נציגי האתר המשפטי "פסקדין", שמפעיל את מדור המשפט ב-ynet, מתחייבים בפני עורכי-דין כי תמורת תשלום של אלפי שקלים בחודש, יעלה באתר ynet תוכן פרסומי המקדם את שמם. כך עולה מעדויות שהגיעו ל"העין השביעית".

"מדור משפט" באתר ynet, בשיתוף אתר "פסקדין" (צילום מסך)

"מדור משפט" באתר ynet, בשיתוף אתר "פסקדין" (צילום מסך)

האתר "פסקדין" מספק שירותי תוכן ומידע בנושאי משפט, וזה כארבע שנים מקיים שיתוף פעולה עם מערכת ynet. בתחילת 2013 עלה ב-ynet מדור משפטי חדש, שמופעל על-ידי האתר "פסקדין". לקראת עליית המדור הציעו נציגי האתר המשפטי לעורכי-דין עסקה שבמסגרתה שמם ותמונתם יופיעו בכתבות שיועלו למדור.

בשיחות שהתקיימו בעבר מטעם האתר המשפטי הציעו נציגיו אפשרות בלעדית להעלות כתבות משפט ב-ynet. כשנשאלו באופן ישיר "האם אני יכול לשלם ולקבל כתבה ב-ynet?", מסרו נציגי "פסקדין" תשובה חיובית, אם כי הדגישו כי הם אינם מוכרים כתבות, אלא "חבילות שיווק וחשיפה", שכוללות בין היתר כתבות באתר. מחיר החבילה, בין 1,000 ל-3,000 שקל בחודש, נקבע בהתאם למספר הפרסומים הנדרשים והיקפם. בתשובה לשאלה אם גולש באתר יידע שהתוכן מתפרסם בעקבות תשלום של עורך-הדין, השיבו נציגי האתר המשפטי בשלילה.

במסגרת "חבילת החשיפה" נהנה עורך-הדין המשלם ל"פסקדין" מכך שתצלומו ושמו מופיעים באינדקס עורכי-הדין שמתפרסם לצד כתבות במדור המשפטי, וכן מכך ששמו מוזכר בכתבות שמתפרסמות במדור. עורך-הדין שמשלם תמורת השירות יכול גם לפרסם מאמר דעה ופרשנות תחת שמו באתר ynet, אם הנושא מקבל את אישור העורכים.

יש לציין כי מדורים דומים קיימים גם באתר mako, שם ממותג המדור בשם "פרקליטי IL", וכן באתר nrg, שלו שיתוף פעולה עם האתר LawGuide.

"השיקול הוא שיקול תוכני, ענייני"

לטענת נציגי "פסקדין" שהעלו את ההצעות, עורכי התוכן של האתר המשפטי הם הקובעים מה ראוי לפרסום ומה לא, ומי שישלם עבור השירות יוכל בוודאות לראות את הפרסומים עם שמו מופיעים באתר ynet. בשיחה עם "העין השביעית" הכחיש זאת שי אזולאי, מנכ"ל "פסקדין", והבהיר כי ל-ynet שמורה זכות העריכה האחרונה.

פרסומת של אתר "פסקדין" מ-2013, המבטיחה ללקוחות האתר חשיפה ב-ynet

פרסומת של אתר "פסקדין" מ-2013, המבטיחה ללקוחות האתר חשיפה ב-ynet

"אם נציג שלי אמר כזה דבר, אז הוא עשה את זה בלי סמכות, אני לא מוכר תוכן ב-ynet בשום שלב", אומר אזולאי. לפי תיאורו, שיתוף הפעולה בין "פסקדין" לאתר ynet הוא עסקה ללא החלפת כספים, אלא רק שווי כסף. "ynet מקבלים תוכן משפטי ואנחנו מקבלים חשיפה לאתר ולאינדקס עורכי-הדין שלנו", הוא אומר.

אזולאי מסביר כי לאתרו מחלקת תוכן עצמאית, עם עורכי תוכן שכולם עורכי-דין בעלי ניסיון בכתיבה. לדבריו, הללו מכינים כתבות לא רק לפי זהות עורכי-הדין שמשלמים לאתר, אלא גם לפי העניין והצורך. משום כך, הוא מוסיף, ניתן למצוא במדור המשפט של ynet גם ידיעות הקשורות לעורכי-דין שכלל אינם לקוחות משלמים של "פסקדין". "השיקול הוא שיקול תוכני, ענייני", הוא טוען.

יחד עם זאת, גם אזולאי מודה כי במקרה של הלקוחות המשלמים, השיקול הענייני נדחק אל מול המחויבות ללקוח. "נכון", אומר אזולאי, "הם מצפים לקבל תמורה עבור התשלום, אבל אני בשום שלב לא מבטיח להם שהתוכן שלהם יופיע בשום מקום חוץ מ'פסקדין'".

הגולש, מכל מקום, יתקשה להבדיל בין ידיעה במדור המשפטים של ynet הקשורה לעורך-דין ששילם עבורה לבין ידיעה במדור שקשורה לעורך-דין שאינו לקוח של "פסקדין". הרמז היחיד שקיים הוא שורת קרדיט בתחתית הכתבה, המפנה באמצעות קישור לעמוד של עורך-הדין באתר "פסקדין".

מבחינת אתר ynet מדובר בסידור נוח. בדומה לזכייניות הטלוויזיה, המאשימות דרך קבע את חברות ההפקה כי הן אלו שמכניסות פרסום סמוי לתוכניות, כך גם אתר ynet יכול ליהנות מהעובדה שאת העבודה המלוכלכת של גיוס כספים עבור פרסום תוכן מבצע עבורו אתר חיצוני. יחד עם זאת, עדיין מוטלת על אתר ynet ועורכיו האחריות האתית להבדיל עבור הגולש בין תוכן מערכתי לתוכן ממומן על-ידי גורם שלו אינטרס ישיר.

מאתר ynet לא נמסרה תגובה.