בשבוע שעבר, על רקע ההפגנות ברצועת עזה והעברת שגרירות ארצות-הברית לירושלים, עלה שיעור הדוברים הערבים במדיה המרכזית המשודרת בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

למרות העלייה הכללית בשיעור הייצוג של החברה הערבית במדיה המשודרת, אף תוכנית מרכזית לא פרצה את מחסום הייצוג הדו-ספרתי. "הבוקר הזה", יומן האקטואליה היומי של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, הציגה את הנתון הגבוה ביותר. מתוך קרוב לשמונים דוברים ומרואיינים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכנית – שבעה היו ערבים, כ-9.1%.

שבעת הדוברים הערבים ב"הבוקר הזה" הופיעו בשבעה אייטמים שונים, נתון שאופייני לתוכניות רדיו ומסייע להבין מדוע נדיר כל-כך למצוא תוכנית רדיו בראש טבלת מדד הייצוג.

שלושה אייטמים ב"הבוקר הזה" עסקו בהפגנות ההזדהות עם תושבי רצועת עזה, ובהם נשמעו קולותיהם של חברי-הכנסת איימן עודה ומוחמד ברכה, כמו גם של אחת המפגינות. שלושה אייטמים נוספים הוקדשו לצום הרמדאן, ובהם דיברו סוחר, קונדיטורית והשייח' איהאב בלחה מיפו. אייטם נוסף, שאף בו התראיין ח"כ עודה, עסק בהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

במקום השני ניצבת "ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11, שמגיש דב גיל-הר ועורך הדר פרנקנטל-קריב. במסגרת סיקור העברת השגרירות האמריקאית לירושלים התראיינה בין היתר חברת-הכנסת עאידה תומא-סלימאן. למחרת התראיין בתוכנית ח"כ ג'מאל זחאלקה ודיבר על אירועי הדמים בגבול רצועת עזה. באותו נושא התראיין בתוכנית ביום אחר ח"כ אחמד טיבי. כיוון שמספר הדוברים בשבוע ממוצע של התוכנית עומד על כ-35 בלבד, די היה בשלושת הדוברים הערבים הללו כדי להביא ל"ערב ערב" שיעור ייצוג של כ-8.6%.

המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הציגה לפני שבועיים נתוני ייצוג נמוכים במיוחד של פחות מאחוז. בשבוע שעבר, לעומת זאת, הופיעו במהדורה המרכזית של חברת החדשות שישה דוברים ערבים, כ-5.7% כלל הדוברים במהדורה (בשבוע שעבר החליפו את לוי בהגשת המהדורה דני קושמרו וקרן מרציאנו).

ששת הדוברים הערבים הופיעו בארבעה אייטמים נפרדים: חברי-הכנסת עאידה תומא-סלימאן, איימן עודה ומוחמד ברכה הופיעו באייטם של חיים ריבלין על הפגנה במחאה על העברת השגרירות האמריקאית; באייטם של גלעד שלמור על פאדי מאלוק, תושב יפו שחשוד ברצח אחיותיו, נשמע החשוד ברצח וכן אחותו; ובאייטם של תמיר סטיינמן על המאבק בנשק בלתי חוקי בדרום המדינה נשמע עו"ד מוחמד רחאל, בא-כוחו של אחד החשודים במכירת נשק.

בנוסף, יש לציין, שודרו במהדורה כתבות מגזין ארוכות של אוהד חמו על חיי תושבי עזה, אולם המשתתפים בהן לא נספרו על-ידי מדד הייצוג, שכן זה מונה אך ורק דוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

לתוצאה זהה של כ-5.7% דוברים ערבים הגיעה בשבוע שעבר "מה בוער", תוכנית האקטואליה היומית של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בתוכניות הופיעו שלושה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים על אירועי הדמים ליד גדר הגבול עם עזה: חברי-הכנסת תומא-סלימאן וטיבי, וכן סאלח מוחסן, מנהל מחלקת המידע בעמותת גישה.

פילוח של הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בחברת החדשות הופיעו יותר דוברים ערבים, באופן יחסי, מאשר בגופי התקשורת האחרים. נזכיר כי בכנס שערכה לאחרונה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו אמר מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס כי כל כתבה שמשודרת על מצוקת ערבים מובילה לאינספור תגובות שליליות. וייס הדגיש בדבריו כי חובתו שלא להיכנע ללחץ הצופים הללו. לפני שבועיים מיעטה חברת החדשות לתת ביטוי בשידוריה לחברה הערבית בישראל, אך בשבוע שעבר שינתה מגמה. כ-6.3% מכלל הדוברים בתוכניות של חברת החדשות בשבוע שעבר היו ערבים, שיא חדש עבור החברה.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

בעוד מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות רשמה נתונים גבוהים מהרגיל, והצליחה לעקוף גם את המהדורה המרכזית של השידור הציבורי, מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר הדירה בשבוע שעבר את החברה הערבית כמעט לחלוטין. רק דובר אחד מתוך כ-120 שהופיעו בשבוע שעבר במהדורה של ערוץ עשר, שמגישה תמר-איש שלום ועורך ליאור לנדנברג, היה ערבי.

בשבוע שבו עשרות פלסטינים נהרגו בגבול עזה והשגרירות האמריקאית עברה לירושלים, שני אירועים שהובילו לתגובות חריפות בקרב החברה הערבית בישראל, הדובר הערבי היחיד בכל מהדורת החדשות של ערוץ עשר היה פאדי מאליק, החשוד ברצח אחיותיו מיפו.

בשל חג השבועות, חלק מתוכניות החדשות של סוף השבוע לא שודרו בשבת האחרונה. בשל כך, "המטה המרכזי" של ערוץ עשר, התוכנית הפוליטית שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, נותרה בראש טבלת האפסים עם אותו הנתון שהיה לה שבוע קודם לכן: 15 שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

חופשת החג תאפשר לחסון וריבק שהות נוספת לקראת סוף השבוע הקרוב כדי לחשוב כיצד ניתן לשלב בתוכנית, לאחר 15 שבועות רצופים של דיונים פוליטיים בהשתתפות יהודים בלבד, גם דובר המייצג כ-18% מאזרחי המדינה הערבים.

הדרה מוחלטת של דוברים ערבים נרשמה גם בשלושת הפאנלים המרכזיים בשלוש תוכניות האקטואליה המשודרות בשישי בערב.

ב"אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת רותם דנון, הופיעו ארבעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, השתתפו ביום שישי האחרון שבעה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיעו בפאנל שבעה דוברים שונים. אף אחד מהם לא היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, חברת החדשות, גלי-צה"ל, כאן ב' וכאן 11, כ-2,800 דוברים, 99 מתוכם היו ערבים. זהו שיעור ייצוג של 3.6%, גבוה יחסית לממוצע השנתי אך עדיין נמוך מאוד בהשוואה לשיעור האזרחים הערבים בישראל.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים העלה כי בשבוע שעבר נרשמה ירידה ניכרת בשיעור האייטמים בעלי הקשר אזרחי, ועלייה ניכרת בשיעור האייטמים בעלי הקשר פוליטי, בעיקר בשל התבטאויות של חברי-כנסת ערבים על רקע האלימות בעזה והעברת השגרירות האמריקאית.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה