מדינת ישראל נותרה במקום ה-88 מתוך 180 במדד חופש העיתונות של ארגון עיתונאים-ללא-גבולות (RSF). המדד מסכם את מידת חופש העיתונות בישראל בשנת 2019 ומחבריו מציינים כי אחת הסיבות למיקום הנמוך השנה היא המתקפה הקבועה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ותומכיו על התקשורת המבקרים אותו.

ב-RSF מזכירים כי המתקפות של נתניהו ותומכיו על התקשורת, והטענות כי הביקורת העיתונאית על ראש הממשלה אינה אלא תעמולה פוליטית, הביאו לכך שבחדשות 12 נאלצו להצמיד שומר ראש לעיתונאי גיא פלג, אחרי שזה דיווח על עדויות שניתנו נגד ראש הממשלה במסגרת החקירה הפלילית בעניינו.

עוד מצוין ביחס למדינת ישראל כי על אף חופש הביטוי ממנו נהנים כלי התקשורת, חופש חריג במזרח התיכון, עיתונאים כפופים לצנזורה הצבאית, צווי איסור פרסום רבים ותביעות השתקה. בשל צנזורה עצמית, כך נטען, התקשורת בישראל כמעט ולא מסקרת את מציאות החיים בשטחים. בנוסף, צה"ל מפר דרך קבע את זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים, בעיקר כשהם מסקרים הפגנות ועימותים בשטחים ובעזה.

כמו כן, עיתונאים פלסטינים רבים מוצאים את עצמם במעצר ללא משפט ("מעצר מנהלי") למשך חודשים, וזאת על סמך מידע מסווג שאינו מוצג להם. צה"ל התנכל לכלי תקשורת פלסטינים, מציינים בארגון, ואף הביא לסגירת כלי תקשורת בטענה להסתה לאלימות.

ישראל מקדימה במקום אחד את הונגריה של ויקטור אורבן, ואחריה גם מולדובה ואוקראינה, סרביה ומקדוניה, כמו גם כל מדינות המזרח התיכון. מעל ישראל במדד נמצאות בין היתר אלבניה, האיטי, קירגיזסטן, מונגוליה, תוניסיה, חוף השנהב, גיאורגיה, ניגריה טונגה ובוטסואנה כמו גם מרבית מדינות אירופה. הרשות הפלסטינית ושלטון חמאס בעזה נותרו, כמו ישראל, במיקום של השנה שעברה: 137 מתוך 180 מדינות וטריטוריות. בראש המדד ניצבת נורבגיה, זו השנה הרביעית ברציפת. אחריה פינלנד, דנמרק, שבדיה והולנד. בקצה התחתון אפשר למצוא את אריתריאה, טורקמניסטן וצפון קוריאה במקום ה-180 ואחרון.

באופן כללי מציינים ב-RSF חמישה משברים שיעצבו את פני חופש העיתונות בעשור הקרוב: משבר גיאו-פוליטי הנובע מעליית משטרים סמכותניים; משבר טכנולוגי, המוביל לבלבול בין מידע, תעמולה ופרסום, יפגע ביכולת של מדינות לספק ערבות לחופש העיתונות; משבר דמוקרטי, הנובע מקוטביות ומעודד פוליטיקאים להסית נגד התקשורת; משבר אמון כללי בתקשורת; ומשבר כלכלי, המוביל לבעלות ריכוזית על כלי התקשורת ומקשה על הפקת עיתונות איכותית. על כל אלה נוסף השנה משבר בריאות בדמות מגפת הקורונה.

ב-RSF טוענים עוד כי ישנו קשר מובהק בין דיכוי התקשורת החופשית בתגובה לפרוץ מגיפת הקורונה ובין מעמדה של מדינה במדד חופש העיתונות. סין (מקום 177 במדד) ואיראן (מקום 173) צנזרו את המידע על התפרצויות הקורונה. בעיראק (מקום 162) שללו את רישיון סוכנות רויטרס אחרי שזו פקפקה במספרי החולים הרשמיים במדינה.

עמותת "העין השביעית" מסייעת ל-RSF במידע על חופש העיתונות בישראל