משרד הבריאות דרש מאתר mako להסיר כתבה שעסקה בשימוש בסמים לצורך שיפור יכולות למידה, אך באתר מסרבים לעשות כן. גם בפעם קודמת שדרשו במשרד להסיר כתבה מסיבות דומות, אז היה זה מ-ynet, סירבו לכך באתר והכתבה זמינה גם היום, שנה לאחר פניית המשרד.

הכתבה שבגללה נזעק משרד הבריאות התפרסמה לפני כעשרה ימים, במסגרת מגזין סוף השבוע של אתר mako, תחת הכותרת "ריטלין, קונצרטה או אדרל – מה יביא אותך הכי טוב לדדליין?". בכתבה תיאר המחבר מתן גולדברג כיצד נטל שלושה סוגים של תרופות מרשם שנועדו לבעלי הפרעות קשב וריכוז, אף שהוא עצמו אינו סובל מבעיות כאלה, במטרה לבדוק עד כמה כל אחת מהן מסייעת בקריאת חומר עיוני.

"החלטתי לנסות בעצמי ולגלות איזו מהשלוש באה טוב יותר לאדם ללא הפרעת קשב שזקוק לבוסט של ריכוז", כתב גולדברג לפני שתיאר בפירוט, ובלשון היתולית למחצה, את ההשפעה של כל תרופה ותרופה.

במשרד הבריאות לא השתעשעו. המשרד מפעיל, יחד עם משרד הכלכלה, את הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור בפרסומי מוצרי בריאות, טכנולוגיות רפואיות ומקצועות הרפואה. הוועדה, בראשות ד"ר טל לביא ועו"ד איל חקו, מורכבת מנציגי מחלקות שונות בשני המשרדים הממשלתיים ופועלת, כפי שאפשר להבין משמה, למניעת פרסום מטעה של מוצרי בריאות שונים ובהן תרופות.

"מדובר בכתבה העוסקת בתרופות מרשם פסיכיאטריות אשר על-פי הוראות החוק בישראל והאמנה הבינלאומית לסמים מסוכנים מוגדרות כסמים מסוכנים הנדרשים במרשם מיוחד, אבחנות רפואיות מתאימות ומעקב רפואי", כתבו בוועדה לאורי רוזן, המנכ"ל והעורך הראשי של אתר mako.

"הכתבה וכותרתה נכתבו על-ידי מי שאינו בעל הכשרה כלשהי בתחום מקצועות הבריאות, עוסק בתרופות מרשם ומביא בפני הציבור גיבוב של חלקי מידע, מידע שאינו מבוסס מדעית וחצאי אמיתות באופן הגורם להטעיית הציבור"

"הכתבה וכותרתה נכתבו על-ידי מי שאינו בעל הכשרה כלשהי בתחום מקצועות הבריאות, עוסק בתרופות מרשם ומביא בפני הציבור גיבוב של חלקי מידע, מידע שאינו מבוסס מדעית וחצאי אמיתות, באופן הגורם להטעיית הציבור", טענו בוועדה. "כתבה זו מעודדת שימוש בתרופות מרשם אלה ללא אבחנה רפואית, ללא מעקב רפואי ושלא בהתאם לטובת הציבור, בגירים וקטינים כאחד. שימוש בתרופת מרשם אלה אינו אפשרי ללא מרשם ואבחנה, ושימוש לא מושכל בתרופות מרשם ובסמים מסוכנים עלול לגרום להתמכרות ותופעות לוואי".

בוועדה עמדו גם על כך שהכתבה עלולה לגרום לקוראיה לא רק לצרוך תרופות מרשם בניגוד למינונים המקובלים, אלא תוך התנגשות אפשרית עם טיפול תרופתי אחר, דבר שעלול ליצור סיבוכים בריאותיים. עוד הזהירו בוועדה כי הכתבה מעודדת רכישת תרופות מרשם ממקורות בלתי מהימנים "כגון אתרי אינטרנט ופשיעה פרמצבטית".

