התקשורת הישראלית מסקרת את החברה הערבית בעיקר כשזו מתעמתת מול המשטרה או כוחות הביטחון, כך עולה מבדיקה מיוחדת שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במסגרת הבדיקה דירגה חברת יפעת מחקרי מדיה את עשר הסוגיות שהניבו את הסיקור הרב ביותר של החברה הערבית בישראל מאז תחילת 2016, אז הושק המדד. לפי הדירוג, בעשר הסוגיות המובילות אין אפילו אחת בעלת הקשר אזרחי.

השבוע שבו הגיע שיעור הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית לנתון הגבוה ביותר מאז השקת המדד היה בחודש ינואר 2017, על רקע אירוע הירי והדריסה באום אל-חיראן. בשבוע זה, כ-8.6% מכלל הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של כלי התקשורת המרכזיים היו ערבים. בחודש מאי השנה נרשם הנתון השני בגובהו, 6.5%, על רקע הפגנות מחאה של החברה הערבית נגד משטרת ישראל ושבירת רגלו של ג'עפר פרח.

מעצרו של ח"כ באסל גטאס, שחל גם הוא בחודש ינואר 2017, הניב שיעור ייצוג של 5.1%; הפיגוע שביצע המחבל נשאת מלחם בינואר 2016 הביא לשיעור ייצוג של 4.8%; פיגוע שאירע בהר-אדר בספטמבר האחרון, שבמהלכו נהרג מאבטח מאבו-גוש, הביא לשיעור ייצוג של 4.7%; מהומות בכפר-קאסם בחודש יוני 2016 הובילו לשיעור ייצוג של 4.6%; פיגוע בהר הבית בחודש יולי 2017, שבוצע על-ידי מחבלים מאום אל-פחם ונהרגו בו שוטרים דרוזים, הביא לשיעור ייצוג של 4.4%; החלטת הרשימה המשותפת להחרים את הלוויית שמעון פרס בספטמבר 2016 הניבה שיעור ייצוג של 4.3%; חטיפת הילד כרים ג'ומהור מוקדם יותר החודש הניבה שיעור ייצוג של 4.2%; במרץ 2017, גל פשיעה בחברה הערבית הניב שיעור ייצוג של 4.2%.

עוד עלה מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה כי בחציון הראשון של שנת 2018 נרשמה ירידה בשיעור הדוברים הערבים במדיה המשודרת המרכזית בישראל בהשוואה לשנת 2017. עם זאת, בחציון עדיין נמדדו נתונים מעט גבוהים יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2016, אז הושק מדד הייצוג.

החציון שבו הושג שיעור הייצוג הגבוה ביותר, 3.1%, היה לפני כשנה וחצי, בחודשים הראשונים של שנת 2017. כזכור, בחודשים הללו אירעו שניים משלושת האירועים שהניבו את שיעור הייצוג הגבוה ביותר של דוברים ערבים בתקשורת הישראלית: פינוי אום אל-חיראן ומעצרו של חבר-הכנסת לשעבר גטאס.

לעומת זאת, בחברת יפעת מחקרי מדיה מצאו כי למרות הירידה בשיעור הייצוג של הדוברים הערבים במהלך השנה החולפת, שיעור המומחים הערבים מתוך כלל הדוברים הערבים שמופיעים בתקשורת המשודרת המרכזית בישראל נותר יציב וגבוה באופן ניכר משהיה לפני השקת המדד. בחודשים הראשונים של שנת 2016, רק 13% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתקשורת המרכזית היו מומחים. כבר במחצית השנייה של 2017 קפץ הנתון לכ-20%, ומאז נותר יציב, עם שינויים קלים בלבד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה