הלל ביטון-רוזן, הכתב הצבאי של ערוץ 14, תובע 280 אלף שקלים מרועי נוימן, דובר המייעץ לארגוני המחאה נגד ההפיכה המשטרית בישראל; וגם מ"הייטק למען הדמוקרטיה", חברה לתועלת הציבור שמארגנת את "מחאת ההייטקיסטים".

בתחילת חודש יוני האחרון רתם ערוץ 14 פיגוע קטלני בגבול הדרום כדי לקדם עמדה המתנגדת לשירות קרבי של נשים, זאת תוך שדנו בערוץ במרומז באפשרות כי חייל וחיילת שנהרגו על ידי שוטר מצרי היו עסוקים זה בזו במקום בשמירה.

במסגרת התוכנית "ארבע" בהגשת בועז גולן, המשודרת בערוץ 14, פנה גולן לביטון-רוזן ושאל אותו האם בשירותו הצבאי אירע ששמר במשמרת שארכה 12 שעות. הכתב השיב בשלילה ומיד לאחר מכן נשמעו חילופי הדברים הבאים:

ביטון-רוזן: "גם את זה צריך לשים על השולחן. לוחם ולוחמת לבד, 12 שעות בלילה".

גולן: "בבוטקה מטר על מטר, אני יודע כמה".

ביטון-רוזן: "מראש יש פה טעם לפגם, אם כבר בחרתם לשים שם גדוד מעורב…".

גולן: "אין פה טעם לפגם, יש פה חוסר מקצועיות, יש פה זלזול בערכי הצבא, יש פה אג'נדות שמאל מטורפות ואנחנו פשוט פוחדים להגיד את זה…".

ביטון-רוזן: "אני לא מפחד".

גולן: "יש פה פגיעה בחיילים".

ביטון-רוזן: "זה חוסר אחריות. מאיפה זה מגיע. מאיפה נולד הדבר הזה? ונגיד שיהיו שני גברים או שני נשים, 12 שעות לבד?!".

בעקבות שידור הדיאלוג שלעיל והפצתו ברשתות החברתיות התעוררה סערה ציבורית ומול ביתו של הבעלים של הערוץ, איל-ההון יצחק מירילשוילי, התארגנה הפגנה ספונטנית. ביטון-רוזן התכחש לדברים עוד באותו היום וביקש להסב את תשומת הלב למשפט האחרון בדיאלוג, בו התייחס למציאות של "שני גברים או נשים", שהיא, לטעמו, ככל הנראה, אינה מינית בהכרח. באופן אירוני, ביטון-רוזן טען כי דווקא מי שמבקר אותו "מבזה את זכרם של לוחמינו ז"ל".

הפגנה מחוץ לביתו של איל ההון יצחק מירילשווילי, הבעלים של ערוץ 14; הרצליה פיתוח, 3.4.23 (צילום: אורן פרסיקו)

הפגנה מחוץ לביתו של איל ההון יצחק מירילשווילי, הבעלים של ערוץ 14; הרצליה פיתוח, 3.4.23 (צילום: אורן פרסיקו)

אחת הביקורות החריפות על הדיאלוג בערוץ 14 הופיעה בחשבון הטוויטר של מחאת ההייטקיסטים. שם, תחת הכיתוב "אין תחתית שערוץ 14 לא יגרדו. ליבנו עם משפחות וקרובי הנופלים", הופיע סרטון שהביא קטעים מהדיון באולפן על הרג שני החיילים בגבול מצרים.

בסרטון נטען כי בערוץ 14 מפיצים "רמיזות מחליאות" כדי למנוע שירות של נשים וגברים ביחד. "ככה בדיוק נראית מכונת רעל", נכתב בסיום הסרטון.

לפי ביטון-רוזן, הציוץ של מחאת ההייטקיסטים כלל כמה גרסאות, שבאחת מהן נכתב בין היתר: "צריך להתקלח אחרי הסרטון הזה".

הסרטון הופץ גם בחשבון הטוויטר האישי של נוימן, שם נוסף לו הכיתוב: "לכל מי שמטיף לישראלים הטובים שצועקים לעבר פעילי התעמולה 14 שהם בושה, תבינו, זה לא ערוץ תקשורת - זה כלי תעמולה. לעצוק [כך במקור, א.פ] לעברם בושה זאת מצווה".

ביטון-רוזן, באמצעות עו"ד גיא צברי, טוען כי הסרטון והטקסט שהוצמד לו בציוצים מהווים לשון הרע. "הצגת תמונת פניו של התובע, לצד הכיתוב: 'ככה נראית מכונת רעל' היא מעשה קיצוני ומכוער, שכל תכליתו היא ביזוי התובע ועשייתו מטרה לשנאה ולבוז", נטען בכתב התביעה.

עוד טוען ביטון-רוזן כי בסרטון הושמטה ההבהרה לפיה לא משנה אם בעמדה הוצבו לוחם ולוחמת או שתי לוחמות או שני לוחמים. "מצפייה בקטע המלא של דברי התובע לא יכולה להיות מחלוקת, כי הלה השמיע ביקורת לגיטימית שהופנתה כולה לדרג הפיקודי ובשום פנים אופן לא ללוחמי או לוחמות צה"ל - אלה שנפלו בפיגוע הקשה ובכלל", נכתב בתביעה.

לדבריו, מדובר בביקורת על ההחלטה להציב בגבול את חיילי וחיילות הגדוד המעורב, ביקורת שבחלקה עולה גם מתחקיר צה"ל על האירוע וגם מכתבות עיתונאיות שציינו את הרמה הנמוכה יחסית של הגדוד.

"פעם שלישית שהוא פוגע בכבוד המת"

התביעה של ביטון-רוזן נגד מחאת ההייטקיסטים ונוימן היא השנייה שהגיש בעקבות התבטאויותיו על החיילים בגבול מצרים. בחודש שעבר הגיש תביעה דומה בסך 300 אלף שקלים נגד חברת רשת מדיה בע"מ ומנכ"לית מפלגת ימינה לשעבר סטלה ויינשטיין.

את התביעה הגיש ביטון-רוזן בעקבות אייטם בתוכנית הבוקר של רשת, שם הוצג הסרטון על דבריו בערוץ 14. בעקבות הסרטון נערך דיון שבמסגרתו עלה מדבריה של ויינשטיין כי ביטון-רוזן "טיפש". עוד טענה חברת הפאנל ויינשטיין לגבי ביטון-רוזן כי זו כבר "פעם שלישית שהוא פוגע בכבוד המת" וכי "לא מדובר פה בפרשן צבאי. לא מדובר פה בעיתונאי". ויינשטיין המליצה להנהלת ערוץ 14 לקרוא לביטון-רוזן לשימוע לאור מקרים חוזרים של פגמים בעבודתו העיתונאית.

טרם הוגשו כתבי הגנה.

54587-08-23
19665-07-23