לפי הוועדה, "לאמצעי התקשורת חובה ואחריות במסירת מידע אמין ומהימן לציבור בנושאי בריאות, בפרט כאשר מדובר במדור המתפרסם באתרכם מדי יום ובמידע שיש בו כדי להשפיע על בריאות הציבור. אביא לתשומת לבכם, על-פי הדין קיים איסור על פרסום תרופות מרשם בישראל ללא אישור משרד הבריאות". לאור כל זאת, חתמה הוועדה, "הנכם נדרשים להסיר את הכתבה המדוברת לאלתר וכן לפנות למשרד הבריאות או לגורם רפואי ומקצועי מוסמך לפני פרסום כתבות מעין אלה".

"ריטלין, קונצרטה או אדרל", כותרת הכתבה ב-mako (צילום מסך)

"ריטלין, קונצרטה או אדרל", כותרת הכתבה ב-mako (צילום מסך)

באתר mako לא מתכוונים להיעתר לדרישת הוועדה. "מדובר בסיקור עיתונאי לגיטימי ומותר בחוק", מסר בשם אתר mako דובר קשת 12, רועי ברגר. "הכתבה אינה מעודדת שימוש בתרופות, ובמסגרתה מובאת הבהרה מפורטת בעניין".

הדובר הפנה לפסקה בכתבה שבה כתב גולדברג כך: "עכשיו, שנייה של רצינות: אני באמת אומר לכם שאין לראות בכתבה משום עידוד מפורש או מרומז לנטילת תרופות מרשם שלא במרשם. אני לא מכיר אתכם, קוראים יקרים, ואין לי מושג מהו מצבכם הרפואי. ריטלין, קונצרטה ואדרל הם חומרים ממריצים ופסיכואקטיביים שנכללים בפקודת הסמים המסוכנים. כמו כל סם אחר בעולם, מקפה ועד MDMA, יש להם תופעות לוואי רבות לטווח הקצר והארוך, ובמצבים מסוימים הן עלולות להיות מסכנות חיים".

פנייה כזו של משרד הבריאות לכלי תקשורת היא חריגה, שכן הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור מטפלת בעיקר בפרסום, גלוי או סמוי, ולא בתוכן עיתונאי. עם זאת, פנייה כזו קרתה בעבר, וגם אז לא נשאה פרי.

יפה שיר-רז ורן רזניק ב"תיק תקשורת", על הדרישה להסיר כתבה מ-ynet

בשנה שעברה פנתה הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור לאתר ynet בדרישה להסיר כתבה של יפה שיר-רז, שעסקה גם היא בריטלין. את דבר הפנייה חשף אז רן רזניק ב"ישראל היום". המסר של הכתבה ב-ynet היה במובן מסוים הפוך מזה של הכתבה ב-mako: שיר-רז הציגה תיאוריית קשר שלפיה "הפרעת קשב וריכוז" היא "מחלה שהומצאה" כדי להגביר צריכה של ריטלין.

"במעטה של 'סקירה היסטורית' בנושא רפואי [מדור הבריאות של ynet] מביא בפני הציבור גיבוב של חלקי מידע, מידע שאינו מבוסס וחצאי אמיתות, באופן הגורם להטעיית הציבור", נכתב במכתב שהפיצה הוועדה, שדרשה מ-ynet "לפרסם את פנייתנו אליכם במדור הבריאות, להסיר את המאמר, וכן להוסיף הבהרה למאמריה של ד"ר שיר-רז, שלפיה 'ד"ר שיר-רז אינה מוסמכת לעסוק ברפואה או מקצוע בריאות כלשהו, המידע הניתן על-ידה אינו יכול להנחות את ציבור החולים או לשמש כהמלצה או הוראה רפואית".

שיר-רז הגיבה אז כי מדובר ב"תלונת סרק" שמטרתה השתקה של ביקורת עיתונאית. כאמור, ב-ynet סירבו להסיר את הכתבה או להיענות לכל דרישה אחרת של משרד הבריאות.

*   *   *

מכתב הוועדה ל-mako

להורדת הקובץ (PDF, 340KB)

מכתב הוועדה ל-ynet

להורדת הקובץ (PDF, 598KB)