מספר פגישות דרמטיות נעדרות מיומנו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, כך עולה מעיון ביומן שהועבר לידי עמותת הצלחה בעקבות בקשת חופש מידע.

פילבר, שניהל את קמפיין הבחירות של בנימין נתניהו בשנת 2015, מונה לאחר ניצחונו למנכ"ל משרד התקשורת. לפי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו בפרשה המכונה "תיק 4000", בסמוך לכניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת נפגש פילבר עם נתניהו ושמע ממנו הנחיה לפעול רגולטורית לטובת חברת בזק של שאול אלוביץ'. בפרקליטות טוענים כי זו התמורה שהעניק נתניהו בעסקת השוחד עם אלוביץ', אשר מצדו פתח את דלתות אתר "וואלה" בפני ראש הממשלה ונציגיו.

המינוי של פילבר אושר בממשלה ב-7 ביוני והוא נכנס לתפקידו באופן מיידי. גרסת פילבר בבית-המשפט היתה כי למחרת או כעבור יומיים התרחשה "פגישת ההנחייה" עם נתניהו, ומכל מקום היא אירעה לפני ה-14.6.2015, אז נפגש לראשונה עם שאול אלוביץ'.

בא-כוחו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, כרסם במהימנות הגרסה הזו בחקירה הנגדית של פילבר. יומנו של פילבר אף הוא אינו מסייע לגרסתו. ביומנו אין זכר לפגישה עם נתניהו בין מועד מינויו לתפקיד לבין מועד פגישתו עם אלוביץ', אם כי היומן מתחיל רק מה-9.6, יומיים לאחר כניסתו לתפקיד. הפגישה עם אלוביץ', ב-14.6, מופיעה ביומן אך לא מופיעה בו פגישה שקיים ערב קודם עם אלי קמיר, יועצו של אלוביץ'.

למעשה, הפגישה הראשונה עם אלוביץ', מה-14.6.15, היא היחידה שנכללת ביומן של פילבר, זאת למרות שעד המדינה סיפר על מספר פגישות שהיו לו עם בעל השליטה בבזק בעודו מכהן כמנכ"ל משרד התקשורת.

ביהמ"ש המחוזי, 29.3.22 (צילום: אורן בן חקון)

שאול אלוביץ' מביט בשלמה פילבר, ביהמ"ש המחוזי, 29.3.22 (צילום: אורן בן חקון)

הפגישה המשמעותית ביותר אירעה בסוכות 2015, אז הגיע פילבר לביתו הפרטי של אלוביץ' למפגש שקיבל את הכינוי "פסגת התאנים והיין", על שום התקרובת שהוגשה בו. במהלך פגישה זו סגר פילבר עם אלוביץ' בלחיצת יד על שינוי מהותי במדיניות הרגולציה של משרד התקשורת לטובת בזק.

בבית המשפט העיד פילבר כי הפגישה התקיימה בביתו של אלוביץ' רק משום שהתרחשה בחול המועד סוכות, כשמשרד התקשורת סגור. "אין איפה להגיע בכלל וזה היה אופציות או להיות בבית קפה פומבי וזה מחר תמונה בעיתון או אצלי בבית שזה בשום פנים ואופן לא היה אופציה אז בסוף זה היה איזה סוג של אילוץ", טען פילבר בבית-המשפט ומיד תיקן: "לא אילוץ אלא אופציה אחרונה ללכת אליו".

לו הפגישה היתה מתרחשת במשרד התקשורת מן הסתם לא היו מוגשים למשתתפים תאנים ויין, ואולי היא אף היתה נרשמת ביומן. גם פגישות בבית קפה, כפי שמעיד יומנו של פילבר, נכנסו ליומנו. הפגישה בביתו של אלוביץ' בסוכות 2015 נעדרת מיומן מנכ"ל המשרד.

שתי פגישות נוספות, שעלו בדיוני משפט המו"לים בהקשר של הפרשה המכונה "תיק 1000" נעדרות אף הן. ביוני 2015, כך העיד פילבר, זומן למעון ראש הממשלה בבלפור שם הופגש עם איש העסקים ארנון מילצ'ן והתבקש לתת לו שיעור קצר בשוק התקשורת הישראלי.

מימין: רה"מ לשעבר ונאשם מס' 1 במשפט המו"לים בנימין נתניהו, עד המדינה ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, אילי ההון ארנון מילצ'ן ואודי אנג'ל (צילומים: פלאש 90)

מימין: רה"מ לשעבר ונאשם מס' 1 במשפט המו"לים בנימין נתניהו, עד המדינה ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, אילי ההון ארנון מילצ'ן ואודי אנג'ל (צילומים: פלאש 90)

אפשר להבין מדוע פגישה זו, בשעת לילה מאוחרת וללא תכנון מוקדם, נעדרת מהיומן. אך בעקבות הפגישה תיאם פילבר עם העוזרת של מילצ'ן הדס קליין פגישת המשך, כדי לספק למילצ'ן את מה שפילבר הגדיר "טיפול VIP רגולטורי".

הפגישה השנייה התקיימה ביום הראשון של חודש יולי, אז הגיע פילבר לאחוזת מילצ'ן בבית-ינאי ופגש לצד איש העסקים גם את מנהל עסקיו בישראל, זאב פלדמן. משם, כך העיד, מיהר לבית השגריר האמריקאי כדי לראות את נתניהו ולסמן לו כי נפגש עם מילצ'ן והעניינים מתקדמים. האירוע בבית-השגריר מופיע ביומן של פילבר. לא כך הפגישה שלו עם מילצ'ן ופלדמן.

