הרשעתו של הרב יאשיהו פינטו בשורה של עבירות שחיתות מאשררת את תחקיר "עובדה" על אודותיו ומחזקת את הטענה כי לא נכללו בו קביעות דיבתיות – כך טוענות המגישה אילנה דיין וזכיינית ערוץ 2 קשת בפנייה שהוגשה לאחרונה לבית-משפט בארצות-הברית. דיין וקשת הצהירו את הדברים במענה לתביעת הדיבה שהגיש נגדן לפני כשנה בן-ציון סוקי, ממקורביו של הרב פינטו ואחד ממושאי התחקיר. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר נמנעה השופטת מלהכריע בסוגיה.

התחקיר שבמרכז המחלוקת, שאותו הכינה דיין יחד עם הכתבים שרית מגן, ניתאי אלבוים וניר שחק והוא מצוטט בהרחבה בכתב התביעה, שודר ב-22 במאי 2014, בתוכנית סיום העונה הקודמת של "עובדה". שורה של מרואיינים שהופיעו בו גוללו טענות על מעורבות של הרב פינטו ושל אנשיו במעשי שחיתות, איומים ועבירות כלכליות. בתביעה נטען כי מדובר בשקרים שנועדו להכפיש את פינטו, סוקי ומוסדות שובה-ישראל בשירותם של גורמים זרים.

הרב פינטו, נטען בתחקיר, עומד בראשה של אימפריית תורה ונכסים בינלאומית, המגלגלת עשרות מיליוני שקלים. הוא הקים אותה תוך ניצול קשרים חמים שרקם עם דמויות בכירות במגזר העסקי, במערכת הפוליטית ובמשטרת ישראל, כמו גם עם עבריינים. אחת הדרכים שבהן עשה את הונו, נטען שם, היא איסוף מידע רגיש על גורמים בעלי ממון וסחיטתם. סוקי, נטען בתחקיר, הוא איש סודו ואחד מעושי דברו.

כחודש לאחר שידור התחקיר הגישו סוקי ומוסדות שובה-ישראל של הרב פינטו תביעת דיבה נגד דיין וחברת קשת, ובה דרשו מבית-המשפט העליון של מדינת ניו-יורק להטיל על הנתבעות לשלם להם פיצויי עתק בסך שלא ייפול מ-100 מיליון דולר. בחברת קשת הצהירו אז, ושבו והצהירו בפני בית-המשפט, כי מערכת "עובדה" עומדת מאחורי כל מלה בתחקיר. אף על פי כן הוחלט להסירו מאתר האינטרנט של קשת, mako, יממה וחצי בלבד לאחר פרסומו.

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

באוקטובר האחרון פנה עורך-דין אמריקאי מטעם דיין וקשת לבית-המשפט וביקש למחוק את התביעה נגדן. לערכאה האמריקאית אין סמכות לדון במקרה, שכן התחקיר לא שודר או הופק על אדמת ארצות-הברית, טענה דיין בתצהיר פרי עטה.

בתצהיר שעליו חתומה דיין הצביעה המגישה והעורכת הראשית של "עובדה" על דיווחים שהתפרסמו בענייניהם של פינטו ומקורביו בתקשורת הישראלית במהלך תקופת הכנת התחקיר, והדגישה כי היא והמערכת פנו כמה פעמים לסוקי ולנציגים מטעמו כדי לעמת אותו עם הטענות – אך הוא לא הצליח להפריכן. עורך-דין אמריקאי מטעם קשת ו"עובדה" הוסיף כי הציטוטים שבגינם מבקש סוקי פיצויים הם בגדר הבעת דעה סבירה עליו ועל התנהלותו, וציין כי בכמה מהם הוא כלל אינו מוזכר. גם מוסדות שובה-ישראל, הגוף החתום יחד עם סוקי על התביעה, מוזכרים בתחקיר בדרך אגב בלבד, טען בא-כוחן של דיין וקשת.

