרן ר': העריכה לא מגמתית, הכתבה מאוזנת, הצופה הסביר לא הוטעה" (7.2.11)

2013 | הדיון הנוסף בבית-המשפט העליון

טעם מריר / תהילה שוורץ-אלטשולר
הדיון הנוסף בסוגיית אילנה דיין וסרן ר': על "הגנת העיתונאות האחראית", על אמת לשעתה, על עיתונאי לשעתו ועל מותה של האתיקה העיתונאית (21.9.14)

בחצי לב / עוזי בנזימן
פסיקת בית-המשפט העליון בעניין רס"ן ר' ואילנה דיין מכבידה על העיתונאים בהגנה על שמם הטוב (21.9.14)

מצבו של החתול / חנוך מרמרי
אם יש "אמת לאמיתה" ויש "אמת עובדתית", "אמת לאשורה" ו"אמת משפטית", למה לא להכיר ב"אמת לשעתה"? (21.9.14)

אילנה דיין ועורכי-דינה, גיורא ארדינסט (משמאל) ורן שפרינצק, בדיון בבית-המשפט העליון בערעור על פסק הדין בתביעת הדיבה של סרן ר', 17.5.13 (צילום: פלאש 90)

אילנה דיין ועורכי-דינה, גיורא ארדינסט (משמאל) ורן שפרינצק, בדיון בבית-המשפט העליון בערעור על פסק הדין בתביעת הדיבה של סרן ר', 17.5.13 (צילום: פלאש 90)

האמת שבלב / אלעד מן
מחשבות על החובה לפרסם ומסע ארכיאולוגי בשורשי חוק לשון הרע, בעקבות פסק הדין הנוסף במשפט סרן ר' נגד אילנה דיין (22.9.14)

חיית האמת / אורן פרסיקו
האווירה בדיון היום בעליון בערעור סרן ר' נטתה לרעת "עובדה" ואילנה דיין. "חופש הביטוי הפך לזכות-על", התלונן בא-כוחו של המערער. "מאוד קל לא להרגיז", השיב בא-כוחם של הנתבעים (17.4.13)

מחפשים עניינים / אריאל ארליך
האם בית-המשפט גילה אחריות כשיישם את דוקטרינת העיתונות האחראית שזה עתה קיבע? הערות על פסק הדין הנוסף בעניין סרן ר' נגד אילנה דיין (23.09.14)

מתי ירה הצלף / יוסי עבאדי
"יש להסתייג מן התופעה שמקורב לתיק אינו מוכן לקבל את ההכרעה השיפוטית". תגובה לאריאל ארליך (1.10.14)

פלוני נ' ד"ר אילנה דיין אורבך / תמצית פסק הדין
"אין זה ראוי להגביל את השיח הציבורי רק לביטויים שעמדו ברף המחמיר של הגנת אמת הפרסום"

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.2MB)

פסק הדין המלא של הרכב השופטים המורחב. בית-המשפט העליון, 18.9.14