הסאגה המשפטית בתביעה של סוחר הנשים דודו דיגמי נגד העיתונאית שרון שפורר היתה אמורה כבר להיות בשלביה האחרונים, אך כעת נראה כי תימשך עוד קצת מעבר למתוכנן. בעקבות תקלה טכנית אבד תיעוד חלק מעדות שנשמעה במשפט, ובית-המשפט החליט כי יש לזמן את העד לעדות מחודשת.

התביעה נגד שפורר, בסך 1.7 מיליון שקל, הוגשה לפני כחמש וחצי שנים על-ידי חברת הנדל"ן אורבן (שנקראה אז ד.ד. מיזמים), אחרי ששפורר כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי מדובר בחברה "מפוקפקת" והמליצה אנשים שלא לעשות עמה עסקים. את החברה ניהל באותה תקופה המייסד שלה, דודו דיגמי, סוחר נשים מורשע שהפך לעד מדינה ומאז שינה את שמו.

דיגמי עמד במרכזן של כתבות תחקיר של שפורר, כיום עיתונאית "המקום הכי חם בגיהנום", שפורסמו ב"הארץ" ובהן נטען כי הוא ממשיך לפעול באופן אלים גם בקריירה החדשה שלו בתחום הנדל"ן. בתביעת הדיבה טענה החברה, באמצעות עו"ד עמוס ון-אמדן, כי הפרסומים של שפורר בעמוד הפייסבוק שלה הסבו לה "נזק אדיר". שפורר טענה בין היתר, באמצעות עורכי-הדין אורי קידר ועמוס נוה מהמטה למאבק בסחר בנשים, כי התביעה שהוגשה נגדה היא תביעת השתקה (SLAPP – תביעה אסטרטגית נגד השתתפות ציבורית).

אחת האסטרטגיות של תובעים המגישים תביעות השתקה היא להתיש את הנתבעים בהליכים משפטיים: בקשות חוזרות ונשנות לדחיות, הארכות ותיקונים שמעכבים את סיום ההליך ומותירים את התביעה חיה

אחת האסטרטגיות של תובעים המגישים תביעות השתקה היא להתיש את הנתבעים בהליכים משפטיים: בקשות חוזרות ונשנות לדחיות, הארכות ותיקונים שמעכבים את סיום ההליך ומותירים את התביעה חיה, ועמה האיום בתשלום סכום עתק. לפי טענת שפורר לבית המשפט, זה בדיוק מה שקרה גם במקרה הזה.

בחודש יולי האחרון הגישה שפורר את סיכומיה, ומאז המתינה כי גם חברת הנדל"ן תגיש את סיכומיה ובית-המשפט יקבל הכרעה. אורבן נדל"ן היתה אמורה להגיש את סיכומיה בסוף חודש אוקטובר, אולם כמה וכמה בקשות למתן אורכה הביאו לכך שקיבלה אישור להגיש את סיכומיה עד אמצע נובמבר. כשסוף סוף הגיע המועד, למעלה מחמישה חודשים אחרי ששפורר הגישה את סיכומיה, בחברת הנדל"ן לא הגישו סיכומים אלא "בקשה בהולה".

לפי בא-כוח חברת אורבן נדל"ן, בעודו מכין את סיכומיו גילה כי חסרים כמה עשרות עמודים מפרוטוקול ישיבה שהתקיימה בחודש אפריל 2018. חלק מחקירתו הראשית של יאיר סגל, מנכ"ל משותף בחברת הנדל"ן, נעלמה מהפרוטוקול ויחד עמה גם כל החקירה החוזרת של העד. לפיכך ביקשה חברת הנדל"ן לבדוק האם יש זכר לעדות בחברת ההקלטה שתיעדה את הדיון, וככל שאין כזה בנמצא לזמן את סגל לעדות מחודשת.

השופטת רחל ערקובי (צילום: אתר בתי-המשפט)

השופטת רחל ערקובי (צילום: אתר בתי-המשפט)

באי-כוחה של שפורר התרעמו והאשימו את חברת הנדל"ן בחוסר תום לב. התובעת, הזכירו, ויתרה בתחילת הדרך על העדתו של סגל והוא זומן לתת עדות מטעמה של שפורר. בנסיבות אלה עצם ההצעה לזמן את סגל לעדות מחודשת, כתבו, "מעלה את החשש כי כל זה לא נועד אלא להביא למתיחה נוספת של ההליכים, והמשך ההתעמרות בנתבעת [שפורר] באמצעותם".

השופטת רחל ערקובי לא השתכנעה מטענותיה של שפורר וקיבלה את בקשת חברת הנדל"ן. "אין מנוס מהשלמת החקירה בשנית", קבעה. בעקבות זאת הגישו באי-כוחה של שפורר בקשה לוויתור על עדותו של סגל ודרשו מבית-המשפט לחייב את אורבן נדל"ן להגיש את סיכומיה בתוך שלושה ימים כדי שאפשר יהיה להביא להכרעה את התביעה. אולם עו"ד ון-אמדן התנגד לוותר על העדות והאשים את שפורר בחוסר תום לב "שקיצוני ממנו אין".

"לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובות אני סבורה כי לא ניתן לאפשר לנתבעת לחזור בה מעדותו של העד", קבעה השופטת ערקובי. לפי השופטת, "גם עד שמובא על ידי צד אחד יכול לעיתים לסייע בעדותו לצד שכנגד, ולכן אין בידי לאפשר את אי שמיעתו בשל התקלה".

בעוד כחודש, ב-12.2, צפוי להתקיים דיון ובו יעלה להעיד, פעם נוספת, המנכ"ל המשותף בחברת הנדל"ן.

22755-06-14