איש העסקים יעקב אטרקצ'י, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תובע 2.5 מיליון שקל מ"דה-מרקר". אטרקצ'י, שתיווך בין נתניהו למפלגת כחול-לבן במשא-ומתן הקואליציוני שהוליד את ממשלת האחדות, טוען שבעיתון הכלכלי של קבוצת "הארץ" מתנכלים לו בעקבות קשריו עם נתניהו, שאותו הוא מגדיר כ"חבר".

לטענתו, ההתנכלות כוללת סדרה של פרסומים ביקורתיים ששיאם בכתבה שייחסה לו קשרים לעולם התחתון. ב"דה-מרקר" השיבו לו שלא נפל פגם בכתבה, וטענו שמרגע שאטרקצ'י נעשה פעיל בזירה הפוליטית היה עליו להיערך לביקורת ציבורית מוגברת.

הכתבה שבגינה הוגשה התביעה פורסמה בחודש שעבר על-ידי הכתב החוקר גור מגידו. גרסתה המקוונת נושאת את הכותרת "איך התגלגל יעקב אטרקצ'י, מקורבו של נתניהו, לחתימה על הסכם עם אחיינו של העבריין יצחק אברג'יל". מכתב התביעה, שהוגש היום (13.7) לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, עולה שאיש העסקים לא מערער על תוקף העובדות שהוצגו בכתבה – אלא על הרושם שלדבריו עולה ממנה. לצד מגידו נתבע גם עורך "דה-מרקר", אבי בר-אלי.

אטרקצ'י טוען שמדובר ב"כתבה מניפולטיבית", שבאמצעותה ביקשו הנתבעים "לייצר רושם כאילו לתובעים יש קשרים עסקיים ומעורבות עם גורמים עברייניים שבראשם עומד מר יצחק אברג'יל". לדבריו, הכתבה פגעה בשם הטוב ובפעילות העסקית שלו ושל אאורה השקעות, חברת נדל"ן הציבורית שהוא בעל השליטה בה, ושגם מטעמה הוגש כתב התביעה.

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

גור מגידו (צילום מסך)

עורכי-הדין שהגישו את כתב התביעה בשמו של אטרקצ'י הם בעז בן-צור ואסנת גולדשמידט-שרייר ממשרדו. בן-צור הוזכר לאחרונה בכתבת תחקיר אחרת של מגידו (יחד עם הכתבת הגר שיזף), שחשפה התנהלות כלכלית מעוררת חשד של המיליארדר דן גרטלר, שעשה את הונו מעסקאות כרייה באפריקה. לפי התחקיר, סנקציות כלכליות שהוטלו על גרטלר על-ידי ממשלת ארצות-הברית אילצו אותו למצוא דרכים מפוקפקות להוציא את כספו מאפריקה, ואחד הגורמים שקיבלו ממנו כסף באופן זה הוא בעז בן-צור, שמשמש כעורך-דינו. פרסום התחקיר לווה בקמפיין הכפשה נגד העיתונאים שאחד ממרכיביו הוא תלונה שהגיש ח"כ אביגדור ליברמן למועצת העיתונות והדהוד חריג של טענותיו ב"ידיעות אחרונות".

באי כוחו של אטרקצ'י מציינים כי אחרי בחירות מרץ 2020 נתניהו ביקש ממנו לסייע לו במשא-ומתן עם מפלגת כחול-לבן, וזאת בשל "חברות בין השניים, בשל האמון שהוא [נתניהו] רוחש לו ובשל כישוריו של אטרקצ'י", כלשון כתב התביעה. "אטרקצ'י נענה לבקשתו של מר נתניהו, ובמשך שבועות ארוכים סייע לו ולמפלגת הליכוד לגבש הסכם קואליציוני עם מפלגת כחול-לבן".

לטענת אטרקצ'י, עד מועד התגייסותו לשירות נתניהו, ב"דה-מרקר" סיקרו את עסקיו באופן "חיובי והוגן", אולם לאחר מכן העיתון הכלכלי הפך אותו ל"מטרה נייחת". כהמחשה, הוא מציין שתי כתבות שפורסמו בחודש אפריל: אחת של הכתב אסא ששון, שנושאת את הכותרת "לנציג של נתניהו במשא-ומתן הקואליציוני יש בעיה ב-280 מיליון שקל", והאחרת מאת שוקי שדה, שכותרתה "הון, שלטון והאיש שביניהם: הכירו את השושבין של נתניהו וגנץ".

הכתבה של מגידו, זאת שבגינה הוגשה התביעה, מצביעה על כך שחברת הנדל"ן של אטרקצ'י קיימה קשרים עסקיים עם שתי חברות שנקשרו לעסקיו של יצחק אברג'יל, רוצח מורשע שעומד בראש ארגון פשע מהגדולים בארץ. כמו כן צוין בה שאטרקצ'י נחקר באזהרה בנוגע לאחת מאותן חברות, ושב"פרשת ב. יאיר" – פרשת שחיתות נדל"נית שאברג'יל ממלא בה תפקיד מרכזי – הוא העיד במשטרה ובבית-המשפט.

בכתב התביעה אטרקצ'י מכחיש כל קשר לאברג'יל. לטענתו, הוא לא מכיר אותו ומעולם לא פגש אותו, ולא קיים קשרים כלשהם איתו או עם "גורמים מטעמו, בידיעה כי אותם גורמים פועלים מטעמו". הכתבה של מגידו, הוא טוען, יצרה רושם הפוך ושקרי, שנוצר ב"דמיונם הקודח של הנתבעים".

