חברת ידיעות-תקשורת, המוציאה לאור את רשת המקומונים של "ידיעות אחרונות" ואת אתר mynet, הגישה תביעה נגד עשרות מעובדיה שקיימו שביתה. בחברה דורשים מבית-הדין לעבודה לקבוע שהקיצוץ שביצעה בשכר העובדים ששבתו היה ראוי. על התביעה דווח לראשונה באתר News1.

ידיעות-תקשורת ועובדיה, המאוגדים במסגרת ארגון העיתונאים בישראל, מצויים בסכסוך עבודה מתמשך. במסגרת הסכסוך התנהלו כבר כמה הליכים משפטיים בבית-הדין לעבודה, ובחודש שעבר אף הושבתה העבודה במערכות העיתונים של ידיעות-תקשורת.

לפני כשבועיים הסתיים הליך משפטי שיזם הארגון נגד כוונת הנהלת החברה לבצע שינויים בסדרי העבודה ללא התייעצות. ההנהלה הסכימה כי כל שינוי יתקיים במסגרת דיאלוג בין הצדדים. ואולם, השבוע פתחה ידיעות-תקשורת חזית חדשה כשפנתה לבית-הדין בתביעה נגד 59 עיתונאים מעיתונאיה. החברה דורשת, באמצעות עורכי-הדין איתמר נצר ובן ליברטי, להזמין את הנתבעים לדין ולקבוע כי התשלום ששולם לשובתים בחודש מרץ, החודש שבו שבתו, "מהווה שכר ראוי".

לפי כתב התביעה, החברה שילמה בחודש שעבר ל-54 עיתונאים ששבתו במשך שלושה ימים שכר בשיעור 80% משכרם הרגיל, לארבעה עיתונאים ששבתו יומיים 90% מהשכר ולעובד ששבת יום אחד 95% מהשכר. בנוסף מציינת החברה כי לא הכירה באישורי מחלה שהציגו לה עיתונאים אשר בפועל נכחו באסיפת עובדים.

בחברה מציינים כי טרם השביתה הודיעה ההנהלה לכלל העיתונאים כי היא "איננה מוכנה לקבל עבודה שונה מן המוסכם, וכי עובד אשר משתתף בשביתה ולו באופן חלקי לא יהיה זכאי לשכרו החודשי הרגיל". למרות זאת, בשבוע השני של חודש מרץ השבית ארגון העיתונאים את העבודה במערכות ידיעות-תקשורת בימים שני עד רביעי.

"השבתת המערכת בימים אלו הינה שקולה להשבתת המערכת במשך השבוע כולו", טוענים בידיעות-תקשורת, "שכן הנהוג הוא כי בימים אלו מעבירים חומרים וכתבות למערכת ומרבית עבודת הכנת המקומונים, אם לא כולה, מתבצעת בימים אלה במערכת".

בידיעות-תקשורת צירפו לכתב התביעה שלהם העתק התכתבות ווטסאפ בין דני טנקל, יו"ר ועד העיתונאים בידיעות-תקשורת, לבין עיתונאית המזוהה בשם רוני. ההתכתבות מעידה, כך טוענים בידיעות-תקשורת, כי מטרת השביתה היתה "לגרום לנזק המקסימלי" לחברה.

לפי ההתכתבות, טנקל מסר לעיתונאית רוני כי הוא מקווה שבמקומון שלה "מסונכרנים" עם השבתת המערכות. היא השיבה: "כן, ברור, אני מבינה את המאבק, הוא נכון וצודק", אך הוסיפה – "מה שכן, הבאתם לנו את זה בהפתעה ונאלצתי לעבוד שעות נוספות אתמול". בתשובה כתב לה טנקל: "אני מקווה שלא העברת יותר מדי חומרים אתמול, כי כל מטרת השביתה היתה שלא להעביר חומרים לאורך כל השבוע".

בעקבות השביתה, כך מדגישה החברה, נאלצו המקומונים לכלול באותו השבוע בעיקר כתבות סינדיקציה (כתבה המתפרסמת באופן רוחבי בכל המקומונים ואינה קשורה דווקא לאזור שבו מופץ המקומון) במקום כתבות וידיעות על נושאים מקומיים. מהלך זה, נטען, הוביל "לפגיעה משמעותית בשירות הניתן לקוראים". בשל כך, טוענים בידיעות-תקשורת, ראוי היה לקצץ בשכר השובתים.

טרם הוגש כתב הגנה.

30886-04-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.17MB)