בדיחת 1 באפריל מהשנה שעברה הפילה בפח את דסק השטויות-שמצאנו-באינטרנט של אתר החדשות ynet. על-פי דיווח שפורסם אתמול באתר החדשות של קבוצת "ידיעות אחרונות", שוטרי העיר אבונדייל שבאריזונה, ארצות-הברית, הכשירו חרדון מיוחד שיסייע להם לרחרח אחר פצצות וסמים במהלך פשיטות משטרתיות.

"התחלנו בפיילוט שבמסגרתו חרדון שמריח סמים יסייע לשוטרים בפעילות בעיר. קבלו בבקשה את איירו!", ציטטו עורכי ynet את נציגי משטרת אבונדייל, והוסיפו: "מחקרים מצאו כי לזוחלים יש חוש ריח מפותח, מה שמקנה להם יכולת לזהות סמים אסורים ביעילות רבה יותר מכלבים".

לקוראי ynet נמסר כי איירו החרדון "הוחזק בשנה האחרונה בתחנת המשטרה כקמע מזל, ולאחרונה נבחן תפקודו בזיהוי פצצות באמצעות חוש הריח". ואולם, מי שיגלוש לעמוד הפייסבוק של משטרת אבונדייל יקבל רושם מעט שונה לגבי היצור עטוי הקשקשים ותפקידו בכוח.

"שוטר עם זנב". הפניית דף הבית ב-ynet

"שוטר עם זנב". הפניית דף הבית ב-ynet

השוטרים מאריזונה אמנם מציגים לראווה את החרדון שלהם בכל מיני מצבים, כולל מעמד השבעה והענקת תג שוטר, אך מרוח הפרסומים ברור למדי שמדובר בסיטואציות הומוריסטיות. כך קורה למשל בתצלום מהחודש שעבר שבו הונח איירו על כתפה של שוטרת, שאליו צורף הסבר שלפיו החרדון מסייע לה בטיפול בניירת, שכן "יש לו עין חדה לשגיאות הקלדה". בתצלום מלפני חודשיים יושב החרדון על כתפו של שוטר שאוחז באקדח לייזר למדידת מהירות, ולגולשים מוסבר שהוא מסייע בתפיסת נהגים שחרגו מהמהירות המותרת. בתצלום שלישי הניחו אותו השוטרים על מקלדת של מחשב, לצד אוזנייה ומיקרופון, מאייש את מוקד החירום הטלפוני.

חרדונים אינם יכולים לענות לטלפון או לתקן שגיאות הקלדה, זה ברור, אבל האם ייתכן שהם בכל זאת מוכשרים בגישוש אחר סמים וחומר נפץ, כפי שהוסבר לקוראי ynet? מי שיתחקה אחר מקור המידע הזה, המיוחס ב-ynet לפרסום בצהובון "ניו-יורק פוסט", יגלה שמקורו בפוסט פייסבוק שפרסמה משטרת אבונדייל בשנה שעברה, זה שבו הוצג איירו החרדון לראשונה. "אף זוחל לא נפגע במהלך הצילומים, ואיירו מתחיל את שירותו ב-1 באפריל", נמסר לעוקבי חשבון הפייסבוק המשטרתי בשולי הפוסט, שפורסם כמובן ב-1 באפריל.

עדכון, 18.4: ב-ynet הוסיפו משפט שלפיו "החרדון נכנס לתודעה ב-1 באפריל אשתקד, אז פורסם פוסט שהפך ויראלי על 'כניסתו לשירות', ועמוד הפייסבוק של המשטרה המקומית זכה בעקבותיו להצלחה", ושהימצאותו בתחנה החלה "כבדיחת 1 באפריל". עם זאת, לקוראים לא נמסר כי המידע על תפקידו המומצא של החרדון, שעדיין מופיע בידיעה, מבוסס על בדיחה.

* * *

ynet: הדיווח וההפניה לכתבה על איירו החרדון המשטרתי, 17.4.17

ynet: הדיווח וההפניה לכתבה על איירו החרדון המשטרתי, 17.4.17