גם פגישת המשך עם פלדמן, שהתקיימה בדיזנגוף סנטר בתל-אביב, נעדרת מהיומן של מנכ"ל משרד התקשורת פילבר. למעשה, השמות מילצ'ן ופלדמן לא מופיעים בו כלל.

לדאוג שתוזמן

ביומן מתועדות אלפי פגישות של פילבר בתקופתו במשרד התקשורת. גם בהנחה שרבות מהפגישות המשמעותיות ביותר לא נרשמו, וחלק מאלה שכן נכנסו ליומן לא התקיימו, מבט על היומן יכול אולי ללמד משהו על תקופתו של פילבר במשרד.

כך, לדוגמה, לפילבר 27 פגישות עם סטלה הנדלר, אז מנכ"לית בזק ו-21 פגישות עם טל גרנות, מנכ"לית הוט. 10 פגישות עם אבי צבי, אז מנכ"ל רשת, 5 פגישות עם אבי ניר מנכ"ל קשת ו-4 פגישות עם יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10. שתי פגישות עם אבי וייס מנכ"ל חדשות ערוץ 2 ואף לא פגישה אחת עם גולן יוכפז מנכ"ל חדשות 10.

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

ניכר כי פילבר הקדיש מזמנו לכלי תקשורת קטנים המזוהים עם הימין. מנכ"ל משרד התקשורת קיים שתי פגישות עם צביקה שלום, מבעלי רדיו "גלי ישראל"; שתי פגישות עם אריאל דרעי, מנכ"ל רדיו "קול ברמה"; שתי פגישות עם הכומר ג'והן טיילו, נשיא ומייסד תחנת הרדיו הנוצרית "קול התקווה"; ושתי פגישות בנושא ערוץ הידברות, שביקש רישיון לשדר פרסומות (באחת השתתף גם ח"כ ישראל אייכלר).

לפילבר גם היתה פגישה עם יצחק מירילשוילי, הבעלים של ערוץ 20 (כיום ערוץ 14), וארבע פגישות עם מנכ"ל הערוץ דאז, מרדכי שקלאר. בנוסף נרשמה ביומנו של פילבר פגישה עם סטיבן שנייר, איש עסקים המקורב לנתניהו שעל פי עדות ארי הרו, כפי שפרסם רביב דרוקר, היה מממן לנתניהו מדי פעם סוויטות במלון הפאר קינג-דייוויד. אותו שנייר מופיע ביומנו של נתניהו בפגישה שנערכה כמה חודשים אחר כך עם אנשי ערוץ 20.

עוד נפגש פילבר פעמיים עם פרנק מלול, מנכ"ל I24News, שבשליטת המיליארדר פטריק דרהי; שש פעמים עם מנכ"ל ערוץ 9 יורי קגנוביץ ופגישה אחת עם קודמתו בתפקיד, ויקטוריה גורדין.

ביולי 2015 הבטיח אלי קמיר לפילבר לארגן לו פגישה עם אלי עזור. "אני פה עם אלי עזור", כתב קמיר לפילבר, "אסגור ביניכם את הפגישה וההיכרות. אנחנו בכנס שלו, של ה'ג'רוזלם פוסט'. כל העולם פה. כרגע מדבר שר האוצר האמריקני. אחר כך שטייניץ, אחריו יאיר לפיד, אחר כך גבי אשכנזי, רון פרושאור, מאיר דגן. צריך לדאוג שתוזמן למקומות הללו". ביומנו של פילבר, ב-26.8.15 נרשם "צהריים עם אלי עזור", במסעדת מיתוס דגים ברחוב שאול המלך שבתל-אביב.

עם אדם צ'זנוף, יו"ר פרטנר, נפגש פילבר 7 פעמים. בעדותו סיפר כי באחת מהן איש העסקים צעק ואיים עליו. שתיים מהפגישות נערכו במלון ריץ קרלטון בהרצליה, ואחת מהן בקפה קפית בפתח-תקווה.

קורה בקפה

העוקבים אחר עדותו של פילבר במשפט המו"לים מכירים את חיבתו לסניף הפתח-תקוואי של רשת בתי הקפה "קפית", ששכן בסמוך לביתו (הסניף נסגר מאז). ביומנו של פילבר לא פחות מ-77 פגישות בקפה קפית, בין היתר עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן-חי-שגב, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"לית HOT טל גרנות, מנכ"לית בזק סטלה הנדלר, מנכ"ל yes רון אילון, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת איתן צפריר, יו"ר מועצת תאגיד השידור גיל עומר, מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ, מנכ"ל סלקום ניר שטרן, מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי, המפיק חיים סלוצקי, הפרסומאי אייל חומסקי, האזרח איתמר בן-גביר, ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה ולימים עד מדינה נגד נתניהו ארי הרו, וכאמור גם יו"ר פרטנר צ'זנוף. עם אנשי משרדו נפגש דווקא בסניף הרשת בעיר מודיעין.

היומן הועבר לאחרונה ממשרד התקשורת אל עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה ולשעבר יו"ר עמותת "העין השביעית", וזאת במענה לבקשת חופש מידע שהגישה הצלחה. הבקשה המקורית הוגשה כבר לפני כחמש שנים אולם רשות ניירות-ערך, שפתחה בחקירה שהתגלגלה לימים לכתב אישום נגד נתניהו ובני-הזוג אלוביץ', עיכבה את מתן היומן עד לאחר סיום עדות המדינה של פילבר.

* * *

לעיון ביומן המלא

להורדת הקובץ (XLSX, 408KB)