איש העסקים וולטר סוריאנו הוזמן לראיון בפני ועדת הסנאט האמריקאי החוקרת את הנסיונות הרוסיים להשפיע על הבחירות בארצות-הברית, כך מדווח אתר "פוליטיקו". האתר הוא חלק מקבוצת המדיה "פוליטיקו", מגופי החדשות המובילים בכיסוי הממשל האמריקאי. המעורבות הרוסית בבחירות והקשר האפשרי לנשיא דונלד טראמפ ואנשיו היא אחת הסוגיות הפוליטיות המרכזיות בארצות-הברית בשנים האחרונות.

כתבת "פוליטיקו" נטשה ברטרנד מדווחת כי ב-5 באפריל שיגרה ועדת המודיעין של הסנאט, האמונה על חקר נסיונות ההתערבות של רוסיה בבחירות, מכתב ובו ביקשה מסוריאנו להגיע, מרצונו החופשי, לראיון בדלתיים סגורות. בנוסף ביקשה הוועדה מסוריאנו להעביר לה מסמכים שונים הנוגעים לדמויות הקשורות לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות.

סוריאנו הוא איש עסקים בריטי בעל אזרחות ישראלית הפועל בעולם בתחום שירותי האבטחה ומנהל לפחות שלוש תביעות דיבה בגין פרסומים על אודותיו, אחת מהן נגד "העין השביעית". ב"פוליטיקו" מתואר סוריאנו כ"מעין רוח רפאים מקוונת", כלומר אדם ללא אזכורים ברשת, מלבד המידע הפומבי על כך שהוא משמש כדירקטור בחברת האבטחה הבריטית USG.

סוריאנו הוזכר בשנה האחרונה בתקשורת הישראלית בהקשר להאשמה של המפכ"ל כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המסובך בפרשיות פליליות, ביצע מעקבים והאזנות לחוקרי משטרה. סוריאנו תבע את העיתונאי רביב דרוקר על סך חצי מיליון שקל משום שציין כי המשטרה, בתדרוכים לא רשמיים, נקבה בשמו של סוריאנו כמי שהוציא את הדברים לפועל עבור נתניהו, זאת למרות שדרוקר עצמו הדגיש באותה הזדמנות כי לדעתו הדברים אינם נכונים.

בנוסף הגיש סוריאנו תביעת דיבה על-סך 300 אלף שקל גם נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין, שדיווח על תחקיר של כאן 11 על סוריאנו וקשריו עם נתניהו, אך בית-המשפט קבע בשתי ערכאות כי אין מקום לדון בה בישראל. בעקבות דיווחים ב"עין השביעית" על תביעת הדיבה שהגיש סוריאנו נגד דרוקר הגיש איש העסקים הבריטי תביעה שלישית, הפעם נגד דרוקר, "העין השביעית", עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל.

את התביעות הגיש סוריאנו באמצעות עו"ד אילן בומבך, שהצטרף כתובע לתביעה נגד "העין השביעית" לאחר פרסום נוסף שעסק בתביעה. סך התביעה עומד כעת על 580 אלף שקל.

"ועדת המודיעין של הסנאט מזמנת יועץ אבטחה בריטי מסתורי", הכותרת ב"פוליטיקו" לדיווח על וולטר סוריאנו, 6.5.2019 (צילום מסך)

"ועדת המודיעין של הסנאט מזמנת יועץ אבטחה בריטי מסתורי", הכותרת ב"פוליטיקו" לדיווח על וולטר סוריאנו, 6.5.2019 (צילום מסך)

לפי "פוליטיקו", המכתב ששוגר מוועדת הסנאט לסוריאנו מעיד על העניין שיש לוועדה בקשרים ישראלים אפשריים עם הנסיונות הרוסיים להשפיע על הבחירות בארצות-הברית. הכתבת ברטרנד מבהירה כי לדברי מקור המצוי בדיונים הפנימיים של הוועדה, שביקש לשמור על עילום שם כדי לדבר בחופשיות, המכתב לסוריאנו אינו בגדר "מסע דיג".

"הם מופתעים עד כמה נראה שהוא מקושר לאנשים בעלי עניין", מצוטט אותו גורם אלמוני באתר "פוליטיקו", ומציין לדוגמה את האוליגרך אולג דריפסקה. דריפסקה הוא שותפו לשעבר של פול מנפורט, מנהל הקמפיין לשעבר של הנשיא טראמפ, שהציע לאוליגרך תדרוכים פרטיים על הקמפיין בשנת 2016. המקור מוסיף ואומר ל"פוליטיקו" כי נראה שדריפסקה עבד עם סוריאנו בענייני מודיעין עסקי. שמו של דריפסקה הוזכר גם בכתב ההגנה של דרוקר בתביעה הראשונה שהגיש נגדו סוריאנו.

לפי "פוליטיקו", המכתב לסוריאנו, שנשלח לכתובות הלונדונית של חברת האבטחה שלו, USG, כלל בקשה לקבל את "כל התקשורת או תיעוד התקשורת" עם כמה גורמים, בהם מנפורט והיועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ, מייקל פלין. בוועדה ביקשו מסוריאנו גם את תיעוד התקשורת שלו עם שלוש חברות מודיעין פרטיות מישראל, סיי-גרופ, ויקיסטרט ובלאק-קיוב, כמו גם תיעוד של תקשורת, ככל שקיים, בינו לבין אורביס, חברת מודיעין עסקי שאחד ממייסדיה הוא המרגל הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל.

