סצינת הסיום של הפרק האחרון (עד כה) של סדרת האנימציה הסאטירית "סאות פארק" היא מונטאז' של קטעים שבהם מבקרי מסעדות מטעם עצמם טועמים מנות שהועשרו בהפרשות הגוף של מבשליהן, בשילוב עם קטעים נבחרים משרשרת הייצור של המנות הנגועות. מי שצפה בפרק מתחילתו לא היה יכול לפספס את המסר: כך ראוי לעשות למשתמשי שירות דירוג בתי-העסק המקוון Yelp, שהפכו ‒ לדעת יוצרי הסדרה, מאט סטון וטריי פארקר ‒ למטרד שהפך את חייהם של כל היתר לגיהנום.

הבוקר, כמה ימים לאחר שידור הפרק ובו הסצינה הבוטה והמשעשעת, החלו לצוץ ברחבי הרשת דיווחים עיקשים על תביעת ענק שחברת Yelp הגישה נגד יוצרי הסדרה ונגד הערוץ שבו היא משודרת, קומדי-סנטרל. מפעילי האתר הפופולרי, נטען בדיווחים, דורשים פיצויים בסך 10 מיליון דולר בגין העלבון שנאלצו לספוג.

"החברה שלנו, יחד עם מיליוני משתמשיה, מתייחסים ל-Yelp מאוד ברצינות. הפרק האחרון של 'סאות פארק' היה בטעם רע, והוא ממש לא היה מצחיק", צוטט אדם שהוצג כדובר מטעם חברת Yelp (ששמו, באופן מוזר, זהה לשמו הסטיריקן האמריקאי פול הורנר).

"'סאות פארק' כבר הבהירה בעבר שהיא לא מפחדת מאיזו תביעה טובה, ואחת כזו הגיעה לפתחה כעת" ("וואלה")

יוצרי הסדרה, סטון ופארקר, צוטטו גם הם בדיווחים. "בחנו בכובד ראש את המידע שהוצג לנו, ואחרי שסיימנו לעבור עליו החלטנו לתת ל-Yelp ולתביעה שלהם כוכב אחד", מסרו. "עורכי-הדין העבירו לנו את התביעה באופן מאוד לא מקצועי; הם אפילו לא טרחו לחייך או ללחוץ את ידינו", הוסיפו. "לפי דעתנו האישית, Yelp היתה יכולה לעשות עבודה הרבה יותר טובה בכך שלא היתה תובעת אותנו על 10 מיליון דולר".

העובדות הפשוטות, שפורסמו באתר NBC, הולידו שלל דיווחי המשך באתרי אינטרנט ברחבי העולם, וגם בישראל. אלא שמי שהמשיכו לגלול מטה במורד הפסקאות (שכללו בין היתר חוות דעת משפטית על סיכויי התביעה, סקירה עסקית קצרה על Yelp והסבר כללי על סדרת הטלוויזיה המפורסמת) ודאי החלו לחשוד שמשהו אינו כשורה כשנתקלו גם בחוות דעתו של "פאפי, הדולפין שנאבק באוננות וקמיע ארגון מתנגדי האוננות הנוצרים". פאפי טען כי התנהלותם של משתמשי Yelp פגעה בעשייה החברתית החשובה של הארגון.

"לפני שהופענו ב-Yelp לא היתה לנו בעיה להסתובב בארץ ולדבר עם ילדי בית-ספר על הסכנות שבאוננות והשלכותיה", הסביר פאפי. "כיום, לנוכח הביקורות הגרועות שקיבלנו ב-Yelp, אנשים מתחילים להטיל ספק בערכינו ובקוד האתי שלפיו אנחנו פועלים, כאילו שזה משנה משהו. נכון, נעצרתי שלוש פעמים על אוננות בפומבי וזכיתי בשלוש חנינות מהמושל, אבל זה לא אומר שהתקריות הללו קשורות למימון הממשלתי שקיבלנו. משתמשי Yelp והמסקנות שהם גזרו מכך פוגעים במאבק נגד ההתמכרות הקטלנית לאינוס-עצמי, ובסופו של דבר יביאו לכך שהאוננות הגדולה תנצח. בושה".

"כפי שאמר פעם אברהם לינקולן, לא צריך להאמין לכל דבר שקוראים באינטרנט". ציוץ בחשבון הטוויטר של Yelp, היום

"כפי שאמר פעם אברהם לינקולן, לא צריך להאמין לכל דבר שקוראים באינטרנט". ציוץ בחשבון הטוויטר של Yelp, היום

מי שלא הבין בשלב זה כי מדובר בדיווח סאטירי היה יכול לגלול את העמוד בחזרה למעלה ולהבחין כי NBC, האתר שבו פורסמו הדברים, בעצם אינו הזרוע המקוונת של רשת הטלוויזיה האמריקאית הידועה, כי אם NBC.com.co, אתר סאטירי עתיר שטויות. שורה של אתרי חדשות בעולם ובארץ, שעורכיהם לא עשו זאת, מיהרו לדווח לגולשיהם על החדשות המומצאות, ובתוך זמן קצר הושמו ללעג ולקלס בידי אומת הרשת.

"'סאות פארק' כבר הבהירה בעבר שהיא לא מפחדת מאיזו תביעה טובה, ואחת כזו הגיעה לפתחה כעת", התלהב עידו ישעיהו במדור התרבות של "וואלה", בידיעה שנמחקה מהאתר לאחר שהתברר כי מדובר בברווז. "יוצרי 'סאות פארק', טריי פארקר ומאט סטון, בזים כנראה לכל דבר בתרבות העכשווית, ולא חוסכים ביקורת מתופעות, אנשים ומותגים מוכרים", הילל אהוד קינן ב-mako. "השניים הגיבו בדרך המיוחדת שלהם: בזלזול, ללא מורא או פחד".

תגובתו המיוחדת של פאפי הדולפין נותרה על רצפת חדר העריכה.

עדכון, 21.10: ב"mako" עידכנו את הקוראים כי הידיעה מבוססת על טקסט סאטירי. "יצאנו טמבלים, מסתבר שמדובר במתיחה. מוזמנים לצחוק עלינו בתגובות", הוסבר לעוקבי עמוד הפייסבוק של האתר.

עדכון, 22.10: המתיחה הפילה גם את עורכי המהדורה המודפסת של "כלכליסט".

* * *