יעקב אטרקצ'י, מקורבו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, נסוג מתביעת דיבה בסך 2.5 מיליון שקל שהגיש נגד העיתון הכלכלי "דה-מרקר". אטרקצ'י, יזם נדל"ן ומולטי-מיליונר, עורר עניין ציבורי לאחר שנתניהו גייס אותו לצוות שניהל מטעם הליכוד את המשא-ומתן הקואליציוני שהוביל להקמת ממשלת האחדות הכושלת באביב 2020. תביעת המיליונים שלו הוגשה בעקבות תחקיר של הכתב גור מגידו הנושא את הכותרת "איך התגלגל יעקב אטרקצ'י, מקורבו של נתניהו, לחתימה על הסכם עם אחיינו של העבריין יצחק אברג'יל".

בתביעה של אטרקצ'י, שהוגשה גם מטעם חברת הנדל"ן הציבורית אאורה השקעות שבשליטתו, נטען שהכתבה של "דה-מרקר" נועדה ליצור רושם שיש לו "קשרים עסקיים ומעורבוּת עם גורמים עברייניים שבראשם עומד מר יצחק אברג'יל". ב"דה-מרקר" שללו את דבריו, טענו שמדובר בתביעת השתקה ב"סכום הזוי" שהוגדר כ"כוחני עד כדי אלימות משפטית", והצביעו על כך שבכתב התביעה לא צוינה אפילו עובדה אחת מתוך הכתבה שאינה מתיישבת עם המציאות.

הסדר הגישור שנחתם בין הצדדים, שעליו הודיעו לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב בשבוע שעבר, נותן תוקף לגרסה של "דה-מרקר". נוסח ההודעה אינו סותר את תוכן הכתבה, ומבהיר שב"דה-מרקר" לא טענו שישנה היכרות אישית בין אטרקצ'י לאברג'יל, רוצח מורשע שעומד בראש ארגון פשע מהגדולים בארץ.

העבריין יצחק אברג'יל (צילום: פלאש 90)

העבריין יצחק אברג'יל (צילום: פלאש 90)

גור מגידו, במענה לפניית "העין השביעית", מסר כי ההסדר לא כולל תשלום פיצויים כלשהם של העיתון לאטרקצ'י. לדבריו, הכתבה תישאר ברשת, ולנוכח ההסכמות גם לא יתפרסמו הבהרה או תיקון כלשהם. גורם מטעם אטרקצ'י ששוחח עם "העין השביעית" אישר זאת.

התביעה של אטרקצ'י הוגשה לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו ב"תיק 4000". מלבד מגידו וקבוצת "הארץ", רשימת הנתבעים כללה גם את עורך "דה-מרקר" בעת פרסום הכתבה, אבי בר-אלי. לטענת אטרקצ'י, לפני שהצטרף לצוות המשא-ומתן הקואליציוני של הליכוד, ב"דה-מרקר" סיקרו אותו באופן "חיובי והוגן" – אך מרגע שזוהה כמקורב לנתניהו, בכלכלון הפכו אותו ל"מטרה נייחת". כהמחשה הוא ציין שתי כתבות שפורסמו ב"דה-מרקר": האחת פורסמה תחת הכותרת "לנציג של נתניהו במשא-ומתן הקואליציוני יש בעיה ב-280 מיליון שקל", והאחרת תחת הכותרת "הון, שלטון והאיש שביניהם: הכירו את השושבין של נתניהו וגנץ".

הכתבה של מגידו, זו שבגינה הוגשה התביעה, הצביעה על כך שאטרקצ'י וחברת אאורה שבשליטתו קיימו קשרים עסקיים עם שתי חברות בנייה שהיו מעורבות בעסקיו של העבריין אברג'יל – "ש.י.נ גן רווה" ו"א.י.ה יזמות בנייה והשקעות". בכתב התביעה, אטרקצ'י טען שבזמן אמת לא ידע על מעורבותו של אברג'יל בשתי החברות – והבהיר שאין לו קשר אישי או עסקי עם האיש.

