בשבוע שעבר (6-12.5) השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,800 דוברים, אך רק 43 מהם היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

רבות מתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שודרו בשבוע שעבר ללא אף דובר ערבי, אך היו גם תוכניות שהקפידו על שיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים. "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, תוכנית המצטיינת דרך קבע במדד הייצוג, מובילה את הטבלה השבועית עם שיעור ייצוג של 14.3%. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, התראיינו בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים: ד"ר לובנא טנוס-חדאד, מנהלת פרויקט שילוב מורים ערבים בבתי-ספר דוברי עברית, הוזמנה לאולפן לשוחח על השתלבותם של המורים במערכת החינוך היהודית; השחקנית למיס עמאר הוזמנה לתאר את המחזה "בכחוס בעכו", שחיברה ואשר יוצג בפסטיבל יאפא לתרבות ערבית עכשווית; יו"ר בל"ד ח"כ ג'מאל זחאלקה הגיע לאולפן כדי לתת את פרשנותו למתיחות הביטחונית בגבול הצפון; ובאותה תוכנית שוחח השחקן עלא דקא באולפן על הסרט "הבן דוד" שבכיכובו.

מבין 21 התוכניות המרכזיות אחריהן עוקב מקרוב מדד הייצוג, בשבוע שעבר הגיעה "לפני החדשות" של רשת למקום השני עם שיעור ייצוג של 11.7%. בתוכנית, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, הופיעו בשבוע שעבר שבעה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים.

הטניסאית הבדואית הראשונה

"רוצה להיות מהשחקניות הטובות בעולם" - קארין אל טורי רק בת 12 וכבר זכתה בתואר הטניסאית הבדואית הראשונה, מככבת בקמפיין חגיגות ה-70 "יש במה להתגאות" - ולא נותנת לאף אחד לעצור אותה Abigail Looshi Bitner

פורסם על ידי ‏לפני החדשות‏ ב- יום חמישי, 10 במאי 2018

כתבת התוכנית אביגיל לושי-ביטנר הגישה לצופים כתבה על הטניסאית קארין אלטורי, שבה הופיעו גם שני אחיה ואביה. בתוכנית אחרת התראיין הכדורגלן דיא סבע על השתתפותו ב"מונדיאל השלום". כמאל סלימן ונסרין קדרי הופיעו באייטם על פסטיבל "ערבסק", פסטיבל עכו הבינלאומי למוסיקה ערבית קלאסית ואנדלוסית.

במקום השלישי בטבלת התוכניות, בהפרש ניכר משתי הראשונות, ניצבת "מה בוער" של גלי צה"ל. התוכנית, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, היא אחת המצטיינות דרך קבע בקרב תוכניות הרדיו המרכזיות. בשבוע שעבר הופיעו בה שלושה דוברים ערבים: אל"מ (במיל) ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי בית חולים זיו, שדיבר על מוכנות ומיגון בית-החולים בצל ההסלמה בסוריה; פרופסור קייס פירו מהחוג למזה"ת באוניברסיטת חיפה, מומחה לענייני לבנון, שהתראיין בתוכנית לקראת הבחירות לפרלמנט המדינה; ויוסף חדד, ערבי נוצרי, שנפצע קשה בקרב על בינת ג'בייל במהלך מלחמת לבנון השנייה. שלושת המרואיינים הללו הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-5.4%.

פילוח הדוברים לפי גופי תקשורת מדגיש עד כמה חריפה היתה ההדרה של החברה הערבית בשבוע שעבר. בעוד אזרחי ישראל הערבים מונים כ-18% מכלל אזרחי המדינה, בגופי התקשורת הם קיבלו ייצוג של בין אחוז לשניים. הפעם, ההבדלים היו מזעריים, ובכל זאת ראוי לציין לרעה את חברת החדשות שהדירה את החברה הערבית באופן יחסי אף יותר מגופי שידור אחרים.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

בכנס שערכה לאחרונה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו והוקדש למידת אמון הציבור בתקשורת, השתתף מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס ואמר בין היתר כי כל כתבה שמשודרת על מצוקת ערבים מובילה לאינספור תגובות שליליות. "כל ערבי שנביא לשידור זה נאצות", אמר וייס בכנס, "לא רק [בזמן חירום], אפילו בשוטף. אם אנחנו רוצים להביא מרואיין ערבי או לעשות כתבה על מצוקה של ערבים איפשהו, זה תוך שנייה – המרכזיה מתפוצצת, הטוויטר מתפוצץ, הפייסבוק מתפוצץ".

