בחדשות 12 מנסים לגמד את הדיווח ששידרו ביום שישי האחרון (8.1), שממנו עלה רושם שמפגינים נגד בנימין נתניהו פרצו למבואות המעון הרשמי והעמידו את ראש הממשלה בסכנה. בתגובה לתלונות רבות שהגיעו לרשות השנייה, בחדשות 12 מסרו הסבר רשמי לדיווח של עמית סגל ב"אולפן שישי", שיצר אצל הצופים הקבלה בין ההפגנות מול המעון בבלפור לבין תומכי טראמפ שהסתערו על בניין הקפיטול בוושינגטון. דיווח דומה שודר גם במהדורות המתחרות, בערוץ 13 ובכאן 11, אולם שם סייגו את הדברים בצמוד לדיווח.

ההסבר של חדשות 12 נמסר בתגובה לפנייה של נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, דוד רגב, שקיבל תלונות שלפיהן "מדובר בידיעת כזב וכי לא היה ולא נברא". "בעקבות הפניות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור, ובמהלכו פנתה לגורם המשדר", כותב רגב, ומוסר את תגובת חדשות 12.

בתגובה, חברת החדשות עומדת מאחורי לוז הדיווח – "מפגינים פרצו מחסום – רה"מ ורעייתו הוכנסו למתחם מאובטח", אך מקדישים את עיקר התגובה למניית הפרסומים העוקבים, שהעניקו לדיווח הקשר מקטין או ביטלו אותו לחלוטין. במקור, בחדשות 12 העניקו בולטות רבה לדיווח וקידמו אותו ככותרת הראשונה במהדורה, בצירוף הכותרת "דרמה בבית ראש הממשלה".

בחדשות 12 מתייחסים גם לעיתוי שידור הכתבה, וטוענים כי "המידע שודר סמוך לאחר שהתקבל אצל הכתב והוא לא תוזמן למועד מסוים". קביעה זו אינה נכונה: כפי שחשף כאן איתמר ב"ז, המידע, שהגיע ישירות מלשכת נתניהו, ניתן למספר כתבים והוטל אמברגו על פרסומו – דהיינו, הוא תוזמן למועד מסוים.

בחדשות 12, כמו גם במהדורות המתחרות, נענו לבקשת הלשכה ופירסמו את הדיווח במועד המבוקש, למרות שהיה ברור שכוונתו של נתניהו היא להכתים את המפגינים נגדו על-ידי השוואתם לפורעים בוושינגטון (האירוע בבלפור התרחש כמעט שבוע לפני מועד הדיווח, ולא נמצא ראוי לפרסום על-ידי נתניהו בזמן אמת).

"דרמה בבית ראש הממשלה". הכותרת שפתחה את "אולפן שישי", 8.1.2021 (צילום מסך)

"דרמה בבית ראש הממשלה". הכותרת שפתחה את "אולפן שישי", 8.1.2021 (צילום מסך)

הנה התגובה המלאה של חדשות 12: "במסגרת 'אולפן שישי' תואר אירוע שהתרחש בשבת שעברה, אשר במסגרתו נרשמה העלאת כוננות בתוך מתחם בית ראש הממשלה בשעה שמפגינים הפגינו מחוץ למעון הרשמי. לצד הבאת הידיעה הובאה פרשנותו של אמנון אברמוביץ' לדברים, וכן הובאו תגובות ארגוני המחאה לידיעה.

"עוד יש לציין כי אמש, במסגרת תוכניותינו 'פגוש את העיתונות' ו'חדשות סוף השבוע', אף הובאו מרואיינים דוגמת גונן בן-יצחק, מראשי המחאה, בתגובה לידיעה, ונשמעו טענותיו על כך שמחסום סמוך למעון ראש הממשלה לא נפרץ.

"כתבנו לענייני משטרה, משה נוסבאום, הביא מפי גורם בכיר במשטרה הסתייגות לטענות כאילו מדובר היה בפריצת מחסום – אותו גורם צוטט כמי שאמר: 'הופתענו מההחלטה להעביר את ראש הממשלה למתחם מאובטח. על פניו לא היתה לכך הצדקה, שכן לא נשקפה שום סכנת פריצה למעון. המפגינים לא פרצו שום מחסום, כמה מהם נעצרו כי התקרבו למחסום ולא נשמעו להוראות השוטרים להתרחק'.

"לצד זאת, גורמים אחרים המעורים בפרטי המקרה אמרו לכתבנו כי כיוון שהמחסומים הוזזו והמפגינים התקרבו למעון, הצעדים בתוך המעון התחייבו מתוקף הנחיות קבועות. כתבנו משה נוסבאום הבהיר כי בכל מקרה לא נשקפה סכנה מוחשית לכך שהמפגינים יפרצו לתוך מעון ראש הממשלה".

* * *

לעיון במכתבו של נציב פניות הציבור

להורדת הקובץ (PDF, 241KB)