בית-המשפט המחוזי הפך את החלטת השלום וחייב את עמותת "חוזה חדש", המוכרת כמי שמארגנת את הפגנות "קריים מיניסטר", לפצות את ח"כ מיקי זוהר בשל הוצאת דיבה. השופט קבע את הפיצוי על סכום נמוך יחסית בין היתר בשל היותו של ח"כ זוהר איש ציבור, ומי שאינו מהסס בעצמו להשתמש במילים חריפות כלפי יריביו הפוליטיים.

שורשי התביעה בחודש ינואר 2021. בעקבות הסתערות המון אמריקאי מוסת על הקפיטול בוושינגטון צייץ ח"כ זוהר: "שאלה שמטרידה אותי: מה יותר חמור ופוגע בדמוקרטיה? הסתערות אלימה של אזרחים אמריקאים על בניין הקפיטול בוושינגטון, או הסתערות אלימה של אזרחים ישראלים על בית רה"מ בירושלים? אובייקטיביות היא תכונה חשובה, אני מציע לתקשורת וליריבים הפוליטיים שלנו לנסות ולאמץ אותה מדי פעם".

ב"מעריב" דיווח הכתב אריק בנדר על הציוץ של זוהר וצירף לו את תגובת "קריים מיניסטר", היא עמותת חוזה חדש: "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר. ההשוואה בין הימין האמריקאי האלים למפגינים שומרי חוק מופרעת אפילו בסטנדרטים המעוותים של טופז לוק. המפגינים מעולם לא ניסו לפרוץ למעון, אך נראה שהעיסוק האובססיבי של מכונת התעמולה של בלפור בהפגנות הולידו שיא חדש של הזייה ופייק ניוז. ביבי, לא יעזרו ההסתה והשקרים. אנחנו נחושים ולא נעצור עד שתלך".

בתגובה הגיש ח"כ זוהר תביעת דיבה בסך 140 אלף שקל נגד העמותה (אך לא נגד "מעריב"). בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד שחר אגמון, טען ח"כ זוהר כי "מדובר בפרסום אלים, בזוי, גס ומתלהם [...] מתוך מטרה נפסדת לפגוע באופן קשה וחמור ככל שניתן בשמו הטוב של התובע וזאת תוך הצגתו (המופרכת והכוזבת בעליל) כגורם עברייני ומושחת החבר בארגון פשע ואשר מסית ומשקר ללא הרף".

בכתב ההגנה של עמותת חוזה חדש, שהוגש באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר, נטען כי תגובתה של העמותה ל"מעריב" היא בבחינת "הבעת דעה לגיטימית על נבחר ציבור". לפי העמותה, "האדם הסביר אשר יקרא את הדברים שמסרה הנתבעת בתגובה להשוואתה לפורעים מגבעת הקפיטול, לא יבין מהם שהתובע הוא פושע, המועסק בארגון פשע אמיתי, שבראשו עומד ראש הממשלה, אלא כי הנתבעת סבורה, שהתובע מגן בקנאות על ראש הממשלה (שהתנהלותו נתפסת כמושחתת), ובתוך כך מתנהל באופן משתלח ובריוני".

השופטת ניצה מימון-שעשוע, מבית-משפט השלום בפתח-תקווה, קיבלה את טענות ההגנה ודחתה את התביעה. לפי פסק-דינה, המשפט היחיד בתגובת חוזה-חדש שיכול להיחשב כלשון הרע כלפי ח"כ זוהר הוא "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר". לגבי החלק הראשון של המשפט קבעה השופטת כי אין בו כל טענה עובדתית, וכי אין לקרוא בו את הביטוי "ארגון פשיעה" על פי משמעותו בחוק הפלילי. לגבי חלקו השני של המשפט נפסק כי אין הוא מהווה לשון הרע.

בחודש מאי האחרון ערער ח"כ זוהר על פסק-הדין. "אם חלילה יישאר פסק הדין על מכונו, לפיו הטחת האשמות סרק פליליות כלפי נבחר ו/או נציג ציבור [...] יהפוך הדבר את חוק איסור לשון הרע לאות מתה", טען ח"כ זוהר בערעורו, שהוגש אף הוא באמצעות עו"ד שחר אגמון.

בכתב התשובה לערעור, שהוגש אף הוא באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר, נטען בין היתר כי "קשה להלום מצב בו חבר בבית המחוקקים מבקש מבית המשפט לפגוע בחופש הביטוי של אזרחים כלפי 'נבחרי ציבור' באמצעות הצרת 'גבולות השיח', מקום בו המחוקק עצמו לא מצא לנכון לעשות כן".

השופט אורן שוורץ מבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד קיבל את הערעור. בפסק-דינו כתב כי בשונה מדעת השופטת מימון-שעשוע, בעיניו המשפט "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר" אינו דעה אלא קביעה עובדתית.

"זהו ניסיון פסול לקחת את מי שלא הוכתם בפלילים, ולשתול אותו בתודעת הציבור כדמות שנטועה בעולם העברייני. תיוגו של מר זוהר כחייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו, בנסיבות שבהן מתנהל הליך פלילי כנגד מר נתניהו, אינה יכולה להיחשב אלא כדבר שפרסומו נועד להשפיל, לבזות ולפגוע במשרתו של מר זוהר", כתב השופט שוורץ.

לעובדת היותו של ח"כ זוהר איש ציבור יש משקל מבחינת ההגנה על חופש הביטוי במדינה דמוקרטית, מאשר השופט שוורץ, אולם גם במקרה זה "ההגנה מוענקת לביקורת או להבעת דיעה להבדיל מפרסום עובדה". מבחינה זו המשפט "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו", כך לפי השופט שוורץ, "חורג מגדר הבעת הדעה הסבירה והמידתית כלפי איש ציבור בהקשר של שיח ציבורי – הוא מייחס לו חברות בארגון פשיעה ומטיל בו דופי".

מנגד, כתב השופט, ח"כ זוהר עצמו נוהג להתבטא באופן חריף ועוקצני, בין היתר כלפי מפגיני בלפור. בתוספת העובדה שפיצוי בסכום גבוה יצור אפקט מצנן בשיח הציבורי מצא השופט שוורץ כי על עמותת "חוזה חדש" לפצות את ח"כ זוהר ב-10,000 שקלים בלבד, בתוספת 7,500 שקלים עבור שכר טרחת עורך-דין. ההוצאות ששילם ח"כ זוהר לעמותה בעקבות פסק-הדין בשלום יוחזרו לו.

33654-05-22
24312-01-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 95KB)