איש עם מצלמה נכנס למטבח ומופתע למצוא שם גבר רוכן מעל פיצה טרייה וחותך אותה לחתיכות. מה הוא עושה שם? "אמצע היום, נתפסתי רעב, התגעגעתי גם לפיצה, ואז שמעתי שבפרגו עושים יופי של מבצע", מסביר הגבר, במה שעשוי היה להיות סתם עוד פרסומת לרשת פיצריות. אלמלא היה מדובר בחבר-כנסת, כמובן. אורן חזן פונה לצופים בסרטון ומסביר: על כל קנייה שהם עושים ברשת פרגו, חמישה שקלים ייתרמו למרכז לחיילים בודדים. "אז שאני לא אצטרף למאמץ?", הוא שואל.

על השאלה הרטורית של חזן אפשר להשיב במלה אחת: לא. סדרה של החלטות שקיבלה בשנים האחרונות ועדת האתיקה של הכנסת אוסרת על ח"כים להשתתף בקמפיינים פרסומיים של חברות מסחריות, גם אם אינם מקבלים על כך כל תשלום. בהחלטה של הוועדה מהשנה שעברה, למשל, נקבע חד-משמעית כי ח"כים אינם רשאים לקחת חלק ב"קידום מכירות, מיתוג ויח"צ של גורמים מסחריים".

גם במקרה שהוליד את ההחלטה ההיא, העילה היתה השתתפות של חברת-כנסת מהליכוד בקמפיין פרסומי: השרה גילה גמליאל הצטלמה למוסף פרסומי של חברת סטודיו C – מה שהוליד איסור ספציפי על השתתפות של ח"כים במוספים פרסומיים. חודשים אחדים לאחר מכן הצטלמה שרה אחרת מהליכוד, מירי רגב, לסרטון שקידם את התוכנית "אייל גולן קורא לכם" של חברת קשת – מקרה שגם בו קבעה הוועדה כי רגב הפרה את כללי האתיקה החלים על חברי-הכנסת.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו)

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו)

המקרה של חזן דומה יותר למקרה של רגב. בשני המקרים פורסמו הסרטונים בפייסבוק, ולא במדיה מסורתית. במקרה של רגב, הסרטון פורסם ישירות בעמוד של תוכנית הטלוויזיה. במקרה של חזן, הסרטון עלה קודם כל לעמוד הפייסבוק של חבר-הכנסת – ורק אחר כך שוּתף בעמוד הרשמי של רשת הפיצריות­, ובלמעלה ממאה עמודים נוספים. לפי מונה הצפיות של הרשת החברתית, נכון לעת פרסום ידיעה זאת הוא נצפה כבר למעלה מ-25 אלף פעמים.

ח"כ חזן לא רואה בכך פסול. למעשה, נראה שהוא כלל לא סבור שמדובר בקמפיין פרסומי. "לא קמפיין ולא נעליים", מסר בתגובה ששלח ל"העין השביעית". "תרומה לחולי סרטן, תרומה להשתלת כליה, תרומה לחיילות וחיילי צה"ל שלעולם אבל לעולם לא יצעדו לבד – זה חובה וברכה!".

בלשכה המשפטית של הכנסת חולקים על הניתוח הזה. "חברי-הכנסת אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים, גם אם אלה מקדישים חלק מרווחיהם למטרות ציבוריות ראויות", מסר ל"העין השביעית" דובר הכנסת, יותם יקיר. "היועץ המשפטי לכנסת שוחח עם חה"כ חזן והפנה את תשומת לבו לעניין, וחה"כ חזן מסר כי ידאג להסרת הסרטון מהרשת", הוסיף.