הלל ביטון-רוזן, הכתב הצבאי של ערוץ 14, איננו עיתונאי שעובד בכלי תקשרת אלא שדר ש"מלהג בשרלטנות על דברים שאין להם כל עיגון מקצועי" ומועסק ב"מכונת תעמולה, הממומנת ללא הגבלה ע"י האוליגרך יצחק מירילשוילי", כך נטען בכתב הגנה שהוגש לאחרונה במענה לתביעת ביטון-רוזן.

בתחילת חודש יוני האחרון רתם ערוץ 14 פיגוע קטלני בגבול הדרום כדי לקדם עמדה המתנגדת לשירות קרבי של נשים, זאת תוך שדנו בערוץ במרומז באפשרות כי חייל וחיילת שנהרגו על ידי שוטר מצרי היו עסוקים זה בזו במקום בשמירה.

במסגרת התוכנית "ארבע" בהגשת בועז גולן, המשודרת בערוץ 14, פנה גולן לביטון-רוזן ושאל אותו האם בשירותו הצבאי אירע ששמר במשמרת שארכה 12 שעות. הכתב השיב בשלילה ומיד לאחר מכן נשמעו חילופי הדברים הבאים:

ביטון-רוזן: "גם את זה צריך לשים על השולחן. לוחם ולוחמת לבד, 12 שעות בלילה".

גולן: "בבוטקה מטר על מטר, אני יודע כמה".

ביטון-רוזן: "מראש יש פה טעם לפגם, אם כבר בחרתם לשים שם גדוד מעורב…".

גולן: "אין פה טעם לפגם, יש פה חוסר מקצועיות, יש פה זלזול בערכי הצבא, יש פה אג'נדות שמאל מטורפות ואנחנו פשוט פוחדים להגיד את זה…".

ביטון-רוזן: "אני לא מפחד".

גולן: "יש פה פגיעה בחיילים".

ביטון-רוזן: "זה חוסר אחריות. מאיפה זה מגיע. מאיפה נולד הדבר הזה? ונגיד שיהיו שני גברים או שני נשים, 12 שעות לבד?!".

בעקבות שידור הדיאלוג שלעיל והפצתו ברשתות החברתיות התעוררה סערה ציבורית. אחת הביקורות החריפות על הדיאלוג בערוץ 14 הופיעה בחשבון הטוויטר של מחאת ההייטקיסטים, אחד הגופים הנאבקים בחוקי ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו.

שם, תחת הכיתוב "אין תחתית שערוץ 14 לא יגרדו. ליבנו עם משפחות וקרובי הנופלים", הופיע סרטון ובו קטעים מהדיון באולפן ערוץ 14 על הרג שני החיילים בגבול מצרים. בסרטון נטען כי בערוץ מפיצים "רמיזות מחליאות" כדי למנוע שירות של נשים וגברים ביחד. "ככה בדיוק נראית מכונת רעל", נכתב בסיום הסרטון.

בחודש אוגוסט הגיש ביטון-רוזן באמצעות עו"ד גיא צברי תביעה בסך 280 אלף שקלים נגד "הייטק למען הדמוקרטיה", חברה לתועלת הציבור שמארגנת את "מחאת ההייטקיסטים", וכן נגד רועי נוימן, דובר המייעץ לארגוני המחאה נגד ההפיכה המשטרית בישראל, שהפיץ גם הוא את הסרטון.

לפי התביעה, הצגת תמונת פניו של ביטון-רוזן, לצד הכיתוב: 'ככה נראית מכונת רעל' היא מעשה קיצוני ומכוער, שכל תכליתו היא ביזוי התובע ועשייתו מטרה לשנאה ולבוז".

בכתב הגנה מטעם הייטק למען הדמוקרטיה, שהוגש באמצעות עורכי-הדין יוסי עבאדי וליאור מדוצקי, נטען כי ביטון-רוזן הוא האחראי הבלעדי לפגיעה בשמו הטוב.

"התעלמותו של התובע מכללי העיתונות האחראית היא זו שהובילה לפגיעה העצמית בשמו הטוב ולביקורת רחבת ההיקף כלפיו", נכתב בכתב ההגנה. "התובע הביע עמדה חריגה וקיצונית, והביקורת שמתח על הדרג הפיקודי היא על הצבת גדוד מעורב בגבול, כשהוא קושר זאת לקרב ולתוצאותיו הטרגיות. צה"ל לא הצביע על ליקויים דומים בתחקיר שערך אלא על דגשים שונים לחלוטין. אף עיתונאי נוסף זולת גולן ומגל לא קשר בין היות הגדוד מעורב למותם של החיילים. ולא בכדי רק התובע הפך מושא לביזוי בגין דבריו השערורייתיים".

לפי כתב ההגנה, "הדברים שנאמרו בסרטון לא כוונו דווקא אל התובע אלא אל ערוץ 14". עוד טוענים הנתבעים כי "בפנינו תביעת השתקה נוספת של ערוץ התעמולה, ערוץ 14, בו משמש התובע כשדר לענייני צבא, המנסה למנף בחוסר תום לב פרובוקציה מכוונת, ועושה שימוש חמור לרעה בהליכי משפט".

עו"ד עבאדי, שמייצג את מחאת ההייטקיסטים, הוא גם בא-כוחם של העותרים לבג"ץ, שדורשים להטיל סנקציות על ערוץ 14. בכתב ההגנה מונה עו"ד עבאדי חלק מהדוגמאות להתנהלות אנטי-עיתונאית של הערוץ שנכללו בעתירה שהגיש לבג"ץ. לפי כתב ההגנה, "ערוץ 14 מעתיק עימותים פוליטיים משידוריו אל בתי המשפט, כדי להשתיק את מבקריו, כדי למנף את הפרסום הפרובוקטיבי שהערוץ כביכול התנער ממנו וגם לצבור פרסום ורייטינג. יש להשית הוצאות לדוגמה בגין תביעות לשון הרע המוגשות בחוסר תום לב מטעמים פוליטיים".

עוד מצוין בכתב ההגנה כי גם נציב פניות הצופים ברשות השנייה, דוד רגב, קבע ש"אמירותיהם ורמיזותיהם" של ביטון-רוזן וגולן בקטע נשוא התביעה היו "מבזים ופוגעניים".

54587-08-23