מנויי "ידיעות אחרונות" ששלפו הבוקר את מוסף הבריאות השבועי של העיתון, "זמנים בריאים", לא יכולים היו לפספס את תצלום השער: השחקן שרון אלכסנדר מביט הישר לעיני הקוראים, עינו האחת מוסתרת על-ידי אוזן של חתול פרוותי האחוז בידו. החתול הזה, הוסבר שם, הוא לא סתם חיית מחמד: "השחקן שרון אלכסנדר מפתיע: 'אני מורח על השיער מים עם סוכר ונותן לחתולים ללקק את השיער. זה מאוד יעיל, הנשירה הפסיקה'".

הראיון עם אלכסנדר התפרסם במסגרת מדור קבוע, "ביקור בית", שבו מספר מדי שבוע ידוען אחר על הרגלי האכילה, הספורט והטיפוח שלו – וזוכה למשוב מפאנל של מומחים. מי שצלל לתוך הראיון יכול היה להתרשם שאלכסנדר לא רק מטפל ברעמה באמצעות רוק של חתולים, אלא גם מורח קרם להגנה מהשמש לפני השינה ("בגלל הקרינה האלקטרומגנטית של המכשירים החשמליים בבית"), עוסק ב"מדיטציית טלוויזיה" ומתעמל בשיטה שהמציא בעצמו: לשכב במיטה רגל על רגל, ומדי פעם להחליף רגליים.

פעם בשבועיים, סיפר, הוא עושה פילאטיס זוגי "עם שמנים ועיסויים", ופעמיים בשבוע הוא מתמרח בדבש "ואז נכנס לאמבטיה חמה מאוד". "אני חובב אמבטיות שמנים: מערבב שמן אבוקדו, חוחובה, קוקוס וזית. זה קצת מסריח אבל אני עושה את זה רק פעמיים בשבוע", הוסיף.

גאיה קורן (צילום מסך)

גאיה קורן (צילום מסך)

כתבת המוסף גאיה קורן, כמו פאנל המומחים של המדור – דיאטנית, מנהל ברשת חדרי כושר, רופאת עור ומאמנת אישית – התייחסו לדברים שמסר אלכסנדר ברצינות גמורה. הרופאה אפילו מצאה לנכון להעיר לו על השימוש המפתיע בחתולים (לדבריה, יעילות הטיפול לא הוכחה מחקרית), על מריחת קרם ההגנה לפני הכניסה למיטה (מכשירי חשמל, היא מסבירה, לא פולטים קרינה מהספקטרום האלקטרומגנטי) וגם על הדבש ושמני הבישול (עדיף להמיר אותם בתכשירים שנועדו לשימוש באמבטיה).

בשום שלב לא הובהר לקוראים שאלכסנדר בעצם מתבדח. למעשה, גם כשפנינו אל אלכסנדר עצמו כדי לבדוק אם עשה צחוק מהמראיינת ומהעורכים, הוא התפלא שדבריו בראיון נשמעו למישהו כמו בדיחה. "זה לא מופרך בכלל", אמר אלכסנדר בשיחה עם "העין השביעית". "הכתבה היתה די מדויקת, היו כמה אי-דיוקים קלים. למשל, אני לא עושה התעמלות במיטה אלא באמבטיה, ואת הרוק של החתולים אני מורח על הסדינים".

אתה רציני?

"זה מחקרים שהתפרסמו לאחרונה ועדיין לא הגיעו לארץ, אלו דברים מאוד-מאוד יעילים".

זה נשמע כאילו אתה צוחק גם עלי עכשיו, לא רק על "ידיעות אחרונות".

"אני לא צוחק על אף אחד, בחייך. לגבי הקרם הגנה שאני שם לפני שאני הולך לישון, בכתבה היה כתוב שזה נגד הקרינה האלקטרומגנטית של המכשירים החשמליים בחדר. זה נכון, אבל יש גם קרינה שהירח פולט. זה דבר שאנשים לא יודעים, שהירח פולט קרינה. אנשים לא יודעים שהחושך הוא מסוכן. החושך הוא לא כל-כך שקט ובטוח כמו שנוטים לחשוב. [...] כשאתה עושה אמבטיה ושם גם שמן חוחובה, וגם שמן קוקוס, וגם שמן אבוקדו וגם שמן זית – מעולם העור שלי לא היה צח וחלק כמו שהוא עכשיו".

אני בטח לא הבנאדם הראשון שפונה אליך ושואל אותך אם דיברת ברצינות בראיון.

"אבל אני לא עונה לכולם אותו דבר".

מה זאת אומרת, אתה ממציא כל פעם משהו חדש?

"לא. אתה יכול לראות כל דבר מכל מיני זוויות, מכל מיני נקודות מבט. אנחנו חיים בעידן של פוסט-מודרניזם".

לאחר ניתוק השיחה התקשר אלכסנדר וביקש להבהיר: "שמע, ברור לך שזה היה בצחוק, כן?".

והכתבת הבינה את זה?

"אני מניח, אני לא יודע. מבחינתי, אין לי שום מושג לגבי אם הם לקחו את זה בהומור או לא, אני לא יודע. הראיון היה באווירה משועשעת. [...] מה אני כבר יכול להגיד בראיון? שאני אוכל עדשים כתומות ועושה הליכות בפארק? את מי זה מעניין? ניסיתי לתת קצת צבע, זה הכל. אגב, ליתר ביטחון אני כן מורח קצת קרם הגנה לפני שאני הולך לישון – אבל רק ליתר ביטחון".

