לא הרבה פעמים אני מקווה לאכול את הכובע, אבל התמונה הזאת היא סוג של שבירת ציניות בבחירות. אני מדבר על התמונה שנראתה בסרטון ה"השקה" של התוכנית ללגליזציה של מריחואנה שמפיץ קמפיין הליכוד. בסרטון מככבים שר המשפטים אמיר אוחנה, שר האוצר המיועד ניר ברקת, ויו"ר מפלגת עלה-ירוק אורן ליבוביץ'.

לפחות אדם אחד שהרפורמה חשובה לו יכול כבר ליהנות מכך שנתניהו גילה את האור בקצה הג'וינט. ליבוביץ', שהוא גם הבעלים של אתר "קנאביס", זכה בקמפיין מודעות של הליכוד באתר שלו. אבל מה באשר לכל האחרים? צר לי לקלקל את המאנצ'יז, אבל יש כמה סיבות לחשוב שמדובר בעשן ללא אש.

סוגיית הקנאביס לא באמת מעניינת את נתניהו. כשסיוון מימוני החולה התחננה בכוחותיה האחרונים שיספקו לה את הקנאביס שלו נזקקה כדי להמשיך לחיות – לא שר האוצר, לא שר המשפטים ובטח שלא ראש הממשלה ושר הבריאות נתניהו כינסו מסיבת עיתונאים כדי להודיע על ביטול רפורמת בתי-המרקחת המטורללת בתחום הקנאביס, רפורמה פרי יצירתו של משרד הבריאות. המשרד שבראשו עומד, כאמור, נתניהו.

סיוון, לצער כולנו, הפכה לסמל המאבק אחרי שנפטרה. היה זה בג"ץ, שנתניהו נלחם כדי לקצץ לו את הכנפיים, שנאלץ בלית ברירה להיכנס לנעליו ולהתערב במקומו למען החולים.

ייתכן שסניגוריו של נתניהו יקומו עכשיו ויגידו – נתניהו לא היה מודע לבעיה. במקרה, תמיד לפני הבחירות, נופל לו האסימון והוא מתכוון סוף-סוף לטפל בסוגיה. הנה כמה סימני שאלה עבור אותם סניגורים

בכלל, תפקיד שר הבריאות כנראה לא ממש מעניין את נתניהו. הדגמה מאלפת סיפק נתניהו עצמו, כשלפני קצת יותר מחצי שנה, באחת מישיבות הממשלה, דפק על השולחן וביקש "תקבעו לי דחוף פגישה עם שר הבריאות". אגב, נתניהו לא ביקש אז פגישה עם עצמו משום שהוטרד מזעקות הסבל של חולים הזקוקים לקנאביס.

ייתכן שסניגוריו של נתניהו יקומו עכשיו ויגידו – נתניהו לא היה מודע לבעיה. במקרה, תמיד לפני הבחירות, נופל לו האסימון והוא מתכוון סוף-סוף לטפל בסוגיה. הנה כמה סימני שאלה עבור אותם סניגורים: מי שיקבע בסופו של דבר אם תהיה לגליזציה או לא בממשלת נתניהו הבאה, במקרה הלא מאוד סביר שנתניהו אכן יצליח להקים ממשלה, הם לא תומכיו השפוטים מהליכוד אלא שותפיו מהמפלגות הדתיות והחרדיות. לא שר המשפטים אוחנה ולא ה(אולי) שר אוצר ברקת, אלא סגן שר הבריאות ליצמן (אני נגד לגליזציה – לא רוצה שיאכלו קנאביס) ושר התחבורה סמוטריץ' (קנאביס דופק את המוח – לגליזציה זה שקר).

נתניהו מצייץ: אקים ועדה לטיפול בנושא הקנאביס (צילום מסך)

נתניהו מצייץ: אקים ועדה לטיפול בנושא הקנאביס (צילום מסך)

ליצמן וסמוטריץ' הם אלה שהיו צריכים להיות במסיבת העיתונאים אתמול, ולא עושי דברו של נתניהו שיתמכו או יתנגדו לרפורמה בהתאם להוראותיו. ברגע שנתניהו יצטרך לבחור בין סכסוך על סוגיה כה מתוקשרת עם שניים משותפיו המרכזיים לקואליציה, האבנים שמהם עשוי "הבלוק" המפורסם, לבין סכסוך עם עורך מגזין "קנאביס" – ובכן, את הבחירה הזו ניתן לעשות גם מסטול.

נתניהו הבטיח (שוב) להקים ועדה שתטפל בסוגיה, הקמת ועדה היא בדיוק הדבר שעושים כשרוצים להבטיח משהו מבלי לקיים. כשנתניהו רצה להעביר משהו בתקופת בחירות הוא עשה את זה בלי ועדות ובלי קשקושים – וגם אז לא הצליח – מחוק המצלמות (שליברמן עצר) ועד לסיפוח "כבר ביום ראשון" (שקושנר עצר).

אם לפחות הלגליזציה היתה הבטחת בחירות מרכזית. אבל היא באה בדקה ה-90, בתוך ערב רב של גימיקים והבטחות – מהסכם השלום שלעולם לא ייחתם ועד להחזרתה של נעמה יששכר מרוסיה, מעסקים קטנים ועד נהגי המוניות, ממינוי שר משפטים ועד הבטחה למינוי שר אוצר, מבנייה בשטחים ועד להעלאת בני הפלשמורה, מכינון יחסים במדינות אקזוטיות ועד להבטחה לטיסות ישירות מתל-אביב למכה – המשותף לכולם הוא שאין להם שום מכנה משותף חוץ ממאמץ שקוף להגיע לקהלים מפולחים של מצביעים פוטנציאליים.