כותרות הכתבה באתר "דה-מרקר" (צילום מסך)

כותרות הכתבה באתר "דה-מרקר" (צילום מסך)

חקירת משטרה והליכים משפטיים במסכת הפלילית שנודעה בשם "פרשת ב. יאיר" העלו ששתי החברות שהוזכרו לעיל אכן מילאו תפקיד במארג העסקים הפליליים של אברג'יל. בשבוע שעבר, יומיים לאחר ההודעה על הסדר הגישור של "דה-מרקר" ואטרקצ'י, ניתן פסק הדין בהליך המרכזי שבו נידונה "פרשת ב. יאיר". השופטת בתיק זה, טלי חיימוביץ, הגדירה את אברג'יל כ"נהנה ובעל שליטה" בחברת "ש.י.נ גן רווה", וקבעה כי הוכח שהחברה הזרימה לאברג'יל כספים בדרכים עקיפות שנועדו להסתיר את קשריה עם העבריין.

עו"ד בעז בן-צור (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בעז בן-צור, בא כוחו של יעקב אטרקצ'י (צילום: יונתן זינדל)

חברת "ש.י.נ גן רווה" היתה מעורבת בהקמת פרויקט בנייה של חברת אאורה באילת – אך כפי שצוין בכתבה של מגידו, וכפי שהבהיר אטרקצ'י בפני בית-המשפט, הוא רכש את השליטה באאורה רק ב-2012, אחרי שההתקשרות עם החברה שמימנה את אברג'יל כבר היתה עובדה קיימת. אטרקצ'י הוסיף שהוא הורה להפסיק את ההתקשרות עם "ש.י.נ גן רווה", ושכר במקומה את חברת "א.י.ה יזמות בנייה והשקעות". לטענתו, רק בהמשך התברר לו שגם החברה הזאת קשורה למשפחת אברג'יל – ומוחזקת על-ידי אושר אברג'יל, אחיין של יצחק אברג'יל.

"בתקופה שבה נכנסה אאורה להשקעה בפרויקט באילת, החברה נשלטה בידי קבוצת בעלי מניות אחרים", הבהיר מגידו בתחקיר, אבל הוסיף: "לאטרקצ'י לא היו [אז] אחזקות בפרויקט באילת, אך בתיק החקירה יש מסמכים שמראים כי משרד עורכי-הדין שליווה את הפרויקט היה משרד אטרקצ'י שדה ושות', שבו היה אטרקצ'י שותף". אטרקצ'י אישר את הדברים ב-2018, בעדות שנתן במשפט "פרשת ב. יאיר".

בדיון שהתקיים בינואר השנה במסגרת תביעת הדיבה של אטרקצ'י, השופט יונה אטדגי המליץ לצדדים לפתור את המחלוקת ביניהם באמצעות גישור. אטרקצ'י ו"הארץ" קיבלו את ההצעה, והצדדים שכרו לשם כך את שירותיה של השופטת בדימוס בלהה כהנא. בתום הליך הגישור, בשבוע שעבר, הודיעו עו"ד בן-צור ועורך-הדין שייצג את "הארץ", תמיר גליק, כי הגיעו להסכמה על דחיית התביעה.

בהודעה שהוגשה מטעמם לבית-המשפט נכללה הבהרה קצרה המתיישבת עם תוכן כתבתו של מגידו וגם עם טענותיו של אטרקצ'י: "מוסכם על הצדדים כי ההתקשרות החוזית של חברת אאורה עם קבלן שפורסם שהוא מקורב למר אברג'יל בקשר לביצוע עבודה מסוימת באילת החלה בטרם רכש מר יעקב אטרקצ'י את השליטה בחברת אאורה, וזאת כפי שאף צוין בכתבה עצמה. עוד מוסכם כי בכתבה לא נטען לקיומו של קשר אישי או היכרות ישירה כלשהי בין מר אטרקצ'י לבין מר אברג'יל".

השופט אטדגי אישר את ההסדר, ודחה את התביעה.

27223-07-20