"לא ברור מדוע ועדת הסנאט חושבת שלסוריאנו יש איזשהו קשר עם חברות המודיעין הישראליות", נכתב ב"פוליטיקו", אך מצוין כי סיי-גרופ גויסה בשנת 2016 על-ידי המשנה למנהל הקמפיין של טראמפ, ריק גייטס, לביצוע מניפולציה ברשתות החברתיות כדי לסייע לטראמפ לגבור על יריביו מהמפלגה הרפובליקנית. עוד מוזכר בדיווח כי מייסד סיי-גרופ, ג'ואל זאמל, הוא גם הבעלים של ויקיסטרט, שלגביה דווח בעבר כי כבר בשנת 2015 סייעה בניתוח האפשרויות להתערב בבחירות. המרגל לשעבר סטיל עבד בעבר עם דריפסקה, נכתב בדיווח, אולם מקור המקורב לחברת אורביס אמר ל"פוליטיקו" כי שם מעולם לא שמעו על סוריאנו.

ב"פוליטיקו" מציינים כי דוברת הוועדה בסנאט סירבה להגיב לדיווח וכי עורך-דינו של סוריאנו לא השיב לבקשת תגובה, כך שלא ברור כיצד, אם בכלל, הגיב סוריאנו למכתב.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו, 23.5.2017 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר עו"ד בומבך כי סוריאנו לא עבר על החוק ולא היה שותף לפרשת המעורבות הרוסית בבחירות האמריקאיות. "אני דורש שתפרסמו את התגובה במלואה, ללא השמטת מלה אחת אפילו, כולל הבלטה בכותרת המשנה ועם כותרת שלא תביע דעה", מסר בומבך, שגם איים בתביעה בשל הפרסום אם יכלול פרטים שקריים. בהמשך שלח גרסה חדשה של התגובה ללא האיום בתביעה.

הנה תגובתו של בומבך במלואה: "למרות שמרשי למד על פנייה זו רק אתמול מאותה כתבה בעיתון 'פוליטיקו', יש לציין שגם באותה ידיעה עצמה של 'פוליטיקו' שאליה אתם מתייחסים נכתב בבירור כי אותו זימון כביכול הוא וולונטרי ולא חובה, כדי לסייע ולא בשום אופן כדי להיחקר. כמובן, במידה וסוריאנו יתבקש, הוא ישמח לסייע לסנאט האמריקאי או לכל ממשל אחר כפי יכולתו בכל נושא.

"כל קשר שהוא של חברותיו של סוריאנו, בין כלפי לקוחותיהם ואחרים, מבחינה חוקית ומקצועית, מוגן בחוזי סודיות מסחרית, ועל כן לא ניתן להתייחס לשאלות בנושא. כאן המקום לציין שגם מר סוריאנו עצמו, כמו החברות שבהן היה דירקטור או בעלים, מעולם לא היו תחת חשד כלשהו של מעורבות בדבר לא חוקי ולו בספק ספיקא!

"שום חברה שמר סוריאנו משמש בה דירקטור או בעלים כלל לא עוסקת בתחומים של בחירות משום סוג, לא במישרין ולא בעקיפין. לא בארצות-הברית ולא בשום מקום אחר.

"פרסום זה באתר 'פוליטיקו' מחזק את טענותינו בתביעת לשון הרע, שהמקור לכל השמועות הללו נובע רק ממקום אחד. הפרסום החמור של רביב דרוקר, שחשף לראשונה את שמו של סוריאנו והתיר את דמו. הפרסום של דרוקר כאילו המשטרה סבורה שהוא הפעיל את חוקרים בשליחות נתניהו נגד המשטרה. כידוע, גם דרוקר וגם שני מכתבים מהמפכ"ל מבהירים חד-משמעית שמר סוריאנו אינו מעורב כלל ב'פרשה', שאגב, לא היתה כלל.

"והנה הביטוי החמור בידיעה ב'פוליטיקו' כתוצאה ממסע השקרים של רביב דרוקר. בידיעה עצמה מצוטטים הפרסומים השקריים והחמורים האלו: ​'הוא הואשם בעיתונות הישראלית בריגול אחרי שוטרים שהיו מעורבים בחקירת השחיתות של ראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו – טענה שהוא הכחיש בתוקף'. ​זהו שקר. סוריאנו מעולם לא הואשם בכך. כלומר, הטענה שהוכחשה בתוקף, הן על-ידי דרוקר והן על-ידי המשטרה, הפכה כאן ל'עובדה'. עוד עדות למסע הרדיפה נגד איש עסקים חוקי ולגיטימי שכל חטאו הוא שבעבר היה ביחסי ידידות עם נתניהו".

למותר לציין כי בומבך או סוריאנו אינם מספקים הוכחה כלשהי לכך שהפרסום ב"פוליטיקו" קשור בצורה כלשהי לדרוקר, וכי דרוקר עצמו כלל לא טען כי סוריאנו היה מעורב בפרשה, אלא בדיוק להפך.