נמשך המאבק בין ההנהלה לעובדים ברשת המקומונים של "ידיעות אחרונות": ההנהלה זימנה לבירור משמעתי עובד שהתבטא נגד שבירת שביתה ואיימה עליו בפיטורים אם הדבר יישנה. כמו כן חזרה ההנהלה על החלטתה להרחיב את הפיטורים ברשת בעקבות שביתת העובדים, וזאת משום שהצלחת ההנהלה להוציא לאור את המקומונים למרות השביתה לימדה אותה, לדבריה, כי ניתן להוציא לאור את המקומונים באמצעות כוח אדם מצומצם יותר.

הרשת, "ידיעות תקשורת", מפעילה את אתר mynet ומקומונים מודפסים שמופצים ברחבי הארץ. קבוצת "ידיעות אחרונות" נמצאת במשבר כלכלי ורשת המקומונים היא אחד היעדים המרכזיים לקיצוץ. הכוונה לפטר עובדים ברשת הובילה לסכסוך עבודה בין ההנהלה לעיתונאים, המאוגדים בארגון העיתונאים שמסונף להסתדרות העובדים. לאחרונה אף שבתו העיתונאים, אך ההנהלה הצליחה להוציא לאור את העיתונים באמצעות שימוש בפרילנסרים ובעובדים מהמחלקה המסחרית, שאינם מאוגדים בארגון העיתונאים.

ארגון העיתונאים ביקש מבית-הדין לעבודה שיוציא צווים שונים נגד ההנהלה, וזו מגיבה כעת וטוענת כי ברשת ישנם עובדים שאינם מעוניינים לשבות, כי עומדת להם "הזכות שלא לשבות" וכי בארגון העיתונאים מתייחסים אליהם ב"אלימות". בהנהלת החברה אף איימו על עובד שביקר את מתנגדי השביתה כי אם יתבטא כך שנית יפוטר.

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות", בבית-הדין האזורי לעבודה, 28.1.2019 (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות", בבית-הדין האזורי לעבודה, 28.1.2019 (צילום: אורן פרסיקו)

מתגובת ההנהלה עולה כי לפני כשבועיים, יום למחרת השביתה במקומוני ידיעות-תקשורת, זימנה סמנכ"לית משאבי האנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות", ורד סוטו-אורגד, עובד של החברה לבירור משמעתי בנוכחותה ובנוכחות העורך הראשי של אתרי mynet, וזאת על רקע מה שהוגדר במכתב הזימון כ"התבטאויותיך החמורות במסגרת קבוצת ווטסאפ של עובדי ידיעות-תקשורת במסגרתם פגעת, השפלת והעלבת עובדים אחרים מקרב עובדי העיתון". העובד, כך לפי תגובת ההנהלה, שהוגשה על ידי עורכי-הדין אריאל שמר, איתמר נצר ובן ליברטי, "התבטא באופן חמור כלפי עובדת שהביעה התנגדות לשביתה".

לפי הודעה נוספת של סוטו-אורגד שצורפה לתגובת ההנהלה, במהלך ישיבת הבירור הבהיר העובד כי הבין שהדברים שכתב לא היו ראויים ומחק אותם. בעקבות זאת החליטה סוטו-אורגד להסתפק ב"נזיפה חמורה". "חובתה של ההנהלה להבטיח לכל עובד מקום עבודה מוגן ובטוח", הסבירה במהלך הבירור סמנכ"לית משאבי האנוש, והוסיפה במכתב לעובד: "ככל שיישנו מקרים כגון אלה בעתיד יישקל באופן מיידי המשך העסקתך".

עוד מציינים בתגובה שהגישה ההנהלה כי בנוסף להתבטאויות של אותו עובד גם יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, התבטא בגנות מתנגדי שביתה. "שבירת שביתה היא מההתנהגויות הבזויות ביותר שהמין האנושי מצליח להנפיק", כתב טרצ'יצקי בציוץ שצורף לכתב התגובה. "כשמדובר בעיתונאים ששוברים שביתה בזמן שחבריהם בסכנת פיטורים, זה כבר בזוי כפליים. לא ברור איך אדם שמסוגל לדרוך ככה על חבריו בכלל מתיימר לעסוק במקצוע שמהותו לשרת את כלל הציבור".

בהנהלת ידיעות-תקשורת קובעים כי "לעובדים עומדת זכות השביתה שצדה האחר היא הזכות שלא לשבות", אלא ש"השובתים אינם מאמינים בזכות זו באמת ומתייחסים אליה באלימות".

