מדינת ישראל עלתה עשרה שלבים למקום ה-91 מתוך 180 במדד חופש העיתונות של ארגון עיתונאים-ללא-גבולות (RSF). השנה, בנוסף לצנזורה הצבאית ופגיעה בזכויות עיתונאים פלסטינים, מציינים בארגון את היחס העוין של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי התקשורת כאחד הגורמים למיקום הנמוך של מדינת ישראל במדד.

במדד חופש העיתונות לשנת 2017 דורגו מעל מדינת ישראל מדינות כמו קירגיזסטן, סיירה-לאון, טנזניה, חוף-השנהב, ארמניה, אלבניה, מונגוליה, והרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין.

כמדי שנה, הארגון הפועל למען חופש העיתונות ברחבי העולם מתאר את התקשורת בישראל כחופשייה להתבטא באופן גלוי לב, בשונה מהמקובל במזרח-התיכון. עם זאת, הארגון מדגיש כי התקשורת במדינת ישראל נאלצת לפעול תחת צנזורה צבאית. במאמר פרשנות שנלווה למדד חופש העיתונות, המתמקד בשחיקת הדמוקרטיה ברחבי העולם ובהשפעה השלילית על חופש העיתונות, מוזכר גם המקרה של ישראל וראש הממשלה נתניהו.

תחת הכותרת "רטוריקה רעילה ולחץ פוליטי" מוזכרים מקרים של מנהיגים ברחבי העולם שמבקשים לפגוע בחופש העיתונות בארצם, מדונלד טראמפ ועד ממשלת פולין, שהובילה באחרונה רפורמה שפגעה קשות בחופש העיתונות במדינה. בהקשר זה נכתב כי "הלחץ ההולך וגובר שמפעיל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על התקשורת אינו כה חריף [כמו בפולין] אולם הוא לא פחות מטריד".

לפי מחברי מדד חופש העיתונות, חרף העלייה השנה במיקום של ישראל במדד, "נתניהו ניסה בחודשים האחרונים לרסן את רשות השידור משום שלדעתו שידוריה יצאו מכלל שליטה. נאמר עליו כי הוא 'אובססיבי כלפי התקשורת ועיתונאים, ורואה בהם את אויביו'".

חופש העיתונות בעולם לפי ארגון "עיתונאים ללא גבולות" (צבע כהה מצביע על דירוג נמוך)

חופש העיתונות בעולם לפי ארגון "עיתונאים ללא גבולות" (צבע כהה מצביע על דירוג נמוך)

מגמות כלל עולמיות נוספות שעליהן מצביעים מחברי המדד כוללות ריגול גובר אחר מקורות, פגיעה במדליפים וחושפי שחיתויות והשפעתם הגוברת של "מנהיגים חזקים" על חופש העיתונות, גם במדינות דמוקרטיות. בחישוב כללי, כך כותבים מחברי הדו"ח, התקשורת העולמית נמצאת "במצב הגרוע ביותר שראינו (המדידה החלה ב-2002).

שלוש מדינות נוספות הצטרפו לרשימת המדינות שבהן מצב חופש העיתונות "גרוע מאוד": בורונדי, בחריין ומצרים. הרשימה מונה כיום 21 מדינות. ב-51 מדינות, שתיים יותר מאשר בשנה שעברה, מצב חופש העיתונות הוגדר "גרוע".

בראש הטבלה ניצבות כרגיל המדינות הסקנדינביות: נורבגיה, שבדיה, פינלנד ודנמרק. בתחתית הטבלה, אחרי עשור במקום האחרון, עלתה אריתריאה למקום הלפני אחרון (179), כשאת מקומה במקום ה-180 תופסת קוריאה-הצפונית. טורקמניסטן שמרה על מקומה ה-178.

טורקיה ירדה בשנה החולפת עוד ארבעה שלבים למקום ה-155, והשלימה צניחה של 57 שלבים בתריסר השנים האחרונות, וזאת בשל מאסר עיתונאים והיחס השלילי של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לתקשורת האופוזיציונית בארצו. מקסיקו, שבשנת 2002 דורגה במקום ה-75, צנחה ב-15 השנים האחרונות עד למקום ה-147 על רקע רציחות חוזרות ונשנות של עיתונאים, בעיקר על-ידי ארגוני פשע. הרשות הפלסטינית ירדה שלושה שלבים השנה והתמקמה במקום ה-135 במדד.