ככל שאנחנו מתקדמים ממערכת בחירות למערכת בחירות, אפשר לזהות דפוסי פעולה של ראש הממשלה ביצירת סחרירים (ספינים). ממש תורת הפעלה סדורה. ספינולוגיה. זוהי שיטה בת שלושה שלבים, שחוזרת על עצמה שוב ושוב. תמיד נעשה שימוש באותם "חיילים", בעלי תפקידים מוגדרים בסחרור האמת.

בעלי התפקיד בשלב הראשון הם המבוע, שממנו נובעים הספינים. ניתן לקרוא להם "המסחררים". הם לא יוצרי הספין אלא המפיצים הבלעדיים שלו. המדובר בעיתונאים ותיקים, בעלי מוניטין ויוקרה, שנטייתם הפוליטית אוהדת ליוצרי הספין, והם מוכנים להיות משתפי פעולה עם הפצתו. הם חייבים להיות בעלי מעמד מרכזי בכלי תקשורת נפוץ מאוד.

המפיץ הקלאסי בשירות ראש הממשלה הוא עמית סגל. הוא עונה על כל הדרישות – ואכן, את הספינים העיקריים בתקופה האחרונה הוא הפיץ. פריצת הטלפון של גנץ; הקלטת דבריו של ישראל בכר, יועצו של גנץ, בישורת האחרונה לפני הבחירות; ההיסטריה בתוך מעון ראש הממשלה כאשר מפגינים התקרבו לשערי הברזל הגדולים בקרבת בלפור.

מפיצה נוספת, העונה על כל הדרישות, היא אילה חסון. גם היא עיתונאית ותיקה ומוערכת, בעלת הישגים מוכחים. בעוד עמית סגל, מפרסם גם בחדשות 12 וגם ב"ידיעות אחרונות", היא משלימה אותו בחדשות 13 וברדיו האזורי. כך היה בליל שבת האחרונה, כאשר סגל שידר את המידע בערוץ 12, בשעה שחסון משדרת אותו בערוץ 13.

אילה חסון מדווחת על "פריצה לבלפור" של מפגינים נגד נתניהו. "שישי עם אילה חסון", חדשות 13, 8.1.2021

אילה חסון מדווחת על "פריצה לבלפור" של מפגינים נגד נתניהו. "שישי עם אילה חסון", חדשות 13, 8.1.2021

למפיצים הראשיים מעבירים בדל מידע, שייצור את הספין. זה צריך להיות פרט אמיתי – אבל לא בהכרח כל האמת. הפריצה לטלפון של גנץ – בלי לברר מה המידע שנפרץ. משפט אחד מתוך הקלטת הסתר של ישראל בכר – בלי למסור את כל ההקלטה, ובלי לגלות איך הופל היועץ בפח.

לפעמים, פרט מידע הוא חסר משמעות עד לרגע המתאים. סגירת ראש הממשלה בתוך חדר הביטחון במעונו לא הודלפה אחרי שקרתה ולא שימשה בסיס לספין. לו הודלפה במועד, היתה עלולה לפעול נגד נתניהו, ולרמוז על היסטריה בבלפור. אבל אחרי מה שקרה בגבעת הקפיטול, היה ברור שכדאי לקשור בין הטראמפיסטים הפורעים בוושינגטון לבין המפגינים בירושלים. הניחוח השלילי זוהה – ונוצל.

אחרי השלב הראשון – הפעלת המבוע, המסחרר הראשי, והפצת המידע בכלי התקשורת הנפוצים, מגיע השלב השני: הפעלת המקהלה היוונית. קבוצת פוליטיקאים ממפלגת השלטון – תמיד אותם אנשים – נשלחת לאולפנים ולתוכניות הרדיו. כולם חוזרים על המידע, שלכאורה נחשף בתקשורת העצמאית, האובייקטיבית. הם מנפחים אותו, מדגישים את חומרתו ויוצרים את הספין. כולם מתנבאים בלשון אחת, לפי דף המסרים. נקרא להם "שופרי השלטון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ועורך אתר 0404 בועז גולן (צילום מסך)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ועורך אתר 0404 בועז גולן (צילום מסך)

ואז מגיע השלב השלישי – עיתונאים ו"פרשנים פוליטיים", יושבי אולפנים, מפרשים את הספין ומעצימים אותו. הם עוסקים בהנדסת תודעה. הם חוזרים שוב ושוב על הספין, כדי להחדיר אותו למחשבתם של המאזינים. אם קראנו לפוליטיקאים מפיצי דף המסרים "שופרי השלטון", אין ברירה אלא לקרוא לפעילי השלב השלישי "זמבורות". הם חוזרים על הספין, כמו השופרות, אבל בצורה צורמת יותר ופחות מדויקת.

אם המפיצים הראשיים דיברו על הכנסת נתניהו לחדר ביטחון בתוך מעון ראש הממשלה, הזמבורות של השלב השלישי כבר מדברים על "הפריצה לבלפור" ו"ההתקפה האלימה על מעון ראש הממשלה". הם יוצרים רושם שנעשה ניסיון לפגוע פיזית בראש ממשלה מכהן.

אם בפרסום המקורי נאמר כי גנץ הוזהר שמידע מהטלפון שלו דלף, אולי לאיראן, הזמבורות עשו אותו כמעט סוכן איראני. אם בנביעה הראשונה של הקלטת בכר, הוא נשמע אומר שגנץ לא יתקוף באיראן, בתקיעות של הזמבורות בכר כבר אומר על גנץ שהוא דחליל חסר דעה, שאינו מסוגל להנהיג. לפעמים קשה לזהות את פרט המידע המקורי שהודלף בתוך הספין המשתולל בפי אותם זמבורות של השליט.

אם נוכל לעקוב אחרי השיטה, על שלושת שלביה, ונהיה מודעים להתפתחות כל ספין, יאבדו הספינולוגים מכוחם.