בשנת 2024 ביסס ערוץ 14 את מעמדו כערוץ השני הנצפה ביותר בישראל (לפי נתוני הרייטינג של ועדת המדרוג). בשונה מהערוץ הציבורי כאן 11 ומהערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13, ערוץ 14, שבבעלות המיליארדר החרדי יצחק מירילשוילי, הוא ערוץ תעמולה מובהק בשירות פוליטיקאי אחד - ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך השנים, בעוד הערוץ הפיץ את תעמולת ראש הממשלה, לצד הסתה, תיאוריות קשר וחדשות כזב, פעלה ממשלת נתניהו כדי לסייע לו מבחינה כלכלית.
בשל אופיו של הערוץ הוחלט לא לכלול את תוכניותיו בסיכומי מדד הייצוג השנתיים. עם זאת, על רקע הפופולריות הרבה של הערוץ והעמדה הפוליטית הקיצונית שלו, מעניין בכל זאת לבחון עד כמה הוא נותן ביטוי לדוברים מהחברה הערבית בישראל.
בדיקות ממוקדות שנערכו בעבר במסגרת "מדד הייצוג" העלו כי ערוץ 14 הוביל את ההסתה נגד החברה הערבית בישראל בחודש הראשון שלאחר מתקפת חמאס ב-7.10 ובלט בהתעלמותו מכך שבין החטופים ע"י חמאס היו גם בדואים.
כעת, בדיקת שתי התוכניות המרכזיות והפופולריות בערוץ, "מהדורת החדשות" ו"הפטריוטים", מלמדת כי בערוץ 14 מדירים כמעט לחלוטין את החברה הערבית. ב"הפטריוטים" רק 0.8% מהדוברים היו מקרב החברה הערבית בישראל ואילו במהדורת החדשות המרכזית הנתון היה נמוך עוד יותר - 0.5%.
במהלך שנת 2024 הופיעו במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 כ-7,800 דוברים, רק 39 מהם היו ערבים. בהשוואה למהדורות החדשות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה האחרים, זו של ערוץ 14 ניצבת במקום האחרון, עם שיעור ייצוג נמוך אף יותר מהשיעור המביש בפני עצמו של מהדורות חדשות 13 וקשת 12.
את המהדורה המרכזית של ערוץ 14 מגישה מגי טביבי. עורך המהדורה בחודשים הראשונים של השנה היה משה הרוש ובהמשך הוחלף ביהונתן וייס. בראש "מערך החדשות" של ערוץ 14 עומד יורם כהן.
באופן חריג, לערוץ 14 תוכנית אקטואליה פופולרית אף יותר ממהדורת החדשות המרכזית, "הפטריוטים", בהגשת ינון מגל. בשנת 2024 ערכו את התוכנית חגי סימן-טוב ואבי איצקוביץ'.
מתוך כ-1,850 דוברים שהופיעו ב"פטריוטים" מתחילת השנה (המספר כולל חברי פאנל ומי שהופיעו בסינקים במהלך התוכנית), רק 15 היו מהחברה הערבית בישראל. מתוך אותם 15, כמעט כולם הופיעו בקטעי וידיאו קצרים שאליהם התייחסו משתתפי הפאנל. רק אחד הופיע באולפן "הפטריוטים" בגופו, והיה זה דווקא מי שלא מייצג בשום צורה את הרוב המוחץ של החברה הערבית בישראל: פעיל ההסברה יוסף חדאד.
* * *
מדד הייצוג הוא מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.
המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.
העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.
פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה