איש העסקים וולטר סוריאנו הגיש תביעה נגד האתר האמריקאי "פורנזיק ניוז" וכמה מעיתונאיו וכן נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין בטענה להוצאת דיבה והפרת פרטיותו. למרות שמדובר בעיתונאים אמריקאים, התביעה הוגשה בלונדון. זו הפעם השנייה שסוריאנו תובע את סילברסטיין, לאחר שבית המשפט בישראל דחה את הראשונה. סוריאנו דורש מבית המשפט פיצוי בסכום לא מוגדר, מחיקה של הפרסומים על אודותיו ואיסור עתידי על העיתונאים הנתבעים להמשיך ולפרסם על אודותיו דברים.

התביעה הנוכחית מצטרפת ללפחות תשעה הליכים אחרים שסוריאנו ניהל או מנהל בישראל, אנגליה ואירלנד, במטרה למנוע פרסום מידע על אודותיו. על מסע התביעות של סוריאנו ניתן לקרוא כאן.

במרכז התביעה הנוכחית עשרה פרסומים, שמונה מהם הופיעו באתר "פורנזיק ניוז" ושניים בבלוג של סילברסטיין, "תיקון עולם". כמו בתביעות שהגיש נגד "העין השביעית" והחתום לעיל, סוריאנו מתאר בכתב התביעה תיאוריית קונספירציה בינלאומית, לפיה "העין השביעית" ורביב דרוקר קשרו קשר עם אתר "פורנזיק ניוז" והעבירו לנציגי האתר מידע פרטי על אודותיו (עוד על כך בהמשך). לדברי סוריאנו, דרוקר מנהל נגדו מסע השמצה כנקמה על התביעה שהגיש נגדו בישראל (מאז הגיש סוריאנו נגד דרוקר שתי תביעות נוספות).

סוריאנו כבר איים בעבר בתביעה נגד אתר "פורנזיק ניוז" בעקבות פרסומים על אודותיו. באחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל בישראל ציין כי נמנע מלתבוע את "פורנזיק ניוז" בארה"ב, כיוון שהאתר יוצא לאור בקליפורניה, שם נחקק חוק הגנה נגד תביעות השתקה (SLAPP). כעת מימש סוריאנו את איומו באנגליה.

בחודש אוגוסט האחרון פנה סוריאנו לבית-המשפט הגבוה בלונדון (High Court of Justice, Queen's Bench Division) באמצעות בא-כוחו הבריטי עו"ד שלמה רכטשאפן. מלבד סילברסטיין וחברת פורנזיק-ניוז בע"מ, סוריאנו תובע גם את סקוט סטדמן, מייסד "פורנזיק ניוז"; אריק לוואיי (LEVAI), מגיש פודקאסט באתר; ג'ס קולמן, שכותב לאתר; ורוברט דנולט (DENAULT) שכותב אף הוא באתר.

לוגו האתר "פורנזיק ניוז" (משמאל) ואילוסטרציה לאיש העסקים וולטר סוריאנו

לוגו האתר "פורנזיק ניוז" (משמאל) ואילוסטרציה לאיש העסקים וולטר סוריאנו

סוריאנו, איש עסקים בתחום המודיעין הפרטי, שהוצג על-ידי עורך-דינו הישראלי אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה נתניהו, כותב בתביעה בבריטניה כי הוא בעל אזרחות בריטית וישראלית, העומד בראש שבע חברות הממוקמות בלונדון וכי כל משפחתו חייה עמו בלונדון. לדבריו, כל הפרסומים שעומדים בלב התביעה נגישים לקוראים ברחבי העולם, כולל אנגליה, ושותפו פעמים רבות ברשתות חברתיות. לדברי סוריאנו, גורמים עסקיים שמחפשים עליו מידע עשויים להיות מופנים לאתר "פורנזיק ניוז" ולבלוג של סילברסטיין.

לפי התביעה של סוריאנו, בפרסומים על אודותיו באתר "פורנזיק ניוז" נטען, בין היתר, כי הוא קיבל תשלומים מושחתים מרוסיה, הורשע בשחיתות במונאקו, אשם במספר מקרי רצח, אשם בהלבנת כספים, חשוד בקשר להתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב, חשוד בקשר למאפיה הרוסית, ומשמש כגורם מתווך ברשת בלתי-חוקית של חברות ישראליות לפריצות סייבר. עוד טוען סוריאנו כי בפרסומים על אודותיו בבלוג של סילברסטיין נטען, בין היתר, כי הוא שכר האקרים שירגלו אחר אויבי הלקוחות שלו ויצר קשרים לא חוקיים בין האוליגרך אולג דרפסקה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

בנוסף, טוען סוריאנו, כי ניתן היה להבין מהפרסומים על אודותיו באתר "פורנזיק ניוז", בין היתר, כי הוא מכונה בשם "הבריון", כי הוא תורם גדול לקמפיין נתניהו, כי היה שותף עסקי של נתניהו, כי עבד כיועץ של האוליגרך דריפסקה, כי הוא סוחר בנשק, כי עסק בגביית חובות מטעם האוליגרך דמיטרי ריבולובלב וכי הועסק על-ידי ראש הממשלה נתניהו.

נוסף על כך, טוען סוריאנו, ששת הנתבעים הפרו את כללי רגולציית ההגנה על הפרטיות האירופית (GDPR) בכך שפרסמו עליו מידע פרטי.

בנימין נתניהו (משמאל) ואילוסטרציה של איש העסקים וולטר סוריאנו (צילום נתניהו: פלאש 90)

בנימין נתניהו (משמאל) ואילוסטרציה של איש העסקים וולטר סוריאנו (צילום נתניהו: פלאש 90)

בנוסף טוען סוריאנו כי הפרטים שנכללו בפרסומים אינם מדויקים ועל כן מהווים לשון הרע. לדבריו, הוא חבר של נתניהו מזה שנים ארוכות, הרבה לפני שהפך לראש ממשלה, ולא יותר מכך. עוד הוא טוען כי הוא אינו ידוע בכינוי "הביריון". לדבריו, מדובר בתרגום שגוי של הכינוי "בודי בילדר" (מפתח גוף), שקיבל בגלל מבנה גופו.

סוריאנו מכחיש גם את כל יתר הטענות שהוזכרו בכתב התביעה, כולל את הטענה כי הוא אדם אלים, כי קיבל תשלומים לא חוקיים מרוסיה, כי תרם לקמפיין נתניהו או למפלגת הליכוד, כי הורשע בשחיתות במונאקו או בכל מקום אחר, מכחיש כי היה שותף עסקי של נתניהו, כי הרג אנשים רבים או אפילו אחד, כי עסק בהלבנת כספים, כי היה קשור להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, כי הועסק על-ידי האוליגרך דריפסקה, כי סחר בנשק וכי עסק בגביית חובות מטעם האוליגרך ריבולובלב וכי הועסק על-ידי נתניהו. סוריאנו מציין כי ב"פורנזיק ניוז" לא העניקו לו את זכות התגובה לטענות הדיבתיות שפרסמו על אודותיו.

בשל כל זאת, ובשל טיעונים נוספים, דורש סוריאנו, כאמור, לקבל פיצוי בסכום שבו הוא אינו נוקב, וכן מבקש לקבל צו שיחייב את להימנע מפרסומים משמיצים נוספים, להימנע מהטרדתו ולהימנע מפגיעה בפרטיותו. אם תביעתו תתקבל, כותב סוריאנו, יבקש צו שייאלץ את הנתבעים לפרסם את תמצית פסק-הדין וכן יחייב אותם להסיר את הפרסומים הדיבתיים.

הודעה נלווית, מאת בא-כוחו של סוריאנו בבריטניה, עו"ד רכטשאפן, כוללת פירוט מלא של המכתבים שהועברו בין באי-כוח סוריאנו בישראל ובבריטניה לבין סטדמן ואתר "פורנזיק ניוז", כמו גם של הפניות מטעם סוריאנו לסילברסטיין. בא-כוחו של סוריאנו מתייחס לשאלה כיצד זה מוגשת תביעה באנגליה נגד אמריקאים המפרסמים באתרים אמריקאיים. על אף שהנתבעים מתגוררים בארה"ב ופועלים בה, יש לטענתו מקום לדון בתביעה נגדם באנגליה, בין היתר בשל רגולציית ההגנה על הפרטיות האירופית ומשום שהנזקים שנגרמו לסוריאנו התממשו באנגליה.

עוד טוען עו"ד רכטשאפן, בין היתר, כי רוב העדים שיופיעו בתביעה יגיעו מאנגליה, וממילא סוריאנו הוא תושב ואזרח בריטניה, הפרסומים הגיעו לאנגליה, כל ילדיו חיים איתו ועם בת-זוגו בבריטניה (למעט אחד שנמצא באופן זמני בישראל בזמן הגשת התביעה וצפוי היה לשוב ללונדון), כמעט כל עסקיו באנגליה. בא-כוחו של סוריאנו מזכיר בהקשר זה גם את ההחלטה של בית-המשפט בישראל כי ישראל אינה המקום הראוי לדון בתביעתו נגד סילברסטיין.

מזימה אפלה שלא היתה

סוריאנו הגיש את התביעה הנוכחית באנגליה, נגד עיתונאים אמריקאים, אך היא כוללת בחובה התייחסות גם לכלי תקשורת ועיתונאים ישראלים, בהם אתר "העין השביעית", זאת כחלק מהקונספירציה אותה הוא מפיץ לפיה גורמים שונים ברחבי העולם קשרו קשר לפגוע בו, מסיבותיהם העלומות.

סוריאנו הוא ישראלי שהיגר ללונדון ומפעיל שם חברה בתחום האבטחה, המודיעין הפרטי והחקירות. בעבר נמנה על חוג מקורביו של נתניהו, ועורך דינו אילן בומבך העיד בשנה שעברה כי הם בקשרי ידידות. נתניהו עצמו אמר כי הוא לא נמצא איתו בקשר מזה שנים. מאז 2018, עת התפרסם שמו בקשר למעקבים אחרי חוקרי ראש הממשלה, הגיש סוריאנו לפחות עשר תביעות בישראל, אנגליה ואירלנד נגד עיתונאים, כלי תקשורת ורשתות חברתיות, שפירסמו מידע על אודותיו.

בפברואר 2018 הגיש סוריאנו באמצעות עו"ד אילן בומבך תביעה נגד עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר, בגין דברים שאמר בראיון לגלי צה"ל. בתביעה, שהופנתה נגד דרוקר אישית ולא נגד חדשות 13 או גלי צה"ל, דרש סוריאנו פיצוי בסך חצי מיליון שקל מדרוקר משום שאישר, בתשובה לפניית המראיינת יעל דן, כי סוריאנו הוא מי שבמשטרה מתדרכים כי אליו התכוון המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך כשאמר בראיון לאילנה דיין כי נערכו מעקבים אחרי קציני משטרה שחקרו את נתניהו.

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

דרוקר טען להגנתו בין היתר, באמצעות עו"ד דורון קול, כי בראיון דווקא שלל את האפשרות כי סוריאנו אכן אחראי למעקבים הנטענים. התביעה של סוריאנו נגדו, טען, היא תביעת השתקה שנועדה לסתום את פיו תוך פגיעה בחופש הביטוי, חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת.

לאחר שבאתר "העין השביעית" דווח על כתב ההגנה שהגיש דרוקר, סוריאנו תבע גם את אתר "העין השביעית", את החתום לעיל ואת עורך האתר שוקי טאוסיג, זאת למרות ההגנה החלה לפי חוק לשון הרע על דיווח על כתבי בית-דין. באופן יוצא דופן - נתבע גם דרוקר עצמו, פעם שנייה, הפעם בשל הדיווח ב"עין השביעית", הגם שלא היה אחראי לו בשום אופן וצורה (בהמשך נמחק דרוקר מתביעה זו, וסוריאנו הגיש על כך ערעור ובמקביל הגיש תביעה נוספת נגד דרוקר). ההליך עדיין מתנהל.

בנוסף הגיש סוריאנו בחודש דצמבר האחרון תביעה נפרדת, שוב נגד "העין השביעית". הפעם לא דרש פיצוי אלא צו מבית-המשפט המורה לאתר למחוק את כל הפרסומים על אודותיו. סוריאנו לא הסתפק בכך אלא דרש גם למחוק מהאתר את כל כתבי הטענות שהוגשו במסגרת התביעות שיזם ופורסמו במדור "הגנזך", בטענה כי פרסום תוכנם של ההליכים המשפטיים - הליכים שהוא עצמו חולל - פוגע בפרטיותו. גם הליך זה עדיין מתנהל.

בתחילת השנה, בראיון נדיר וככל הידוע יחיד מסוגו, אמר סוריאנו ל"דיילי טלגרף" כי "ישנם כוחות אפלים מסוימים שפועלים נגדי, שמנסים לקשר אותי עם דברים שאין לי כל קשר איתם והם לא מסתירים את זה", בהמשך חזר על כך כי הוא קורבן ל"כוחות אפלים ונסתרים".