"למה אנחנו צריכים לשמוע את המחבל הזה", ציטט מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ עשר גולן יוכפז, שאף הוא השתתף באירוע, תגובה אופיינית לשידור כתבה על ערבים. "אני עובד אצל הצופים אבל אני לא עלה נידף מולם", הבהיר מנכ"ל חברת החדשות וייס. "אני חושב שזו הסכנה הכי גדולה, להיות גמיש מדי מול הרצון של הצופה".

ביטוי מובהק להדרה החריפה במיוחד של החברה הערבית מתוכניות חברת החדשות אפשר למצוא בהשוואה בין שלוש מהדורות החדשות המרכזיות. דווקא במהדורה הנצפית ביותר, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי, שיעור הדוברים הערבים היה פחות מאחוז. מתוך למעלה ממאה דוברים שונים שהופיעו במהדורה, רק אחד היה ערבי. היה זה מוביל החציר מעדי סעיד, שהופיע לכמה שניות בכתבה של גיא ורון על העברת חבילות קש למקום מוגן מפני מזג האוויר ו"טרור ההצתות".

שיא שלילי חדש נרשם בשבוע שעבר בכל הקשור להדרת ערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה. "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, שודרה בפעם ה-15 ברציפות בלא ששיתפה אפילו דובר ערבי אחד.

הפעם האחרונה שדובר ערבי השתתף ב"מטה המרכזי" היתה בסוף חודש דצמבר 2017, אז הופיעו בתוכנית שני חברי כנסת ערבים. אולם גם אז השילוב של נציגי החברה הערבית בישראל היה מקרי. שני חברי הכנסת הערבים לא הוזמנו לאולפן כדי להשתתף בדיון על הסוגיות הפוליטיות הבוערות. הם בסך הכל הופיעו בסינק קצר, כמה שניות כל אחד, בקטע וידיואו שהציג לצופים מבחר התבטאויות מדיוני הכנסת על "חוק ההמלצות". לאחר קטע המעבר נערך באולפן דיון על החוק בהשתתפות יהודים בלבד.

חסון וריבק מדירות ערבים גם מדיונים שמוקדשים לחברה הערבית עצמה. כך, לדוגמה, לפני שבועות אחדים נערך באולפן "המטה המרכזי" דיון על פשיעה בקרב בדואים בנגב. על אף שמדובר בדיון שעוסק בערבים, באולפן התקיים דיון בהשתתפות יהודים בלבד.

הערבים נעדרו לחלוטין גם משלושת הפאנלים המרכזיים בשלוש תוכניות האקטואליה המשודרות בשישי בערב.

ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, השתתפו ביום שישי האחרון שישה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו בפאנל שישה דוברים שונים. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת רותם דנון, הופיעו שבעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי.

שיעור הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה עמד על כ-1.5% בלבד, פחות ממחצית השיעור בשבוע הקודם. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, הסיבה לכך היא השתלטותן של שלוש סוגיות על השיח התקשורתי: פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, ההתחממות בגזרת סוריה והאירוויזיון. העיסוק הרחב של התקשורת בסוגיות אלו דחק נושאים אחרים מסדר היום, ובנושאים הללו כמעט ולא שובצו דוברים ערבים.

מתוך 43 הדוברים הערבים שבכל זאת הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, כאן 11, כאן ב', ערוץ עשר וגלי צה"ל, כמחציתם הופיעו באייטמים בעלי הקשר אזרחי. כ-10% מבין הדוברים הופיעו באייטמים שעסקו במחאה על היעדר אכיפה בקרב החברה הערבית, בעיקר בכל הקשור לנשק לא חוקי. יש לציין כי האייטמים הללו הציגו את הציבור הערבי, בניגוד לרגיל, כמי שסובל מהפשיעה ולא כמי שאשם בה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה