הנהלת "ידיעות אחרונות" מאיימת בהרחבת הקיצוצים ברשת המקומונים של הקבוצה בתגובה לצעדים ארגוניים שנקטו העובדים. האיום נכלל במסרון שנשלח לעובדי ידיעות-תקשורת לאחר ההכרזה על שביתה בשבוע שעבר. "השביתה שבה נקטו חלק מעובדי החברה בימים האחרונים", נכתב בהודעה של אגף משאבי האנוש שנשלחה לעובדי המקומונים, "הביאה את ההנהלה למסקנות חדשות, ואנו נערכים כעת לבדיקה מחודשת ביחס להגדלת היקף הצמצומים המתוכננים".

ארגון העיתונאים, הארגון היציג של עובדי ידיעות-תקשורת, הגיש את המסרון לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו כחלק מבקשה לקבל צווים נגד הנהלת ידיעות-תקשורת, החברה שתחתיה פועלים מקומוני "ידיעות אחרונות" ואתרי Mynet. לטענת הארגון, האיום בהרחבת הקיצוצים הוא מעין מעשה נקם שנועד לקעקע את הלגיטימיות של השביתה.

הבקשה הנוכחית היא חלק מסכסוך עבודה מתמשך בידיעות-תקשורת שהגיע לשיאו בשבוע שעבר, כשארגון העיתונאים הודיע על שביתה של שלושה ימים ברשת המקומונים. לדברי נציגי הארגון, הנהלת ידיעות-תקשורת מסרבת לנהל משא-ומתן של ממש עם נציגות העובדים, ולאחרונה אף הכריזה חד-צדדית על שינויים בסדרי העבודה, תוך פגיעה בזכות השביתה ובזכות ההתארגנות.

ההודעה שנשלחה לעובדי ידיעות-תקשורת (לחצו להגדלה)

ההודעה שנשלחה לעובדי ידיעות-תקשורת (לחצו להגדלה)

בבקשה מוזכרת תקרית חריפה מהשבוע שעבר, שבמסגרתה עורך בכיר הזמין את המשטרה כדי לסלק ממערכת המקומון "ידיעות ירושלים" את נציגי העובדים ויו"ר ארגון העיתונאים. לפי בקשת הארגון, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, ביום רביעי שעבר הגיע יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, יחד עם יו"ר ועד עיתונאי ידיעות-תקשורת, דני טנקל, וחבר הוועד אסף פרידמן למערכת "ידיעות ירושלים" כדי "לשוחח עם העובדים". בארגון טוענים כי השלושה ישבו עם עורך בחדר צדדי, ובהמשך עברו לחדר אחר ודיברו עם אחד הכתבים – עד שבשלב מסוים הגיעה למקום מנהלת המקומון, חוה דותן, וביקשה מהשלושה לצאת בטענה שהם מפריעים לעבודה.

לפי ארגון העיתונאים, העורך הראשי של "ידיעות ירושלים", גיא בן-יהושע, "שעד אז לא הביע שום התנגדות לנוכחות של השלושה ואף שוחח עמם", הצטרף לבקשתה. בארגון מוסיפים כי הכתב שאיתו שוחחו טען בפני מנהליו כי כבר סיים לעבוד, ושעל כן השיחה לא מפריעה לעבודתו – אולם כעבור שתי דקות המנהלים חזרו ואיימו להזמין משטרה בטענה שמדובר בהסגת גבול. אף שיו"ר הארגון טרצ'יצקי טען בפניהם שנוכחותם במקום מעוגנת בחוק הסכמים קיבוציים, השניים התעקשו שיעזבו, ובשלב מסוים העורך בן-יהושע אכן הזמין משטרה. "בלתי נתפס: עיתונאי שמזמין משטרה נגד עיתונאים אחרים (שבסך הכל דיברו עם עיתונאי אחר על זכותו לשבות)", כתב על כך טרצ'יצקי בטוויטר. "זה אחד הדברים המבישים שנתקלתי בהם בענף העיתונות".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, מעדכן על גירושו ממערכת "ידיעות ירושלים" בחשבון הטוויטר שלו (לחצו להגדלה)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, מעדכן על גירושו ממערכת "ידיעות ירושלים" בחשבון הטוויטר שלו (לחצו להגדלה)

בארגון טוענים עוד כי לאורך כל ימי השביתה השתמשה הנהלת ידיעות-תקשורת בגרפיקאים של המחלקה המסחרית במקום הגרפיקאים השובתים, ובעיתונאים שהועסקו כפרילנסרים במקום כתבים ועורכים ששבתו, וזאת במטרה לשבור את השביתה. כמו כן, טוענים בארגון, מיד לאחר השביתה ובתגובה לה החליטו בהנהלת ידיעות-תקשורת לשנות את נהלי העבודה, לאסור על העיתונאים לעבוד מהבית ולחייב את כולם להגיע למשרדי החברה.

ארגון העיתונאים נגד בית-הדין

במקביל לבקשה להוצאת צווים שימנעו מהנהלת ידיעות-תקשורת לשנות את סדרי העבודה ולפגוע בזכויות העובדים הגיש הארגון בקשה נוספת, במסגרת הליך אחר שהוא מנהל נגד הנהלת ידיעות-תקשורת. בבקשה זו מבקש הארגון מבית-הדין לעבודה "לעיין מחדש" בהחלטה שקיבל בתחילת החודש, שבה נמתחה ביקורת על הארגון על כך שלא העביר להנהלה התייחסות לרשימת העובדים המיועדים לפיטורים, מלבד יו"ר הוועד טנקל.

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי האנוש של קבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי האנוש של קבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

"פרט לטענות הנציגות [...] באשר לפיטוריו של יו"ר הוועד, לא ראינו כי היתה התייחסות כלשהי למיועדי הפיטורים הנוספים", קבע אז השופט תומר סילורה, והוסיף: "יש בכך טעם לפגם, שכן הנציגות מנסה מחד למנוע את הפיטורים במסגרת הליך זה, אך מנגד לא מעבירה לחברה הצעות נגד או התייחסות לרשימת המיועדים לפיטורים".

לפי ארגון העיתונאים, זוהי "אמירה ביקורתית ופוגענית, שלא לצורך", שכן הארגון ונציגות העובדים "עשו כל שביכולתם על מנת להגן על העובדים שהופיעו ברשימת המיועדים לפיטורים, לרבות ניהול הליך משפטי רב-מערכות. [...] אין מדובר במצב דברים שבו נציגות העובדים 'הפקירה' חס וחלילה את המיועדים לפיטורים או נמנעה מהגנה עליהם בכל אמצעי ובכל דרך, ולרבות השקעת משאבים, ניהול הליך משפטי, הגעה לישיבות משא-ומתן והסתייעות בשירותיו של כלכלן בעל מומחיות בנושא של זכויות עובדים, בניסיון למנוע את רוע הגזירה.

"[...] ברי כי הארגון רשאי (ולעתים גם מחויב) ליתן ייצוג מיוחד ליו"ר הוועד, וזאת משום חשיבותו במערך הארגוני וכחלק מההתארגנות. בעיקר כן, כאשר מדובר בהתארגנות ראשונית במקום העבודה, שהיא שברירית במיוחד. [...] הדבר נעשה לא משום העדפתו האבסולוטית של יו"ר הוועד, אלא משום חשיבותו, מעמדו, תפקידו ותרומתו הסגולית להתארגנות".

הנהלת ידיעות-תקשורת טרם הגיבה לבקשה החדשה להוצאת צווים. לטענת ההנהלה, את הבקשה הנפרדת לעיון מחדש בהחלטת בית-הדין יש לדחות.

44604-03-19
53739-11-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 4.81MB)

להורדת הקובץ (PDF, 190KB)