האיומים בתביעת עתק

התביעה עצמה, טענה דיין, היא מימוש של איומים שהשמיעו סוקי ועורך-דין ישראלי מטעמו בימים שקדמו לשידור התחקיר. "במועד שבו התוכנית כבר היתה בשלב מתקדם של הפקה, זמן לא רב לפני השידור ואחרי שהקדימונים כבר עלו לאוויר, התקשר סוקי ואיים עלי ועל קשת שיתבע אותנו בארצות-הברית, יגרור אותנו בין אולמות בית-המשפט במשך חמש שנים ויגרום לנו להוציא מיליוני דולרים על עורכי-דין אם נחליט שלא לגנוז את התוכנית", כתבה דיין. לתצהירה צורף עותק ממכתב ששלח עורך-דינו של סוקי, ארנון ש' גיצלטר, ותמלול של השיחה שבה לכאורה השמיע סוקי את איומיו.

בן-ציון סוקי לאילנה דיין: "שתדעי לך שהעורכי-דין שלנו אמרו לנו, 'תשאיר אותה שתעשה מה שהיא רוצה. אנחנו נתבע אותה פה באמריקה על מאה מיליון דולר'. הם עומדים על זה"

"שתדעי לך שהעורכי-דין שלנו אמרו לנו, 'תשאיר אותה שתעשה מה שהיא רוצה. אנחנו נתבע אותה פה באמריקה על מאה מיליון דולר'. הם עומדים על זה", אמר סוקי לדיין לפי התמלול שהוגש לבית-המשפט. "הם אומרים 'היא תוציא שתי מיליון דולר מהכיס ה... ה... ה... התוכנית טלוויזיה הזאת, ואנחנו נחזיק אותה פה חמש שנים בבית-משפט באמריקה'".

לפי טענות שהעלה סוקי בשיחה הנטענת, המרואיינים של "עובדה" הם עבריינים המבקשים לפגוע בו וברב פינטו. דיין, בתגובה, אמרה לו כי דבריהם של המרואיינים נתמכים במסמכים הנמצאים בידיה. סוקי, לפי התמליל, נמנע מלהתייחס למסמך שהזכירה ולמשתמע ממנו, וטען כי אחד המרואיינים איים עליו ברצח.

"הוא שם בקבוק שבור בגרון שלי בהילטון תל-אביב וניסה לרצוח אותי לפני... לפני עשר אנשים", אמר סוקי על אדם בלתי מזוהה. "יש עדים לזה, אני שמתי את הניירות בבית-המשפט בישראל, את יכולה לבדוק אצל השופט, חתמתי תצהיר, בבית-המשפט". כעת, אמר, אותם פושעים, כהגדרתו, מתייצבים מול מצלמות "עובדה" ומציגים עצמם כמי שנפלו קורבן להתנהלותם המושחתת כביכול של הרב פינטו ואנשיו. דיין, לפי התמליל, ביקשה מסוקי להתייחס למידע הספציפי שעליו התבקש להגיב, ולהסביר מה עומד מאחורי האשמותיו.

בן-ציון סוקי, בתצלום ששולב בתחקיר "עובדה" על הרב יאשיהו פינטו (צילום מסך)

בן-ציון סוקי, בתצלום ששולב בתחקיר "עובדה" על הרב יאשיהו פינטו (צילום מסך)

בחלק אחר של התצהיר שהגישה דיין, זה שבו נטען כי בית-משפט אמריקאי אינו הערכאה שבה יש לדון בטענות שהשמיע סוקי, כותבת דיין כי אף חלק מהעבודה על התחקיר לא בוצע בארצות-הברית, וכי אין אמת בטענה שמופיעה בכתב התביעה ולפיה היא עצמה שהתה בניו-יורק במסגרת הכנתו. הפעילות היחידה של "עובדה" על אדמת ארצות-הברית, נטען בתצהיר, הסתכמה בשכירת צלם שצילם עבור "עובדה" אתרים נבחרים ברחבי העיר ניו-יורק ושיחות טלפון טרנס-אטלנטיות שביצע צוות התוכנית משטח ישראל.

