בית-המשפט דחה תביעת דיבה בסך 140 אלף שקלים שהגיש ח"כ מיקי זוהר נגד עמותת "חוזה חדש", המוכרת כמי שמארגנת את הפגנות "קריים מיניסטר", וחייב את ח"כ זוהר בהוצאות.

השופטת הבכירה ניצה מימון-שעשוע קבעה כי המשפט "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר" כלל אינו מהווה לשון הרע,  שכן מדובר במטאפורה.

בחודש ינואר 2021, בעקבות הסתערות המון אמריקאי מוסת על הקפיטול בוושינגטון צייץ ח"כ זוהר: "שאלה שמטרידה אותי: מה יותר חמור ופוגע בדמוקרטיה? הסתערות אלימה של אזרחים אמריקאים על בניין הקפיטול בוושינגטון, או הסתערות אלימה של אזרחים ישראלים על בית רה"מ בירושלים? אובייקטיביות היא תכונה חשובה, אני מציע לתקשורת וליריבים הפוליטיים שלנו לנסות ולאמץ אותה מדי פעם".

ב"מעריב" דיווח הכתב אריק בנדר על הציוץ של זוהר וצירף לו את תגובת "קריים מיניסטר", היא עמותת חוזה חדש: "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר. ההשוואה בין הימין האמריקאי האלים למפגינים שומרי חוק מופרעת אפילו בסטנדרטים המעוותים של טופז לוק. המפגינים מעולם לא ניסו לפרוץ למעון, אך נראה שהעיסוק האובססיבי של מכונת התעמולה של בלפור בהפגנות הולידו שיא חדש של הזייה ופייק ניוז. ביבי, לא יעזרו ההסתה והשקרים. אנחנו נחושים ולא נעצור עד שתלך".

ח"כ מיקי זוהר בכנסת (צילום: יונתן זינדל)

ח"כ מיקי זוהר בכנסת (צילום: יונתן זינדל)

בתגובה הגיש ח"כ זוהר תביעת דיבה בסך 140 אלף שקל נגד העמותה (אך לא נגד "מעריב"). בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד שחר אגמון, טען ח"כ זוהר כי "מדובר בפרסום אלים, בזוי, גס ומתלהם [...] מתוך מטרה נפסדת לפגוע באופן קשה וחמור ככל שניתן בשמו הטוב של התובע וזאת תוך הצגתו (המופרכת והכוזבת בעליל) כגורם עברייני ומושחת החבר בארגון פשע ואשר מסית ומשקר ללא הרף".

בכתב ההגנה של עמותת חוזה חדש, שהוגש באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר, נטען כי תגובתה של העמותה ל"מעריב" היא בבחינת "הבעת דעה לגיטימית על נבחר ציבור". לפי העמותה, "האדם הסביר אשר יקרא את הדברים שמסרה הנתבעת בתגובה להשוואתה לפורעים מגבעת הקפיטול, לא יבין מהם שהתובע הוא פושע, המועסק בארגון פשע אמיתי, שבראשו עומד ראש הממשלה, אלא כי הנתבעת סבורה, שהתובע מגן בקנאות על ראש הממשלה (שהתנהלותו נתפסת כמושחתת), ובתוך כך מתנהל באופן משתלח ובריוני".

השופטת מימון-שעשוע, מבית-משפט השלום בפתח-תקווה, קיבלה את טענות ההגנה.

המשפט היחיד בתגובת חוזה-חדש שיכול להיחשב כלשון הרע כלפי ח"כ זוהר הוא "מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו שלא מפסיק להסית ולשקר", קבעה השופטת.

לגבי חלקו הראשון של המשפט ("מיקי זוהר הוא חייל בכיר בארגון הפשע של נתניהו"), השופטת מימון-שעשוע קבעה כי "אין בפרסום כל טענה עובדתית המייחסת לתובע מעשי פשע כלשהם, או מעורבות במעשי פשע נטענים, בין של נתניהו ובין של אחרים".

למעשה, הפרסום כלל אינו מתייחס ל"ארגון פשיעה" כמשמעותו בחוק הפלילי "ובשפת בני אדם מקובלת", קובעת השופטת, ועל כן "המשמעות של חברות בארגון פשיעה כמובנה בחוק הפלילי, כלל אינה עולה מתוכן הפרסום והקשרו במדיה הציבורית".

החלק הראשון במשפט היה מוגן תחת הגנת הבעת דעה בתום לב ואילו החלק השני מוגן תחת הגנה הניתנת למי שמגנה או מכחיש לשון הרע שפורסמה קודם לכן

השופטת מימון-שעשוע סוקרת בהרחבה בפסק-דינה את השימוש שנעשה בכלי תקשורת שונים בביטוי "ארגון פשע" ביחס לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ולמפלגת הליכוד, כולל במאמרי דעה, ידיעות חדשותיות וקטעי סאטירה, ומציינת כי "לאחר בחינת לשון הפרסום, נסיבותיו ורקעו, אני סבורה כי הפרסום אינו מתיימר להציג לקורא עובדות, וודאי שאינו מייחס לתובע חברות בארגון פשיעה כמשמעותו בדין הפלילי. משכך, הקורא הסביר של הפרסום לא ייחס לתובע חברות בארגון פשיעה. מעורבות בפלילים בכלל ובהקשר של תיקי נתניהו בפרט. הביטוי 'ארגון הפשע של נתניהו' בהקשר של פרסום התובע נגד מפגיני בלפור, ועל רקע השימוש בביטוי זה בכלי התקשורת, מבהיר מיד לקורא הסביר, כי מדובר במטאפורה הנטועה במישור הפוליטי, ולא במישור הפלילי".

אשר לחלקו השני של המשפט ("שלא מפסיק להסית ולשקר"), השופטת מימון-שעשוע מציינת כי נפסק כבר לא אחת כי הביטויים "מסית" ו"משקר" "אינם חריגים בנוף הוויכוח הפוליטי הציבורי ובנסיבות שבהן הם נאמרו, גם הם אינם מהווים לשון הרע".

"בסופו של יום", כתבה השופטת מימון-שעשוע, "למרות שהלשון בה נקטה הנתבעת בפרסום הינה לשון חריפה, ויש להצטער על הקצנת השיח הפוליטי לאמירות מסוג זה, שכאמור אינן ראויות, הרי שיש בה 'השבת מלחמה שערה' לפרסומו של התובע, בכלים לשוניים דומים לאלה שנקט כלפי המפגינים בפרסומיו".

גם לו היתה מגיעה למסקנה כי הביטוי נגד ח"כ זוהר עולה לכדי לשון הרע, מציינת השופטת, ממילא החלק הראשון במשפט היה מוגן תחת הגנת הבעת דעה בתום לב ואילו החלק השני מוגן תחת הגנה הניתנת למי שמגנה או מכחיש לשון הרע שפורסמה קודם לכן.

השופטת מימון שעשוע חייבה את ח"כ זוהר לשלם לעמותה הוצאות בסך 15 אלף שקלים.

24312-01-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 645KB)