הטענה לפיה ח"כ מיקי זוהר הוא "חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר" אינה מהווה לשון הרע באופן המצדיק פיצוי, כך טוענת עמותת חוזה חדש, המוכרת כמי שמארגנת את הפגנות "קריים מיניסטר", בכתב הגנה שהגישה במענה לתביעת דיבה של ח"כ זוהר נגדה.

לדברי העמותה, האדם הסביר יבין כי הצהרתה כאילו ח"כ זוהר הוא "חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר" אינה קביעה עובדתית אלא הבעת דעה שניתנה במסגרת פולמוס פוליטי.

בחודש ינואר האחרון, בעקבות הסתערות המון אמריקאי מוסת על הקפיטול בוושינגטון צייץ ח"כ זוהר: "שאלה שמטרידה אותי: מה יותר חמור ופוגע בדמוקרטיה? הסתערות אלימה של אזרחים אמריקאים על בניין הקפיטול בוושינגטון, או הסתערות אלימה של אזרחים ישראלים על בית רה"מ בירושלים? אובייקטיביות היא תכונה חשובה, אני מציע לתקשורת וליריבים הפוליטיים שלנו לנסות ולאמץ אותה מדי פעם".

ב"מעריב" דיווח הכתב אריק בנדר על הציוץ של זוהר וצירף לו את תגובת "קריים מיניסטר", היא עמותת חוזה חדש: "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר. ההשוואה בין הימין האמריקאי האלים למפגינים שומרי חוק מופרעת אפילו בסטנדרטים המעוותים של טופז לוק. המפגינים מעולם לא ניסו לפרוץ למעון, אך נראה שהעיסוק האובססיבי של מכונת התעמולה של בלפור בהפגנות הולידו שיא חדש של הזייה ופייק ניוז. ביבי, לא יעזרו ההסתה והשקרים. אנחנו נחושים ולא נעצור עד שתלך".

השלט "Crime Minister" בהפגנת מחאה נגד שחיתות ציבורית, מחוץ לוועידת הליכוד ברמת-גן, 4.3.19 (צילום: גיל יערי)

השלט "Crime Minister" בהפגנת מחאה נגד שחיתות ציבורית, מחוץ לוועידת הליכוד ברמת-גן, 4.3.19 (צילום: גיל יערי)

בתגובה הגיש ח"כ זוהר תביעת דיבה בסך 140 אלף שקל נגד העמותה (אך לא נגד "מעריב"). בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד שחר אגמון, טען ח"כ זוהר כי "מדובר בפרסום אלים, בזוי, גס ומתלהם [...] מתוך מטרה נפסדת לפגוע באופן קשה וחמור ככל שניתן בשמו הטוב של התובע וזאת תוך הצגתו (המופרכת והכוזבת בעליל) כגורם עברייני ומושחת החבר בארגון פשע ואשר מסית ומשקר ללא הרף".

תביעתו של זוהר באה שבועות ספורים לאחר שהגיש תביעת דיבה בסך 840 אלף שקל נגד הפעיל החברתי סדי בן-שטרית וגורמים נוספים בגין "מסע הכפשות בזוי, גס ומתלהם", כהגדרתו, שכלל פרסומים בדבר היותו "מאפיונר", "עבריין" ו"מושחת". בן-שטרית, יש לציין, הוא אחד הפעילים הבולטים בתנועת "קריים מיניסטר", שנתבעת כאמור גם בנפרד על-ידי ח"כ זוהר. בסך הכל, אם כן, תובע ח"כ זוהר נכון להיום פיצוי בסך 980 אלף שקל בגין הוצאת דיבה מטעם מארגני המחאה נגד נתניהו ומשתתפיה.

בכתב ההגנה של עמותת חוזה חדש, שהוגש בשבוע שעבר באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר, נטען כי תגובתה של העמותה ל"מעריב" היא בבחינת "הבעת דעה לגיטימית על נבחר ציבור".

בעמותה מסבירים כי על רקע המאבק הפוליטי בין ח"כ זוהר לבינה, וכיוון שהיא אינה "גורם חקירתי, אכיפתי או עיתונאי", הרי ש"האדם הסביר אשר יקרא את הדברים שמסרה הנתבעת בתגובה להשוואתה לפורעים מגבעת הקפיטול, לא יבין מהם שהתובע הוא פושע, המועסק בארגון פשע אמיתי, שבראשו עומד ראש הממשלה, אלא כי הנתבעת סבורה, שהתובע מגן בקנאות על ראש הממשלה (שהתנהלותו נתפסת כמושחתת), ובתוך כך מתנהל באופן משתלח ובריוני".

גם אם התגובה של העמותה תיחשב ללשון הרע, הרי שהיא חוסה תחת ההגנות בחוק, טוענת העמותה. "הביטויים בהם השתמשה הנתבעת לא חרגו מתחום הסביר בנסיבות העניין, זאת, הן משום שמדובר באיש ציבור ובהקשר של פולמוס ציבורי, והן מאחר שטרם פרסומם, במספר רב של הזדמנויות, התייחסו אנשי ציבור לתובע בתיאורים דומים לאלה בהם השתמשה הנתבעת, ואף חמורים הרבה יותר מהם".

אשר לטענה כי ח"כ זוהר "לא מפסיק להסית ולשקר", כאן טוענת העמותה להגנת אמת דיברתי. כתב ההגנה כולל דוגמאות רבות לדברי ח"כ זוהר המהווים שקר והסתה. לטענת העמותה, ח"כ זוהר מנהל קמפיין דה-לגיטימציה נגד מפגינים במחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, ונגדה באופן ישיר, וייחס למפגינים בין היתר "רוע", "שנאה", רצון להפיץ את נגיף הקורונה ו"שמחה בלבם" על העלייה במספר החולים.

24312-01-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 7.23MB)