טענה אחרת שנכללה בתביעה, ולפיה חברת קשת הפיצה את התחקיר במסגרת הסכמים עם חברות שידור אמריקאיות (ששתיים מהן נתבעו גם הן), הוכחשה גם היא. מסיבה שלא נומקה החליטו בקשת להימנע משידור תוכנית המריבה ברשת כבלים אמריקאית שבה משודרות מעת לעת תוכניות "עובדה", כך על-פי מסמך שהוגש מטעם הזכיינית לבית-המשפט.

עוד טענו בקשת כי העמוד שבו פורסם התחקיר באתר mako, זה שהוסר מהרשת לאחר פחות מיומיים, רשם קרוב ל-13 אלף צפיות – מהן 269 צפיות בלבד של גולשים מניו-יורק והסביבה.

המידע שהושמט

שלושה חודשים לאחר הגשת כתב ההגנה והתצהירים של דיין ו"עובדה", בינואר השנה, הגישו סוקי ומוסדות שובה-ישראל התנגדות לבקשה למחיקת כתב התביעה. עורך-דינם טען בין היתר כי סוקי העביר לידי דיין מסמכים בהיקף כולל של "מאות דפים" שתמכו בגרסתו, שלפיה לא נפל רבב בהתנהלותו, אך במערכת "עובדה" נמנעו מלהציג את תוכנם בפני הצופים. בתגובה לטענה שלפיה תחקיר "עובדה" על הרב פינטו כלל לא היה זמין לצפייה בשידורי הכבלים של מדינת ניו-יורק טען סוקי כי הובא לידיעתו שהתוכנית דווקא כן שודרה.

עורך-הדין של "עובדה" על קביעות בית-המשפט הישראלי בנוגע לרב פינטו: "הפסיקות הללו מבססות ומצדיקות את הדיווח של 'עובדה', וממחישות כי הנתבעות דיווחו על מעשי השחיתות של הרב פינטו באופן אחראי"

עוד טען סוקי כי מאז שידור התוכנית החליטו רשויות אכיפת החוק בישראל לחזור בהן מהכוונה להעמיד לדין את הרב פינטו באשמת מעורבות במעשי שוחד בשל מחסור בראיות – החלטה שלדבריו מחזקת את הטענה כי התחקיר על אודותיו התבסס על מידע מכפיש.

סוקי ביסס את קביעתו זו על החלטה שאכן ניתנה זמן קצר לפני כן במסגרת חקירה של מעשי שחיתות בעמותת חזון-ישעיה, שבראשה עמד הרב פינטו. עם זאת, התובעים נמנעו מלציין כי גורמים אחרים בעמותה כן הועמדו לדין, וכי הרב פינטו עצמו חתם כמה חודשים לפני כן על עסקת טיעון שבמסגרתה הורשע במתן שוחד ובעבירות אחרות, שאותן ביצע בין היתר בניסיון לקבל באופן בלתי חוקי מידע פנימי של המשטרה על החקירה נגד חזון-ישעיה. כמו כן נקבע כי הרב פינטו שילם 150 אלף שקל לאחד מפעילי העמותה כדי לרכוש את שתיקתו בחקירה.

בחירתם של התובעים להשמיט מידע זה מפנייתם עומדת במרכזה של תגובה מטעם קשת ודיין שהוגשה לפני כשבועיים לבית-המשפט בניו-יורק, בצירוף תרגומים לאנגלית של פסק הדין שבו נקבעה הרשעתו של הרב פינטו במתן שוחד. כמו כן צורף גזר הדין שבו נקבע כי פינטו ירצה תקופת מאסר בת שנה וישלם קנס בסך מיליון שקל.

"חיוני שבית-המשפט יסקור את הפסיקות הללו, משום שהן מפריכות את האשמותיהם המשונות של התובעים, שמהן ניתן היה להבין שהרב פינטו נוקה איכשהו מאשמה", כתב בתגובה עו"ד תומר וייסמן ממשרד עורכי-הדין ארדינסט‒בן-נתן, המייצג את "עובדה". "הפסיקות הללו מבססות ומצדיקות את הדיווח של 'עובדה', וממחישות כי הנתבעות דיווחו על מעשי השחיתות של הרב פינטו באופן אחראי".

כאמור, בית-המשפט בניו-יורק טרם קיבל החלטה בעניין התביעה.