התוכנית "יומן" של ערוץ 1 הגיעה בשבוע שעבר לראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כמו במקרים רבים בחודשים האחרונים גם בשבוע שעבר (12.2–18.2) הכתב ריאד עלי הוא שהיה אחראי למיקום הגבוה של "יומן" בטבלת התוכניות. הפעם סיפק עלי לצופי "יומן" כתבה על מפוני היישוב דהנייה, שהועברו על-ידי מדינת ישראל מחצי האי סיני לרצועת עזה לאחר הסכם השלום עם מצרים, והועברו פעם נוספת לשטח מדינת ישראל לאחר הנסיגה מרצועת עזה. בזכות הכתבה הזו נספרו ב"יומן", בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר, שישה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-25% מתוך כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

במקום השני בטבלת התוכניות נמצאת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי. גם ב"לונדון את קירשנבאום" נספרו בשבוע שעבר שישה דוברים ומרואיינים ערבים, אולם בשונה מ"יומן" כאן לא היה אייטם אחד שאחראי לכך, אלא סדרה של ראיונות אולפן. לכן, אף שהתוכנית ממוקמת במקום השני עם שיעור ייצוג של כ-23%, ניתן להניח כי הדוברים והמרואיינים זכו בתוכנית זו להופעה משמעותית יותר מאשר אלו שנכללו בכתבת המגזין של ריאד.

חן ליברמן בקדימון לסדרת הכתבות "הבועה הפלסטינית", "המגזין" בחדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

חן ליברמן בקדימון לסדרת הכתבות "הבועה הפלסטינית", "המגזין" בחדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

למקום השלישי בטבלת התוכניות הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 (עורך: ברוך שי, מגישה: תמר איש-שלום), עם 27 דוברים ומרואיינים מתוך 124, כ-22%. למספרים המרשימים הללו אחראית סדרת הכתבות "הבועה הפלסטינית" של חן ליברמן, שעוסקת בדור הצעיר של החברה הערבית בישראל.

למעשה, לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, כ-75% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בערוץ 10 עשו זאת במסגרת סדרת הכתבות של ליברמן. מלבד ריבוי דוברים ומרואיינים בכל אחת משלוש הכתבות ששודרו במסגרת המהדורה המרכזית בשבוע הנבדק זכתה הסדרה גם לפרומואים בתוכניות האקטואליה השונות של הערוץ. זאת ועוד, הסדרה של ליברמן אחראית לכמעט שליש מכלל הדוברים והמרואיינים שהופיעו בשבוע שעבר בכל ערוצי ותחנות המדיה המשודרת המרכזית.

מנגד, בשבוע שעבר חלה עלייה במספר התוכניות שלא כללו אפילו מרואיין ערבי אחד. בסך הכל 11 תוכניות חדשות ואקטואליה שונות, מבין 24 התוכניות המרכזיות בערוצים 1, 2, ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, שודרו בשבוע שעבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

למקום הראשון בטבלת האפסים הגיעה "הבוקר הזה", בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום, וזאת משום שמספר כלל המרואיינים בתוכנית הוא הגבוה ביותר ועומד על 128 (מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017). מתוך אותם 128 דוברים ומרואיינים שעולים לשידור בתוכנית הבוקר של רשת ב', התוכנית המואזנת ביותר ברדיו הישראלי, לא היה בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. לא רופא, לא איש חינוך, לא אקדמאי, לא פוליטיקאי, אפילו לא סתם אזרח שקשור למעשה בעל עניין ציבורי.

אריה גולן (צילום: יונתן זינדל)

אריה גולן (צילום: יונתן זינדל)

זהו ממצא שאינו מתקבל על הדעת, במיוחד אם לוקחים בחשבון ש"הבוקר הזה" היא תוכנית שמבקשת לסכם למאזיניה מדי בוקר את ההתרחשויות החשובות והמעניינות ביותר במדינה שערבים הם חמישית מאוכלוסייתה. על המגיש אריה גולן והעורך ניקולא רוזנבאום מוטלת האחריות לשלב בתוכניתם דוברים ומרואיינים ערבים, גם אם משמעות הדבר היא להתאמץ מעט יותר, לצאת מהשבלונות הידועות, לוותר על כרטיסיית המרואיינים הקבועה ולפתוח בכוח, לעצמם ולמאזינים, את האופקים.

תוכנית רדיו נוספת של רשת ב', "הכל דיבורים", נמצאת במקום השני בטבלת האפסים. התוכנית, שמגישים עדי מאירי ובני טייטלבאום ועורכת רוית לוי, מגיעה לטבלת האפסים זה השבוע השני ברציפות וגוררת יחד עם "הבוקר הזה" את רשת ב' למקום האחרון בטבלת הערוצים.

במקום השלישי נמצאת "חשבון יומי", תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ 1 שהצטרפה השנה למדד הייצוג. כמו "הכל דיבורים", גם "חשבון יומי" מופיעה זה השבוע השני ברציפות בטבלת האפסים. תזכורת למסקנה שעלתה מהבדיקה המתמשכת שנערכה בשנה שעברה: לא מדובר בצירוף מקרים אלא במדיניות. יש תוכניות שמתעקשות על שיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים ומופיעות שבוע אחר שבוע במקומות הראשונים בטבלת הייצוג, ולעומתן יש תוכניות שבהן אין כל חשיבה, או לפחות מאמץ, לשילוב נציגים של כחמישית מאוכלוסיית המדינה, ועל כן הן מופיעות פעם אחר פעם בטבלת האפסים. את "חשבון יומי" מגישה מרב מילר ועורך נחום סער.

