בית-משפט אמריקאי מחק את תביעת העתק שהוגשה נגד אילנה דיין וחברת קשת בגין שידור התחקיר על התנהלותו המושחתת של הרב יאשיהו פינטו. התביעה, שהוגשה ביוני 2014 לבית-המשפט העליון של מדינת ניו-יורק, דרשה להטיל על מערכת התוכנית "עובדה" תשלום פיצויים גבוה במיוחד – 100 מיליון דולר – בגין הכפשת הרב פינטו ואנשיו. בהליך משפטי אחר, שהסתיים הבוקר (5.1.16), קבע בית-המשפט העליון בישראל כי הרב פינטו יחל בקרוב לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו בשל הרשעתו במתן שוחד.

התביעה נגד דיין וקשת הוגשה על-ידי מוסדות שובה-ישראל של הרב פינטו ובן-ציון סוקי, חסיד של פינטו שתואר בתחקיר כאחד מאנשי הכספים של הרב המושחת. לצד דיין חתומים על התחקיר הכתבים שרית מגן, ניתאי אלבוים וניר שחק.

אחד המסמכים שהוגשו לבית-המשפט הוא תמליל של שיחה שהתקיימה בין סוקי לדיין, ובה איים עליה החסיד כי אם תאפשר את שידור התחקיר על פינטו, היא תיאלץ להוציא מיליוני שקלים עבור הטיפול בתביעת הדיבה שתוגש נגדה. "שתדעי לך שהעורכי-דין שלנו אמרו לנו, 'תשאיר אותה שתעשה מה שהיא רוצה. אנחנו נתבע אותה פה באמריקה על מאה מיליון דולר'. הם עומדים על זה", טען סוקי באוזני דיין לפי תמלול השיחה בין השניים. "הם אומרים, 'היא תוציא שתי מיליון דולר מהכיס ה... ה... ה... התוכנית טלוויזיה הזאת, ואנחנו נחזיק אותה פה חמש שנים בבית-משפט באמריקה'".

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

אילנה דיין (צילום: יוסי זמיר)

חרף האיומים, בסופו של דבר נמחקה התביעה לאחר שנה וחצי, והשופטת, ג'ניפר שכטר, אף קבעה כי התובעים יידרשו לכסות חלק מהוצאותיהן המשפטיות של הנתבעות.

בית-המשפט האמריקאי כלל לא עסק בתוכנו של התחקיר, ודחה את התביעה בנימוקים טכניים. בהחלטתה קיבלה השופטת את בקשתן של דיין וקשת למחוק את התביעה, וקבעה כי כפי שטענו הנתבעות בפני בית-המשפט ‒ הערכאה האמריקאית אינה הגוף המתאים לבירור הטענות בנוגע לתחקיר, שכן אין לה סמכות חוקית לשפוט את הנתבעות. בכך קיבלה את טענתן של קשת ודיין, שלפיה רובו של התחקיר בוצע בישראל.

התחקיר על פינטו לא שודר בארצות-הברית, והוא הוסר מאתר האינטרנט של קשת, mako, פחות מיומיים לאחר שידורו בישראל. העובדה שנצפה דרך הרשת על-ידי "כמה מאות ניו-יורקרים", כתבה השופטת, אינה מספיקה כדי לקבוע שהחוק האמריקאי חל על אלו העומדים מאחוריו. כמו כן, הוסיפה, ניהול המשפט בניו-יורק יהיה מלאכה מסורבלת במיוחד ‒ בין היתר משום שהרוב הכולל של המעורבים בתחקיר, מקרב אנשי "עובדה" ומקרב המסוקרים כאחד, אינם שוהים בארצות-הברית.

"לסיכומו של עניין", קבעה השופטת, "בית-המשפט של מדינת ניו-יורק אינו רשאי להחיל את סמכותו על הנתבעות בגין תשדיר שנוצר ושודר מחוץ לניו-יורק, ובפני קהל שאינו ניו-יורקי. כל מה שקשור לתחקיר על פינטו ‒ ובטח כל מה שקשור לטענות להכפשה ‒ נעשה מחוץ לגבולות המדינה".

דיין: "לרגע לא היתה לנו כוונה להירתע"

במערכת "עובדה" למדו על מחיקת התביעה היום בצהריים מפניית "העין שביעית". בהודעה כתובה שהפיצה חברת קשת לאחר מכן נמסרו בשמה של אילנה דיין הדברים הבאים: "זאת היתה דוגמה מובהקת לתחקיר על אימפריה של שחיתות, והאימפריה הזו עושה שימוש בכל הכלים כדי להלך אימים. לא כל יום עומד גוף עיתונאי מול תביעת שווא על סך מאה מיליון דולר, שמוגשת לבית-משפט בניו-יורק בכוונה לגרור אותו להליך יקר ומתיש, אבל לרגע לא היתה לנו כוונה להירתע, מכיוון שהיה לנו ברור שהתחקיר מדויק וראוי. אנחנו שמחים שגם בית-המשפט הבין את זה ודחה את התביעה על הסף".

בן-ציון סוקי, בתצלום ששולב בתחקיר "עובדה" על הרב יאשיהו פינטו (צילום מסך)

התובע, בן-ציון סוקי, בתצלום ששולב בתחקיר "עובדה" על הרב פינטו (צילום מסך)

* * *

לעיון בהחלטת בית-המשפט האמריקאי

להורדת הקובץ (PDF, 496KB)