ההנהלה: אסור להגיע בלי תיאום מראש

בכתב התגובה משיבה הנהלת ידיעות-תקשורת גם לטענות של ארגון העיתונאים בדבר אירוע שבו דווקא ההנהלה התנהלה באופן כוחני כלפי ארגון העיתונאים: הזמנת שוטרים לפינוי יו"ר הארגון ונציגי ועד העובדים ממשרדי המקומון הירושלמי של החברה, "ידיעות ירושלים".

אריאל שמר, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

עו"ד אריאל שמר (צילום: "העין השביעית")

"ליו"ר הארגון יאיר טרצ'יצקי נמסר כמה פעמים כי ניתן להגיע למשרדי החברה רק לאחר תיאום מראש", נכתב בתגובת ההנהלה. אל התגובה צורף מכתב מחודש ינואר האחרון, אז הבהיר עו"ד אריאל שמר לבא כוח ארגון העיתונאים, עו"ד אמיר בשה, כי כניסת נציגי הארגון למשרדי "ידיעות אחרונות" ללא תיאום מראש פוגעת במהלך התקין של העבודה. "לא תותר כניסתם של נציגי מרשך ללא תיאום מוקדם מראש", כתב. שמר, יש לציין, תובע באופן אישי בהליך נפרד עיתונאי לשעבר בקבוצת "ידיעות אחרונות" שהתבטא לכאורה בגנותו.

"יאיר שלום", כתבה סוטו-אורגד לטרצ'יצקי בהודעת ווטסאפ מ-13 במרץ, יום השביתה במקומוני ידיעות-תקשורת, אז הגיע למשרדי המקומון הירושלמי של החברה. "הובא לידיעתי כי אתה ואנשיך נכנסים ללא רשות וללא תיאום מוקדם למקומות העבודה ולמערכות השונות, במגמה להפריע לעובדים בביצוע עבודתם. מדובר בהשגת גבול ואתם נדרשים לחדול מכך לאלתר, אחרת ננקוט נגדכם בצעדים המתחייבים".

"במקום איומים שסתם מוציאים אתכם רע", השיב לה יו"ר הארגון, "אני מציע שתשקיעי את האנרגיות בהידברות ובניסיון להגיע להסכם".

"נציגי המבקש ויו"ר הארגון בחרו להתעלם באופן מופגן מהנחיות אלו מטעם ההנהלה, ופעם אחר פעם הגיעו ללא כל תיאום מראש", נטען בכתב התגובה של ההנהלה. המשטרה, כך נטען, זומנה רק לאחר שטרצ'יצקי וחבריו הגיעו למשרדי החברה ללא תיאום, התבקשו לעזוב וסירבו.

ההנהלה: מותר לנו להשתמש בגרפיקאים מהמחלקה המסחרית או בפרילנסרים כדי לשבור שביתה

בהנהלת ידיעות-תקשורת מתייחסים גם ליתר הטענות שהעלו באי-כוח הארגון בבקשה שהגישו לבית-הדין. כך, למשל, בתשובה לטענה כי במהלך השביתה החברה השתמשה בניגוד לדין בגרפיקאים של המחלקה המסחרית, טוענים בידיעות-תקשורת כי אין מקום להפרדה בין גרפיקאים של המערכת לאלו של המחלקה המסחרית, וממילא אין מניעה להשתמש בעובדי החברה שלא שובתים כדי למלא את מקומם של עובדי החברה השובתים.

בתגובה לטענת הארגון כי בהנהלה גייסו פרילנסרים כדי למלא את מקומם של העובדים השובתים טוענת הנהלת ידיעות-תקשורת כי היא "עובדת עם פרילנסרים באופן שוטף וקבוע גם בימי עבודה רגילים, ומותר לה להיעזר בשירותיהם של פרילנסרים ככל שתרצה, לרבות בעתות של שביתה". יחד עם זאת, ההנהלה, כך נטען, "לא הפעילה פרילנסרים באופן שונה בעקבות השביתה".

עוד טוענים בהנהלת החברה כי בניגוד לטענות ארגון העיתונאים, הם דווקא משתפים פעולה במשא-ומתן אינטנסיבי להסכם קיבוצי וכי לא שינו את המדיניות כשהורו לעובדים לחדול מעבודה מהבית.

אשר לטענת הארגון כי בהנהלה מתכוונים להרחיב את הקיצוצים ברשת המקומונים בתגובה לצעדים הארגוניים שנקטו העובדים, בידיעות-תקשורת מסבירים זאת כך: "במהלך השביתה לפני כשבועיים התברר למשיבה כי היא מסוגלת להוציא את המקומונים בהיקף כוח אדם קטן יותר ממצבת העובדים הקיימת, ולכן הודיעה לארגון כי רשימה מתוקנת תוגש להם בימים הקרובים".

היום (31.3) נפגשים הצדדים שוב בבית-הדין.

44604-03-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 5.22MB)