תביעת העתק של חברת הריגול הפרטית "בלאק קיוב" נגד "עובדה" נקברה סופית. ב"בלאק קיוב" הודיעו בשבוע שעבר על משיכת התביעה, ובעקבות זאת הורה בית-משפט בלונדון לחברה לשלם כ-1.5 מיליון שקל לכיסוי הוצאותיה המשפטיות של תוכנית התחקירים – כך דווח אמש (25.11) ב"גרדיאן".

בתביעה דרשה "בלאק קיוב" להטיל על "עובדה" וחברת קשת תשלום פיצויים בסך 15 מיליון ליש"ט (כ-67 מיליון שקל) בעקבות תחקיר סיום העונה של תוכנית התחקירים מ-2019. אילנה דיין, שחר אלתרמן ושרית מגן חשפו בתחקיר עדויות ומסמכים על שיטות העבודה וההכשרה של "בלאק קיוב", וגם מקרים שבהם נשכרה החברה לצורך איסוף מידע מכפיש על אישי ציבור.

במקרה הבולט שעליו דווח, הטייקון עידן עופר שכר את שירותי "בלאק קיוב" ב-2014 כדי לבנות תיק על שר האוצר דאז יאיר לפיד, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז אבי ליכט והחשבת הכללית במשרד האוצר דאז מיכל עבאדי-בויאנג'ו. לפי התחקיר, מבצע הריגול נועד לסייע לעידן עופר להיאבק בוועדת ששינסקי, שאיימה להעלות את המיסוי על ההכנסות שלו ושל חברת כימיקלים לישראל מכריית מינרלים בים המלח. אחרי פרסום הדברים אישר עופר ששכר את שירותי "בלאק קיוב", אך טען שלא עשה שימוש כלשהו במידע.

לפי הדיווח שפורסם ב"גרדיאן", ההחלטה שהורתה ל"בלאק קיוב" לכסות את הוצאותיה המשפטיות של "עובדה" ניתנה ב-17 בנובמבר, יום אחד לאחר שנציגי "בלאק קיוב" הודיעו על משיכת התביעה. הטענות המלאות שהעלתה חברת "בלאק קיוב" במסגרת ההליך אינן ידועות בשלב זה. בתי-המשפט בבריטניה מגבילים את אפשרויות העיון בתיקים, ולכן טרם נחשפו כלל המסמכים שהגישו הצדדים, תוכן הדיונים וההחלטות שהתקבלו בתיק.

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

כתבי ה"גרדיאן" שדיווחו על ההחלטה ציינו כי בריטניה ידועה כארץ מבוקשת ל"תיירות דיבה" – תופעה שבה, כחלק מניסיון להשתיק שיח ביקורתי, גופים חזקים תובעים עיתונאים ופעילים חברתיים במדינות שבהן סכומי הפיצויים גבוהים במיוחד. ב"בלאק קיוב" הכחישו שמדובר במקרה של תיירות דיבה – לפי ה"גרדיאן", באחד הדיונים טענה חברת הריגול שהתביעה הוגשה בלונדון משום שאחד ממייסדי החברה וחלק ניכר מלקוחותיה פועלים בבריטניה. ואולם, אין עוררין על כך שהכתבה של "עובדה" שודרה בערוץ ישראלי, ובעברית.

הודעה מטעם "בלאק קיוב" שפורסמה בדיווח של ה"גרדיאן" אישרה כי בחברה החליטו למשוך את התביעה. לטענת חברת הריגול, ההחלטה התקבלה בעקבות חוות דעת משפטית שלפיה הכנסות "בלאק קיוב" בשנה שלאחר שידור התחקיר עלו – ולכן יהיה קשה להוכיח שהפרסום של "עובדה" הסב לחברה נזק כלכלי. "'בלאק קיוב' ממשיכה לטעון שהשידור היה שגוי וכלל הטעיות חמורות, ושהחברה פועלת בהתאם לחוק בכל מדינה שבה היא פועלת", נטען בהודעה.

את חברת "בלאק קיוב" ייצג בהליך עורך-הדין מתיו וסטקוט ממשרד עורכי-הדין הבריטי JMW; את "עובדה" ייצג המשרד הבריטי אלן אנד אוברי ועורכי-הדין הישראלים גיורא ארדינסט ותומר וייסמן.

תביעת העתק של "בלאק קיוב" היא הניסיון הכושל השני להטיל על "עובדה" לשלם פיצויי מיליונים באמצעות הגשת תביעה במדינה זרה. לפני חמש שנים דחה בית-משפט בניו-יורק תביעת דיבה בסך 100 מיליון דולר שהוגשה בעקבות תחקיר שעסק ברב יאשיהו פינטו, שהורשע בפלילים. התביעה הוגשה מטעם מוסדות "שובה ישראל" של הרב פינטו ובן-ציון סוקי, מחסידי הרב, שהוקלט כשהוא מאיים בניהול תביעת מיליונים בארצות-הברית עוד לפני שידור התחקיר.

במקרה ההוא, השופטת שדנה בתיק קבעה כי ארצות-הברית אינה הזירה המתאימה לבירור הטענות. לפי דיווח שפורסם ב"דה-מרקר" בשבוע שעבר, במקרה של "בלאק קיוב" ההודעה על משיכת התביעה התקבלה יממה אחת לפני הדיון שאמור היה לעסוק בשאלה האם ראוי לנהל את התביעה בבריטניה.