משרד הכלכלה שילם לאתר ynet מאות אלפי שקלים עבור פרסום כתבות שיווקיות מטעמו והקמת ערוץ ייעודי. בכתבות, שפורסמו במדור הכלכלה של אתר החדשות מבית "ידיעות אחרונות", לא צוין כי המידע המובא בהן הוא תוכן שיווקי. על-פי משרד הכלכלה, עבור שיתוף פעולה זה שולם לקבוצת התקשורת סכום של כ-345 אלף שקל (295 אלף שקל, בתוספת מע"מ בשיעור של 17%).

בשום מקום בערוץ ובידיעות שהתפרסמו במסגרתו לא ציינו עורכי ynet כי מדובר בתוכן שיווקי – המונח המכובס ל"פרסום סמוי", שבמקרה של תכנים ממשלתיים ייתכן כי ראוי להחליפו במונח "תעמולה סמויה"

על רבות מהפרסומות הממשלתיות שהוצגו ככתבות עיתונאיות של מערכת ynet חתום הכותב רם הדר, שבשיחה עם "העין השביעית" סירב לומר מה עומד מאחורי הכתבות הנושאות את שמו ומי אחראי לתוכנן. על ידיעות אחרות שפורסמו במסגרת שיתוף הפעולה חתום הכתב ירון דרוקמן, שסירב גם הוא למסור תגובה. העורך הראשי של ynet, ערן טיפנברון, סירב גם הוא להתייחס לדברים. טיפנברון נמנע מלהכחיש את המידע.

שיתוף הפעולה התוכני-מסחרי בין ynet למשרד הכלכלה נולד באוקטובר 2012, בתקופת כהונתו של שלום שמחון כשר התעשייה, המסחר והתעסוקה (שמו הקודם של משרד הכלכלה, שבראשו עומד כיום נפתלי בנט). גולשי האתר נחשפו לתוצרי ההסכם שנחתם בין הצדדים החל מנובמבר 2012, בסדרה של כתבות שעסקו בענייני מסחר בינלאומיים והשקעות זרות והבליטו את האפשרויות וההצלחות שיכולות להיות מנת חלקם של יזמים ישראלים. במהלך חודשי הקיץ של 2013 הסתיים שיתוף הפעולה.

הידיעות התפרסמו במסגרת ערוץ בשם "כלכלה בעולם", שבו מופיע באנר קבוע באנגלית ועליו סמליל משרד הכלכלה, אך ללא המלים "משרד הכלכלה". לגולשים לא הוסבר כי יש למשרד נגיעה כלשהי לתכנים וכי לשם כך שולם לאתר סכום כסף גדול. בידיעות עצמן מתראיינים פקידי ממשל ישראלים הקשורים לתחום הסיקור, בלי שיובהר לקוראים כי הם עושים זאת במסגרת שיתוף פעולה עם המשרד הממשלתי. לעתים צורף קישור לבלוג שמנהלים עובדי מינהל סחר החוץ במשרד הכלכלה או לאתר המטה לקידום השקעות במשרד.

בשום מקום בערוץ ובידיעות שהתפרסמו במסגרתו לא ציינו עורכי ynet כי מדובר בתוכן שיווקי – המונח המכובס ל"פרסום סמוי", שבמקרה של תכנים ממשלתיים ייתכן כי ראוי להחליפו במונח "תעמולה סמויה".

משרד הכלכלה: ynet הועדף על פני "גלובס" ו"דה-מרקר"

"במטרה לחשוף את פעילות המינהל לסחר חוץ והמטה לקידום השקעות, הפועלים להרחבת הפעילות הכלכלית של ישראל בארץ ובעולם, בפני גורמי תעשייה, יצואנים, יזמים ועוד, ולעודדם לפנות לקבלת מידע וסיוע מהמינהל, מהנספחים המסחריים ברחבי העולם ומהמטה לקידום השקעות, פנה משרד הכלכלה ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) ביוני 2012 בבקשה לקבל הצעות לשת"פ תוכן עם אתר אינטרנט רלבנטי ובולט בתחום הכלכלי", מסרה ל"העין השביעית" דוברת המשרד, שירה קוה.

ערוץ "כלכלה בעולם" במדור הכלכלה של אתר ynet. לחצו להגדלה (צילום מסך)

ערוץ "כלכלה בעולם" במדור הכלכלה של אתר ynet. לחצו להגדלה (צילום מסך)

"לאחר הכנת בריף ואישור ועדת המכרזים בלפ"מ", הוסיפה הדוברת, "פנתה לפ"מ במסגרת הליך מכרזי לשלושה מציעים: 'דה-מרקר', 'גלובס' ו-ynet, מהם התקבלו הצעות לפעולה למשך חצי שנה והצעות מחיר. לאחר בחינת ההצעות, נבחר אתר ynet. מדובר בפעילות חד-פעמית. למשרד או למינהל לא היו פעולות קודמות דומות לזו עם קבוצת 'ידיעות אחרונות'".

בלשכת הפרסום הממשלתית טענו, בתגובה לפניית "העין השביעית", כי לא ניתן למסור את נוסח הפנייה לגופי התקשורת או את ההצעות שהתקבלו מהם. בלפ"מ, הגוף המרכז עבור זרועות הממשלה התקשרויות פרסומיות, טוענים כי על המידע חלה חובת סודיות מסחרית. "לא נוכל להעביר את ההצעות האחרות שהתקבלו במסגרת משא-ומתן מסחרי", נמסר בהקשר זה מלפ"מ.

באמצעות דוברות משרד התקשורת נמסר מלפ"מ כי ההתקשרות עם ynet נעשתה ללא מכרז, בהתאם להיתר המופיע בסעיף 3 (12) בתקנות חוק חובת המכרזים. "לאחר שנבחנו מספר הצעות מחיר נבחרה ההצעה, ובוצעה ההתקשרות", נמסר עוד. לדברי הדוברת קוה, לאחר שבלפ"מ בחרו את הצעת ynet, הבחירה אושרה במשרד הכלכלה ושיתוף הפעולה יצא לפועל.

עורך אתר החדשות מבית "ידיעות אחרונות", ערן טיפנברון, העדיף שלא למסור תגובה לדברים או להשיב לשאלות בנושא, ובכללן השאלה מדוע להערכתו נבחרה ההצעה של ynet על פני אלו של "גלובס" ו"דה-מרקר".