כותרות הכתבה באתר "דה-מרקר" (צילום מסך)

כותרות הכתבה באתר "דה-מרקר" (צילום מסך)

לדברי אטרקצ'י, הוא נכנס לחברת אאורה השקעות במאי 2012, אחרי שנקלעה לקשיים ונמסרה לניהולם של נאמנים בעקבות הליך הקפאת הליכים. ההתקשרות העסקית עם אחת משתי החברות הקשורות לכאורה לאברג'יל, חברה בשם "ש.י.נ גן רווה", החלה לדבריו לפני שרכש את הבעלות על אאורה השקעות. בכתבה של מגידו נטען שלפי המשטרה, חברת "גן רווה" אוישה בידי אנשי קש של אברג'יל.

בכתב התביעה טוען אטרקצ'י שבשלב מסוים הוא הגיע למסקנה שחברת "גן רווה", שהופקדה על פרויקט נדל"ן באילת, לא עומדת ביעדי הביצוע והורה על הפסקת ההתקשרות עמה. לדבריו, הוא התקשה למצוא קבלן חלופי, ולכן בחר בקבלנית משנה של "גן רווה", חברה בשם "א.י.ה יזמות בנייה והשקעות". לטענתו, רק לאחר מכן התברר לו שגם החברה הזאת קשורה למשפחת אברג'יל – ומוחזקת על-ידי אושר אברג'יל, אחיין של יצחק אברג'יל.

גם במקרה הזה, טוען אטרקצ'י, הוא לא היה שבע רצון מהאופן שבו תפקדה החברה, והורה בעצמו להפסיק את ההתקשרות עמה. "יובהר כי אטרקצ'י לא היה מעורב בהתקשרות זו", נטען בכתב התביעה. ההתקשרות, כך נטען, בוצעה על-ידי "הדרג הטקטי-מקצועי, בלא מעורבותה של ההנהלה הבכירה".

העבריין יצחק אברג'יל (צילום: פלאש 90)

העבריין יצחק אברג'יל (צילום: פלאש 90)

כפי שנכתב בכתב התביעה, בשנת 2014 נחשפה "פרשת ב. יאיר": בעל החברה, הקבלן יאיר ביטון, נחשד בהלבנת הון עבור ארגון הפשיעה של אברג'יל, ומהחקירה עלה שאחד הגופים שדרכם נעשתה ההלבנה היה חברת "גן רווה", ששימשה צינור להזרמת כספים לידי העבריין. לדברי אטרקצ'י, הוא זומן לתת עדות פתוחה בחקירה, ונשאל האם ידע על הקשרים בין "גן רווה" לאברג'יל. לטענתו, הוא מסר לחוקרים שההתקשרות עם "גן רווה" החלה לפני תקופתו, ואמר שלא ידוע לו על קשרים כלשהם בינה לבין אברג'יל.

שנתיים לאחר מכן, ציין אטרקצ'י, הוא זומן לחקירה באזהרה שבמהלכה נטען בפניו שחברת "אאורה השקעות" שבשליטתו התקשרה עם חברת "גן רווה" למרות שלא היה ברשותה רישיון קבלני מתאים. לדבריו, משום שמיד התברר שההתקשרות בוצעה לפני כניסתו לחברה, "החקירה הסתיימה בלא כלום".

בכתב התביעה נטען כי אטרקצ'י נפגש עם מגידו לפני פרסום הכתבה ומסר לו מסמכים שהפריכו את הטענות בדבר קשרים בינו ובין העבריין אברג'יל – וכך גם את הטענות לגבי קיומם של קשרים כאלה בין אברג'יל לחברת אאורה השקעות. "במהלך פגישה זו הבהיר הכתב כי ברור לו שאין ממש בטענה לקשרים בין התובעים לגורמים העברייניים", טוענים עורכי-הדין בן-צור וגולדשמידט-שרייר. אף על-פי כן, טענו, מהכתבה שפורסמה עולה "מסר דיבתי" שלפיו "לא רק שאטרקצ'י קשור לעבריין אברג'יל, הוא גם מעורב במישרין ב'פרשת ב. יאיר'".

לאחר הפגישה שיגרו עורכי-הדין למגידו מכתב שבו ציינו כי אטרקצ'י הורה להם לתבוע אותו. אחרי פרסום הכתבה נשלחה אליו ואל העורך בר-אלי טיוטת כתב תביעה, בצירוף התרעה שדרשה מהם למחוק את הכתבה מאתר "דה-מרקר" וציוץ שפרסם מגידו בחשבון הטוויטר שלו. במקביל נדרשו לפרסם "הודעת תיקון או הכחשה" שתוכנה יתואם עם עורכי-הדין. ב"דה-מרקר" לא נענו לדרישה.

מגידו, בר-אלי והעיתון הכלכלי טרם הגישו כתב הגנה, אך במכתב מטעמם שנשלח לעו"ד בן-צור וצורף לכתב התביעה הם דוחים את הטענות. עורך-דינם, תמיר גליק ממשרד ליבליך-מוזר-גליק, ציין במכתב כי מקריאת טיוטת כתב התביעה עולה שאטרקצ'י לא חולק על העובדות שפורסמו, ובכך מאשרר את אמיתות הכתבה.

הטענה שלפיה ב"דה-מרקר" מתנכלים לאטרקצ'י בגלל קשריו עם נתניהו היא "טענת סרק שאין בה ממש", כתב עו"ד גליק, והוסיף: "אך טבעי הדבר כי אדם שבחר להיכנס לפעילות בזירה הפוליטית חושף עצמו לביקורת עיתונאית וציבורית מוגברת".

27223-07-20

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 16.5MB)