שרון אלכסנדר, פייסבוק, 5.2.17 (צילום מסך)

שרון אלכסנדר, פייסבוק, 5.2.17 (צילום מסך)

ובכל זאת, כששואלים את הכתבת החתומה על הראיון, גאיה קורן, האם הבינה שהמרואיין שלה מתבדח, העיתונאית משיבה: "תקשיב, אני לא סגורה על זה לגמרי שהוא התבדח".

יכול להיות שהוא באמת עושה את הדברים האלה?

"אני מציעה לך לבדוק את זה. בראיון היה ברור שהבנאדם לא לוקח את עצמו ברצינות, ואני לא תחקיר 'העין השביעית' שבודק אם מה שהוא אומר זה אמת או לא – מבחינתי, מה שהוא אומר זו האמת שלו. היה ברור שזה ראיון אחר, משועשע, מבודח, לא היתה פה הטרלה, לא היה ניסיון לעבוד עלי. כל מה שבנאדם אומר, גם אם צוחקים, אני לוקחת את מה שהוא אומר לי ברצינות. מי אמר לך שהבנאדם לא נותן לחתולים ללקק לו את השיער?".

הוא אומר.

"הוא אומר שהוא כן עושה את זה".

לא. הוא אומר שהוא לא עושה את זה.

"אז הוא אמר. בין מה שהוא אמר לך ומה שהוא אמר לי – זה שני דברים שונים לגמרי. חלק מהדברים שהוא אמר צנזרתי והם לא נכנסו לכתבה, כי היה ברור לי שזה שטות מוחלטת, וגם אמרתי לו בראיון, וחלק מהדברים – הוא טען בתוקף שהוא עושה אותם. לא אתה ולא אני היינו אצלו בבית וראינו באמת מה הוא עושה" (המדור של קורן, ראוי להזכיר, נקרא "ביקור בית").

זו אינה הפעם הראשונה שבה כתב של "ידיעות אחרונות" נופל בפח של מרואיין שמהתל בו באופן בוטה כל-כך. בבית-המשפט עדיין מתנהלת תביעה של הכתב לשעבר צחי כהן נגד גילה צימרמן, סטנדאפיסטית יהודייה המגלמת דמות של בדואית. כהן פירסם במוסף "7 ימים" כתבה נרחבת על הדמות הבדויה כאילו היתה אדם אמיתי. בעיתון פיטרו את כהן לאחר הפרסום.

בשנה שעברה – הפעם במוסף "7 לילות" – התפרסם ראיון שער עם השחקן ליאור אשכנזי, שנזכר בפשע מלחמה שהיה עד לו לכאורה בשירותו הצבאי. בעיתון פרסמו את הדברים האלה (ואחרים) למרות הצהרות חוזרות של אשכנזי מהעבר שלפיהן הוא נוהג לבדות סיפורים מלבו בראיונות עיתונאיים. זכורה גם פרשת "השרוף" – עוד ראיון של "7 ימים" עם דמות בדויה שהוצגה כאמיתית.

"פאטמה ווארדי, הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה" – הכתבה במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"

"פאטמה ווארדי, הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה". הכתבה במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"

"העובדה שפעם אחר פעם מושאי סיקור מצליחים למכור סיפורי חיים סנסציוניים ובדויים לחלוטין לעורכים ולכתבים מלמדת על סוגי הסיפורים המעניינים את העיתונאים, כמו גם על התלות הכמעט מוחלטת שלהם ב'סובסידיית המידע' שמעניקים היחצנים", כתב כאן ד"ר אורן מאיירס לאחר פרשת "פאטמה הסטנדאפיסטית הבדואית", "הדבר ניכר במיוחד בתחומי התרבות והבידור, שבהם התחקירים העצמאיים נדירים יחסית וההסתמכות על היחצנים רחבת היקף".

האם גם הראיון עם שרון אלכסנדר היה הטרלה מכוונת? גאיה קורן אמנם סבורה שהתשובה שלילית, אבל מבחינת אלכסנדר התשובה שונה. "אין גבול לכמות השטויות שאפשר להאכיל את התקשורת והיא תבלע את זה, ואפילו תגייס צוות מומחים שינתחו את המרק האידיוטי שבישלתי להם. כל פעם אני נוכח בזה מחדש", כתב היום בעמוד הפייסבוק שלו. "הגישה הבסיסית שלי היא: הרי ממילא יסלפו את מה שאתה אומר, אז עדיף שתהיה אתה זה שמסלף ראשון".

מאוחר יותר מחק את דבריו, והשאיר משפט אחד בלבד: "ד"ר אקרמן, מומחית לרפואת עור: 'לשרון יש כמה הרגלי טיפוח תמוהים'".

* * *

הכתבה ב"זמנים בריאים"

הראיון ב"זמנים בריאים", 5.2.17

הראיון ב"זמנים בריאים", 5.2.17

הודעת הבהרה שפורסמה במוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" בעקבות פרסום ראיון שבו מתח המרואיין, שרון אלכסנדר, את המראיינת, גאיה קורן. 12.2.2017

הודעת הבהרה שפורסמה במוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" בעקבות פרסום הראיון. 12.2.2017