מסע נקמה מסתורי

אותם מסמכים שפורסמו במדור "הגנזך" של "העין השביעית" מוזכרים גם בתביעה של סוריאנו נגד "פורנזיק ניוז" וסילברסטיין. לטענת סוריאנו, המסמכים המשפטיים נאספו על-ידי "העין השביעית" ודרוקר, זאת על אף שבפועל לדרוקר אין כל קשר לפרסום המסמכים באתר "העין השביעית".

סוריאנו כותב כי מי שהעביר את המסמכים ל"פורנזיק ניוז" הם אנשי "העין השביעית" או דרוקר, לפני פרסומם באתר "העין השביעית". סוריאנו מגיע למסקנתו משום שב"פורנזיק ניוז" פרסמו כתבה על סוריאנו ובה בין היתר התייחסות לחלק מהמסמכים הללו יומיים לאחר פרסומם באתר "העין השביעית".

המסמכים הללו, טוען סוריאנו, כוללים מידע פרטי עליו ועל כן העברתם לגורם בארה"ב מפרה את רגולציית ההגנה על הפרטיות האירופית. יצוין כי מדובר במסמכים מתוך הליך משפטי, כתבי בית דין המוגנים בחוק לשון הרע ותחת עיקרון פומביות הדיון, שאינם חוסים תחת צו איסור פרסום או כל מניעה חוקית אחרת.

למרות זאת, ומבלי שהוא מציג כל הוכחה לכך, טוען סוריאנו כי "מסע ההשמצות, השקרים הזדוניים, החדירה לפרטיות, הפרת זכויות ההגנה למידע וההטרדה" נגדו "מתבצע מטעמו של מר דרוקר" וזאת כנקמה על כך שהתעקש לתבוע אותו.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מספר לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" כי "גורמים רבי כוח" שכרו אנשי מקצוע כדי לבלוש אחרי קציני המשטרה שעסקו בחקירת פרשיותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2018 (צילום מסך)

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מספר לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" כי "גורמים רבי כוח" שכרו אנשי מקצוע כדי לבלוש אחרי קציני המשטרה שעסקו בחקירת פרשיותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2018 (צילום מסך)

סוריאנו מקשר גם בין דרוקר, "העין השביעית" וסטדמן לבין כתבת האתר האמריקאי "פוליטיקו" נטשה ברטרנד, שדיווחה ביוני 2019 כי הוועדה החוקרת את פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב זימנה את איש העסקים וולטר סוריאנו. סוריאנו מציין כי ברטרנד וסטדמן חתומים יחדיו על מאמר שפורסם ב"אטלנטיק" ומסיק מכך כי סטדמן, מטעם דרוקר ו/או "העין השביעית" או יחד איתם העביר לברטרנד מידע על סוריאנו כחלק ממה שהוא מכנה "מסע הטרדה" נגדו.

לפי סוריאנו, אתר "פורנזיק ניוז" הוקם בסמוך למועד הגשת כתב ההגנה של דרוקר בתביעת הדיבה הראשונה שהגיש נגדו, ולמועד הפרסומים ב"עין השביעית" שבגינם תבע את האתר. המקים, סטדמן, היה נטול ניסיון עיתונאי כמעט לחלוטין, טוען סוריאנו, ומסיק כי "פורנזיק ניוז" נבחר לקבל את המסמכים שפורסמו ב"גנזך" של "העין השביעית" לא בשל המקצועיות העיתונאית אלא משום שסטדמן הסכים לפרסם "ברצון ובחוסר אחריות" את המסמכים בהוראת דרוקר ו/או "העין השביעית" כדי להזיק לו.

לפי סוריאנו, "פורנזיק ניוז" הוקם לא כאתר עיתונאי אלא כמלבנת מידע עליו, שנועדה לפגוע בו ולהופכו ל"דמות ציבורית", כדי שיקשה עליו להגיש תביעה נגד הפרסומים בארה"ב. עד לתחילת הפרסומים על אודותיו היה אדם פרטי, טוען סוריאנו, שבקושי היתה לו נוכחות ברשת. הפרסומים על אודותיו ב"פורנזיק ניוז" נועדו לפגוע בעסקיו ובעסקי חברותיו, טוען סוריאנו, והפרסום שלהם נעשה בזדון.

יצוין כי חיפוש שמו של סוריאנו בשפה האנגלית ב"גוגל חדשות", מניב כ-150 פרסומים מכלי תקשורת שונים ברחבי העולם, בהם ה"טלגרף", ה"טיימס", "ניוזדיי", ה"דיילי ביסט", "לה פוינט", "טיימס אוף יזראל" ועוד.