ב"ידיעות אחרונות" פרסמו אתמול (22.7) ממצאים של סקר שנערך לקראת הבחירות תוך התעלמות מהמפלגות המייצגות את החברה הערבית בישראל. יובל קרני, כתב העיתון לענייני מפלגות, דיווח כי ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הזמין בסוף השבוע האחרון סקר כדי לבחון כמה מנדטים יקבל אם יעמוד בראש רשימה שתאחד את מפלגתו, ישראל-דמוקרטית, עם העבודה ומרצ.

לפי הידיעה, הסקר העלה כי מפלגה כזו תקבל 20 מנדטים ותהיה השלישית בגודלה בכנסת, אחרי הליכוד וכחול-לבן עם 28 מנדטים כל אחת. ב"ידיעות אחרונות" פירטו את "התוצאות המלאות של הסקר", ולפיהן במצב כזה ישראל-ביתנו תזכה ב-11 מנדטים, יהדות-התורה ב-7 מנדטים, ש"ס ב-6, איחוד מפלגות הימין והימין-החדש ב-3 מנדטים כל אחת ומפלגת זהות ב-2 מנדטים.

חשבון פשוט מעלה כי גם אם מתעלמים מכך שחלק מהרשימות בסקר לא עוברות את אחוז החסימה, בכנסת המתבססת על תוצאות סקר זה חסרים תריסר מנדטים. לצד המנדטים החסרים חסרות גם חד"ש, תע"ל, רע"מ ובל"ד, ארבע המפלגות המייצגות את הציבור הערבי בישראל.

בידיעה של קרני נכתב כי הסקר נערך על-ידי מכון מדגם ומנו גבע, אך בשיחה עמו הבהיר גבע כי אין לו כל קשר לסקר וכי שמו שורבב לידיעה בטעות במקום שמו של מי שערך את הסקר בפועל, הסוקר קמיל פוקס. נילי רייכמן, היועצת האסטרטגית של ישראל-דמוקרטית, אישרה כי הסקר נערך על-ידי פוקס. אלא שבשיחה עמו אמר פוקס כי אין לו מושג על איזה סקר מדובר.

מכל מקום, במענה לפניית "העין השביעית" הדגישה רייכמן כי הסקר הפנימי כלל גם את המפלגות המייצגות את החברה הערבית, וזאת בדמות הרשימה-המשותפת, שאמנם עדיין לא קמה מחדש רשמית, אך בכל זאת הוצגה כאפשרות לנסקרים. קרני, מנגד, מסר כי פרסם את מלוא התוצאות שקיבל, והסביר כי הסקר ממילא נועד לבדוק את ההשפעה של איחוד מפלגות השמאל תחת ברק, ולא לשמש סקר מנדטים.

כך או אחרת, קוראי "ידיעות אחרונות" קיבלו תמונת מנדטים שבה מופיעות המפלגות היהודיות בלבד.

* * *

הדיווח על הסקר ב"ידיעות אחרונות", 22.7.2019

הדיווח על הסקר ב"ידיעות אחרונות", 22.7.2019