חברת ידיעות תקשורת בע"מ, המפעילה את רשת המקומונים של "ידיעות אחרונות", נמצאת במצוקה כלכלית קשה, כך מצהירה מנכ"לית החברה, ליאת שרון. לדברי שרון, מיזם mynet, המשמש כזרוע המקוונת של חברת המקומונים, הינו מיזם מפסיד בשנתיים האחרונות.

"מאז 2016 ועד היום חלה הרעה דרמטית במצבה של המשיבה [ידיעות-תקשורת]", מצהירה החברה בפני בית-הדין האזורי לעבודה. לפי ידיעות-תקשורת, מאז 2016 ירדה כמות הנייר שבו היא משתמשת בכ-40%, וכמות העמודים המודפסים ירדה בכ-30%. באתר mynet, מוסיפה חברת ידיעות-תקשורת, "ישנם הפסדים מאז 2017 ועד היום! הפסדים שאותם מנסה המשיבה לבלום באופן מיידי".

לנתונים אלה, המובאים מטעם חברת ידיעות-תקשורת, נלווה תצהיר בחתימת שרון שבו היא מאשרת את נכונותם. הנתונים נחשפים בכתב תשובה שהגישה חברת ידיעות-תקשורת לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בתגובה לבקשה של ארגון העיתונאים.

בשבוע שעבר פנה ארגון העיתונאים לבית-הדין לעבודה בדרישה כי יעצור שימועים שנועדו להתקיים לשני עובדים בחברת ידיעות-תקשורת. ארגון העיתונאים, יחד עם ועד עיתונאי ידיעות תקשורת, טען בבקשתו כי בחברת המקומונים פועלים לצמצום מצבת העובדים וביצוע שינויים מבניים ללא היוועצות מוקדמת, כפי שמחייב החוק.

עוד טענו בארגון העיתונאים, באמצעות עורכי-הדין אמיר בשה, ד"ר מורן סבוראי ובוריס מריאקרי, כי בידיעות-תקשורת מתכוונים לפטר שלושה עובדים נוספים בחודשיים הקרובים, ועוד כעשרה בתחילת 2019. לדברי הארגון, בחברה לא חושפים בפניהם את הנתונים המלאים על המצב הכלכלי שמחייב, כביכול, את מהלך הפיטורים.

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (מאחור: ליאת שרון, מנכ"לית ידיעות-תקשורת), 12.6.2018 (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (מאחור: ליאת שרון, מנכ"לית ידיעות-תקשורת), 12.6.2018 (צילום: אורן פרסיקו)

לפי הבקשה שהגיש ארגון העיתונאים, לאחר שבתחילת החודש נשלחו מכתבי הזימון לשימועים נערכה פגישה בהולה עם סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות", ורד סוטו-אורגד, ובמהלכה היא הסבירה כי הוצאת הזימונים לשימוע בלי עדכון הוועד היתה "תקלה", אך הבהירה כי מדובר בצעד ראשון של פיטורים שאחריו יבואו צעדים נוספים.

באותה פגישה, כך מתאר הארגון, ביקש היו"ר יאיר טרצ'יצקי לקבל פרטים נוספים על תוכנית הפיטורים בחברה ושאל על האפשרות למצוא פתרונות אחרים לעובדים. בתגובה השיבה סוטו-אורגד: "תצא מנקודת הנחה שההנהלה פה מספיק אחראית ועשתה את כל הבדיקות". כמו כן, לפי הארגון, סוטו-אורגד הוסיפה: "אני לא סומכת על האנשים פה שלא יוציאו מידע", וכן "נודיע לכם על מספר המפוטרים ב-2019, כשנדע".

סוטו-אורגד לעובדים: "אני רוצה שתבינו מה המשמעות של שביתה מבחינתכם. אם עכשיו המצב הוא גרוע, אחר-כך המצב יהיה עוד יותר גרוע. לשביתה יהיו תוצאות מאוד ברורות"

לאחר שטרצ'יצקי הבהיר כי הארגון עומד על קבלת מידע נוסף אמרה סוטו-אורגד לחברי הוועד: "אני רוצה שתבינו מה המשמעות של שביתה מבחינתכם. אם עכשיו המצב הוא גרוע, אחר-כך המצב יהיה עוד יותר גרוע. לשביתה יהיו תוצאות מאוד ברורות".

היום השיבה חברת ידיעות-תקשורת לבקשת הארגון, ודרשה מבית-הדין האזורי לדחותה מכל וכל. את ידיעות-תקשורת מייצגים עורכי-הדין אריאל שמר וליזה הנדרוקר. "mynet הינה פעילות אינטרנטית שאנשי ידיעות-תקשורת חשבו שיש לה סיכוי ועתיד", טוענים בחברה, אך מיד מוסיפים: "פעילות זו דשדשה במקום למן הקמתה". חרף הדשדוש, בידיעות-תקשורת מציינים כי לפני כשנתיים, לקראת סוף שנת 2016, "נולדה יוזמה" להרחיב את mynet מאוד, "לייחד עובדים לצורכי פעילותה, לתכנן ולפתח אפליקציות טלפוניות לשימוש הפעילות". לצורך כך גויסו עובדי מערכת והתרחבו מאוד ההוצאות, טוענים בחברה.

אלא ש"כבר אחרי שנה, כשהסתבר שהפעילות לא הוכיחה את עצמה, ומאז שלהי 2017, החליטה ההנהלה לצמצם את הפעילות של mynet". לפי החברה, "חלק עיקרי מעובדי mynet שגויסו לצורך פעילות זו סיימו את עבודתם, והפעילות חזרה להישען על עובדי המשיבה".

המחשבה לפטר את שני העובדים שעומדים במרכז בקשת הארגון, אומרים בידיעות-תקשורת, היא חלק ממהלך הצמצומים הזה. שני העובדים זומנו לשימוע "לאחר שנבחנו כל החלופות האחרות", טוענים בחברה, וממילא "רוב העובדים שגויסו לטובת הפעילות הנפרדת והעצמאית של mynet סיימו עבודתם".

לפי ידיעות-תקשורת, "בשלהי שנת 2017 הוחלט על איחוד מערכות mynet והמקומונים, באופן שבו העיתונאים של המקומונים שירתו גם את הפעילות mynet. על מנת לסבר את האוזן, מסוף שנת 2016 ועד היום סיימו את העסקתם כ-17 עובדי mynet". תוכנית הפיטורים המתוכננת לשנה הבאה, מוסיפים בחברה, טרם גובשה.

"ידיעות אחרונות": "רק לאחרונה נסגרו מספר גופים בתוך הקבוצה, ביניהם עיתון 'וסטי', עיתון 'ראש 1' ובית-הדפוס הצפוני. כל אלה מעידים באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים על המצב הכלכלי הקשה"

ידיעות-תקשורת מסרבת לדרישת הארגון לקבל מידע עסקי על פעילותה. "בעיתונות בכלל וכחלק ממנה גם בקבוצת 'ידיעות אחרונות' ובמשיבה, הנתונים הכלכליים הינם בגדר סוד מסחרי", נטען. "ידוע לכל שהעיתון אינו נוהג לדווח על המספרים הרלבנטיים המדויקים בנוגע למצבו הכלכלי, והדבר נכון ותקף לכל שוק העיתונות בארץ. הדבר היחידי שהנהלות של עיתונים מוכנות למסור, אם בכלל, הינו מידע על הירידות היחסיות בהכנסות ובמחזורי הפעילות (כשמדובר בעיתונות כתובה, למשל, נתונים על כמות הנייר, כמות הפרסומות והיקף ההכנסה היחסי)".

ארגון העיתונאים, כך טוענים בידיעות-תקשורת, כלל אינו זקוק לנתונים המדויקים, כיוון שהוא מודע ממילא למצב הקשה של החברה. "רק לאחרונה נסגרו מספר גופים בתוך הקבוצה, ביניהם עיתון 'וסטי', עיתון 'ראש 1' ובית-הדפוס הצפוני", מוזכר בתשובת ידיעות-תקשורת. "כל אלה מעידים באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים על המצב הכלכלי הקשה, ולפיכך אין לעיתונאים ולא היה להם כל צורך במידע מדויק ביחס ל'מספרים' המחייבים את הצמצום המתרחש ב'ידיעות אחרונות'".

עוד מוסיפה ידיעות-תקשורת כי עובדיה מודעים היטב למצב הקשה כיוון ש"במהלך כל השנה האחרונה התבצעו ומתבצעים צעדי התייעלות, העובדים יודעים את הנסיבות, את ביטול המשרות, את העובדה שלא נקלטו עובדים חדשים לאחר ביטול המשרות, את איחוד הפונקציות ועוד".

לפי החברה, "כאן לא מדובר באיזה ארגון עובדים שבא להבטיח מניעת פגיעה בזכויות שונות של עובדים, אלא בארגון עובדים שמבקש לשבש את המהלכים, לגרום לעיכוב פיטוריהם של עובדי המשיבה, מתוך ידיעה שעיכוב כזה מסב נזק למשיבה, וזאת על מנת שיוכל להשתמש בלחץ הזה של העיכוב להשגת הישגים בתחום משא-ומתן".

53739-11-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.2MB)

להורדת הקובץ (PDF, 4.04MB)