חברת החדשות של ערוץ 2 דיווחה ברצינות על בדיה שנאמרה לכתב בהומור על-ידי דובר משטרתי, וקבעה בשידור את אשמתו של נער דרוזי כאחראי לשריפה הגדולה בכרמל לפני שש שנים. כך מספר דן מגן, שהיה באותו הזמן ראש דסק חדשות באתר "וואלה". על רקע הקביעות הנחרצות בתקשורת הישראלית בדבר "גל הצתות" כגורם לשריפות השבוע שעבר, נדמה שיש לסיפור הישן הזה חשיבות שמעבר לממד הקומי.

ב-6 בדצמבר 2010, יומה האחרון של שריפת הענק הזכורה בשל הטרגדיה של אוטובוס הסוהרים שנשרפו למוות, עלה לשידור בחדשות ערוץ 2 הכתב יוסי מזרחי. "לשם שינוי לא עדכון על השריפה עצמה אלא על מי שגרם לה", פתח המגיש דני קושמרו, ומזרחי סיפר, על רקע הכתובית "חקירת האסון בכרמל" כי האשם בשריפה הוא נער מעוספייה.

"עכשיו אנחנו יכולים לגלות שלמשטרה יש כבר חומר חקירה טוב מאוד, הגחל עצמו, אגב, הגחל שהדליק את האש כבר נאסף, וממצאי די.אן.איי שהיו על הגחל הזה כבר נלקחו, הושוו עם הממצאים שנלקחו מאותו נער, יש התאמה, ולטענת המשטרה הנער הודה ושחזר כך שהסיפור הזה די גמור ואפשר להגיד באופן ודאי, למרות שהארכת מעצר תהיה רק מחר וכתב אישום עוד ייקח זמן, שיש את הגורם לדליקת השריפה, נרגילה של נער בן 14 וחצי, היא שגרמה לשריפת הענק ול-42 הרוגים", קבע מזרחי. "יוסי תודה רבה לך", הגיב קושמרו.

על כך כתב מגן בדף הפייסבוק שלו ביום שישי האחרון כי לאחר ששמע את הדיווח של מזרחי, "ביקשתי מכתבנו בחיפה לבדוק את פשר העניין. אחרי 15 דקות הוא מתקשר וצחוקו נשמע בצד השני של הקו. 'שוחחתי עם דובר משטרת חיפה', הוא מספר, והמשיך לצטט את הדובר: הוא סיפר שאותו כתב חרוץ התקשר אליו כשעה לפני המהדורה ואמר משהו בסגנון – אני חייב כותרת לפתוח את המהדורה. בבדיחות הדעת אמר הדובר לכתב: 'תשמע, מצאנו את הפחם המקורי שם ביער בין דליה לעוספייה, חילצנו ממנו די.אן.איי ומשם הדרך ללכידת הנערים היתה קצרה'".

יוסי מזרחי (משמאל) מספר בערוץ 2 על מציאת די.אן.איי על הגחל המקורי שהצית את השריפה הגדולה בכרמל, 6.12.10 (צילום מסך)

יוסי מזרחי (משמאל) מספר בערוץ 2 על מציאת די.אן.איי על הגחל המקורי שהצית את השריפה הגדולה בכרמל, 6.12.10 (צילום מסך)

אלא שלמעשה, כשנה מאוחר יותר נסגר התיק נגד הנער (ונגד חברו, שנעצר גם הוא) משום שלמשטרה לא היו ראיות כלשהן נגדו. למרות הודאתו, בשני שחזורים שונים שערכה המשטרה עם הנער הוביל אותם הלה לשני מקומות שונים שבהם עישנו לכאורה את הנרגילה, אולם אף אחד מהם לא היה המקום שהכבאים קבעו שהוא האתר שבו החלה הדליקה. "למרות ששני החשודים המרכזיים הודו במעשים לכאורה, ההודאה לא היתה מגובה בראיות", דיווח אחיה ראב"ד ב-ynet ב-24 בנובמבר 2011. עוד לפני כן, כבר בשלב המעצר, וגם בנימוקים לסגירת התיק, הובהר כי אין להאשים את השניים בגרימת מותם של הרוגי האסון.

בלהט המאורעות והלהיטות למצוא אשמים באסון לא היה בחברת החדשות מי שיעצור וישאל כיצד זה ניתן למצוא את "הגחל המקורי" בשריפת ענק שבערה במשך כמה ימים וכילתה עשרות אלפי דונמים של חורש – לא כל שכן להפיק ממנו דגימות די.אן.איי, אך היה לפחות כלי תקשורת אחד, שידוע בכך שהוא מסתמך רבות על דיווחי כלי תקשורת אחרים, שנפל גם הוא בפח למרות שלא היה מדובר בשידור חי.

"גורמים בכירים במשטרת מרחב חוף, המעורים בחקירת האירוע, סיפרו כי החוקרים איתרו את שרידי הגחלים שהשליך הנער, ובבדיקות מעבדה שבוצעו בהם נמצאו שרידי די.אן.איי השייכים, לכאורה, לקטין", דיווח דניאל סיריוטי למחרת, ב-7 בדצמבר, ב"ישראל היום". בחינמון חזרו על הטענה גם ב-8 בדצמבר, בדיווח נוסף של סיריוטי.

"ככה זה התחיל", דניאל סיריוטי מדווח על די.אן.איי שנמצא על "שרידי הגחלים", "ישראל היום", 7.12.10

"ככה זה התחיל", דניאל סיריוטי מדווח על די.אן.איי שנמצא על "שרידי הגחלים", "ישראל היום", 7.12.10

כתב חדשות ערוץ 2 יוסי מזרחי הפנה אותנו לדובר חברת החדשות. הדובר טען תחילה כי מדובר ב"אגדה אורבנית", הגם שהדיווח המדובר זמין ברשת, ולבסוף בחר שלא להגיב. דוברות מחוז חוף לא היתה מעוניינת להגיב, והפנתה לדוברות אגף חקירות ומודיעין. בדוברות אגף חקירות ומודיעין העדיפו שלא למסור תגובה והפנו לדוברות המשטרה הכללית. בדוברות המשטרה בחרו שלא להגיב. גם מ"ישראל היום" לא נמסרה תגובה.

"עורכים וכתבים, אל תמהרו לקפוץ למסקנות", סיכם מגן את הפוסט שכתב, "שום דבר לא בוער".

*   *   *

"אל תמהרו לקפוץ למסקנות", הפוסט המלא של דן מגן

"אל תמהרו לקפוץ למסקנות", הפוסט המלא של דן מגן