אגב, לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשתי תוכניות הכלכלה האחרות שנכללות במדד, "לילה כלכלי" ו"תוכנית חיסכון", היו דוברים ומרואיינים ערבים, אם כי ההופעות לא היו משמעותיות. ב"לילה כלכלי", בהגשת גדי סוקניק ובעריכת רועי ברק, הופיע סינק קצר של ח"כ ג'מאל זחאלקה במסגרת אייטם שבו הביך תומר אביטל חברי-כנסת שונים על שאינם יודעים מה העלות של חבילת אינטרנט ביתית. ב"תוכנית חיסכון", בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש, נכללו שתי בנות ערביות מזדמנות במסגרת "שאלון רחוב" שערך מנחם הורוביץ, אשר חקר את השאלה "מה אתם אוכלים כדי לנחם את עצמכם?".

עודד בן-עמי (צילום: דוד יכין)

עודד בן-עמי (צילום: דוד יכין)

"שש עם", בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן, מגיעה למקום הרביעי בטבלת האפסים. "שש עם" היא תוכנית אקטואליה יומית ופופולרית, שמשודרת מדי ערב בערוץ 2 ומתיימרת לתת סיכום חצי-מגזיני של אירועי היום. לו היו מקפידים בן-עמי ואליה-זיסמן על ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית בישראל היו משלבים בתוכניתם קרוב ל-10 דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע, ולא אפס.

תוכניות נוספות שלא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד הם "נכון להבוקר", בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר; שני מגזיני החדשות השבועיים של ערוצים 2 ו-10, "אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר ו"שישי עם אילה חסון" בעריכת אבי זילברברג; שתי תוכניות המגזין של מוצ"ש בערוצים 2 ו-10, "המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר ו"חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר; ושתי תוכניות הפוליטיקה המרכזיות של ערוצים 2 ו-10, "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן שחורי, ו"המטה המרכזי", בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק.

השנה כולל מדד הייצוג בדיקה ממוקדת של הדוברים השונים שמשתתפים בפאנלים המרכזיים בכל אחת משלוש תוכניות ליל שבת המרכזיות, "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"יומן". זו במה אקסקלוסיבית, שבה אפשר לשמוע את הדיונים הפרשניים המעמיקים ביותר בנושאים החשובים ביותר שעל סדר היום.

בשבוע שעבר נספרו על-ידי חברת יפעת מחקרי מדיה 15 חברי פאנל בשלוש התוכניות. אף אחד מהם לא היה ערבי. לא ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר, לא ב"שישי עם אילה חסון", שעורך אבי זילברברג, ולא ב"יומן", שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורכים אורי לוי ועמית וינטר.

במקום הראשון בטבלת הערוצים, שמתייחסת לשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים הממוצע בתוכניות האקטואליה הבולטות, הנכללות בטבלת התוכניות השבועית, נמצא ערוץ 10. כ-7.3% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות הערוץ המרכזיות היו ערבים, בעיקר הודות לסדרת הכתבות של חן ליברמן על הדור הצעיר בחברה הערבית בישראל.

במקום השני אפשר למצוא את ערוץ 1 של רשות השידור, ואחריו, בפער ניכר, גלי-צה"ל וערוץ 2. רשת ב' של קול-ישראל, שבשנה שעברה הגיעה פעמים רבות למיקום גבוה ביותר בטבלת הערוצים, חותמת הפעם את הטבלה השבועית עם שיעור זניח של 0.6% דוברים ומרואיינים ערבים. כדי ששיעור הדוברים והמרואיינים הערבים ברשת ב' יהלום את גודל האוכלוסייה הערבית בישראל עליו לגדול פי 33. עם זאת, כדאי לזכור כי גם שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים בערוץ 10, שנמצא במקום הראשון בטבלה השבועית, צריך לגדול פי 3 בערך כדי שיהלום את שיעור האוכלוסייה הערבית במדינה.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, הן התוכניות שנכללות בטבלה השבועית והן אלה שלא, 106 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 3,264, כ-3.2%.

בבדיקת פילוח הנושאים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים נמצא כי המספר הגבוה ביותר השתתף באייטמים בנושאים תרבות. 39 דוברים ומרואיינים, כ-37% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים. לצד סדרת הכתבות של חן ליברמן היו עוד כמה עניינים שתרמו לנתח הגדול של תחום התרבות, כגון אייטמים עם נורמן עיסא על רקע העונה השנייה של "לה פמילייה", שחרור של מתמודדת ערביה מבית "האח הגדול" ואייטמים שונים ב"לונדון את קירשנבאום" בנושאי השפה והתרבות ערבית.

הנושא המדיני-בטחוני הגיע למקום השני עם 19 דוברים ומרואיינים, כ-18%, ואחריו התמקמו אייטמים בנושא החברה הבדואית, נושאים אזרחיים-חברתיים ונושאים פוליטיים.

יצוין כי לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשיח התקשורתי הכללי תחום התרבות היה שולי מאוד בשבוע האחרון. הנושאים המובילים באייטמים בהשתתפות כלל המרואיינים היו מדיניים-בטחוניים, בעיקר על רקע פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ. באייטמים אלה הייצוג של דוברים ומרואיינים ערבים היה נמוך מאוד.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 12.2–18.2. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה