הצוות העיתונאי ב"לאס-וגאס ריביו ג'ורנל" (LVRJ), הרכש החדש של שלדון אדלסון, ממשיך לגלות עצמאות יוצאת דופן.

אחרי שמערכת העיתון חשפה כי אדלסון הוא הרוכש המסתורי שהשתלט על ה-LVRJ, ואחרי שהעיתון פירסם בהבלטה תחקיר שמעלה חשד שלפיו אדלסון ביקש להשפיע על התוכן העיתונאי ב-LVRJ עוד טרם השתלט רשמית על העיתון, מתעקשת קבוצת העיתונאים הנחושה בלאס-וגאס, נבאדה, להתמיד בעבודתה המקצועית.

שלשום התפרסם בעיתון מאמר מערכת תחת הכותרת "הריביו ג'ורנל' יילחם כדי לשמור על אמונכם". הצוות העיתונאי התהדר, ובצדק, בעבודה שביצע מאז שנודע לו כי רוכש אלמוני השתלט על העיתון. במאמר המערכת נכתב כך:

אתם יכולים להיות בטוחים שאם משפחת אדלסון תנסה להטות את הסיקור על-ידי הוראה לסקר סיפורים מסוימים ולחסום או לעקר סיפורים אחרים, העורכים והכתבים ב'ריביו ג'ורנל' יילחמו. כיצד אתם יכולים להיות בטוחים? דרך אחת היא להסתכל על האופן שבו סיקרנו את החשאיות ברכישת העיתון. חפרנו. סירבנו להתעלם. אנו נילחם על אמונכם. מדי יום ביומו. אפילו אם בעלינו הקודמים ומפעילינו הנוכחיים לא רוצים שנעשה זאת".

בהמשך הבהירו כותבי המאמר כי אחת הדרכים שבהן יפעלו לשמירת אמון הקוראים היא גילוי נאות. ה-LVRJ הבטיח להזכיר לקוראיו כי הוא נשלט כעת על-ידי משפחת אדלסון לא רק כשיסקר את חברת לאס-וגאס סאנדס (התאגיד של אדלסון), את תעשיית ההימורים בכלל או צעדים של הממשל שעשויים להשפיע על המשפחה, אלא גם כאשר יסקר מסעדות, הופעות ואירועים המתרחשים בנכסיהם. הם יזכירו לקוראים כי העיתון נתון לשליטת משפחת אדלסון גם כשיסקרו מועמדים ובעלי תפקידים שקיבלו תרומות מהמשפחה וגם כאשר יסקרו מתחרה עסקי של המשפחה. "באופן כזה", כתבו, "תוכלו לשפוט אם אנו הוגנים או שהפכנו לכלי ליחסי-ציבור".

אתמול עשה הצוות העיתונאי ב-LVRJ צעד נוסף קדימה והקדיש את מאמר המערכת שלו לשינויים שעלולים לצוץ כעת, עם רכישת משפחת אדלסון את השליטה בעיתון.

שער ה"לאס-וגאס ריביו ג'ורנל" ובו הכתבה על סימון השופטת במשפט אדלסון (פרט)

שער ה"לאס-וגאס ריביו ג'ורנל" ובו הכתבה על סימון השופטת במשפט אדלסון (פרט)

"בעלי עיתונים אינם אמורים להתערב בתוכן החדשותי", נכתב במאמר המערכת, "אולם מקובל לחלוטין שיתפסו שליטה על עמוד הדעות המערכתי וינווטו את תפיסת העולם של הצוות שאחראי עליו". בהמשך המאמר מנה הצוות העיתונאי של ה-LVRJ שמונה נושאים מרכזיים שביחס אליהם ידוע כי למשפחת אדלסון יש עמדה מוצקה: החל ביחס למדינת ישראל ומערכת הבחירות לנשיאות, וכלה ביחס להימורים מקוונים ומערכת הבריאות האמריקאית. ביחס לכל נושא ציינו חברי המערכת את עמדת ה-LVRJ קודם להשתלטות משפחת אדלסון על העיתון, כמו גם את העמדה המובהקת של הבעלים החדשים.

בנוגע לכמה מהנושאים (עמדה פוליטית או התמיכה בישראל) הוסבר כי לא צפוי שינוי כיוון שאין הבדל בין התפיסה המסורתית של מערכת העיתון לבין העמדות של משפחת אדלסון. עם זאת, בנוגע לסוגיות אחרות (הימורים מקוונים או מדיניות כלפי שימוש בסמים), למשפחת אדלסון עמדות הפוכות בתכלית לאלה שייצג העיתון עד היום. "במידה שעמדות המערכת של עיתון זה ישתנו, יהא זה הסבר נוסף לרכישת מר אדלסון את ה'ריביו ג'ורנל'", נכתב.

לצד מאמר המערכת הייחודי פורסם אתמול גם מאמר מאת העיתונאי ג'ון סמית, כתב העיתון שנתבע בעבר אישית על-ידי אדלסון, בעקבות ספר שפירסם על אילי ההימורים בעיר, והגיע עד לפשיטת רגל לפני שהתביעה נגדו בוטלה. סמית יצא חזיתית נגד בעל הבית החדש מעל דפי עיתונו של אדלסון.

"אדלסון הוא בדיוק האדם הלא מתאים להיות הבעלים של עיתון זה או כל עיתון אחר", כתב סמית, ונימק זאת בשלל התביעות שהגיש אדלסון נגד עיתונאים וכלי תקשורת לאורך השנים. "הבוז שלו כלפי העיתונות [...] מוחשי", הוסיף סמית והמליץ לדאוג לכך ש"החומה בין הבעלים למערכת העיתון תהיה עשויה אסבסט".

בינתיים, יש לציין, משפחת אדלסון מתעקשת כי לא רכשה את העיתון כדי לשנותו. לצד הכתבה שחשפה את זהות הבעלים החדש ב-LVRJ התפרסם טקסט שנשא את הכותרת "הצהרה מטעם משפחת אדלסון", וקרא כך:

משפחת אדלסון קוראת ללאס-וגאס בית כבר כמעט 25 שנה. באמצעות עסקינו כאן לקחנו חלק בהעסקה של עשרות אלפי בני-אדם, וזכינו לכבוד שבהענקת תמיכה לרבים מארגוני הצדקה, הגופים החברתיים והיוזמות האזרחיות של הקהילה. היום אנו גאים להודיע כי משפחת אדלסון רכשה את ה'לאס-וגאס ריביו ג'ורנל' באמצעות קרן הנמצאת בשליטתה המלאה – כהשקעה כלכלית, אך גם כהשקעה בעתיד הקהילה של לאס-וגאס.

אנו מבינים את הצורך של הצוות המסור ב'ריביו ג'ורנל' ואחרים בקהילה לדעת מי הם הבעלים החדשים של העיתון, ומראש התכוונו להודיע בפומבי על רכישתו. השבוע, בגלל הגעתם של מועמדי המפלגה הרפובליקאית ללאס-וגאס, ובשל ההתעניינות התקשורתית שנלוותה לעימות הסופי בבחירות המקדימות, לא רצינו להסיט את תשומת הלב מהתפקיד המרכזי שנבאדה ממשיכה למלא במסע הבחירות של שנת 2016.

המניע שלנו לרכישת ה'ריביו ג'ורנל' פשוט. אנחנו מאמינים בקהילה הזאת ומעוניינים לסייע בהפיכת לאס-וגאס למקום טוב-אפילו-יותר לחיות בו. אנו מאמינים מעומק לבנו שעיתון יומי חזק ויעיל ממלא תפקיד מכריע במשימה של שמירה על מדינתנו מיודעת ומעודכנת בחדשות החשובות ובנושאים שעימם אנו מתמודדים על בסיס יומיומי.

צוות הניהול של New Media, שכרגע מנהל את ה'ריביו-ג'ורנל', ימשיך לפקח על הפעלת העיתון ואתר האינטרנט. המשפחה מעוניינת במוצר עיתונאי מהשורה הראשונה, ותמשיך להשקיע בעיתון כדי לאפשר לו למלא את התכלית הזאת. בשם משפחתנו, אנו מאחלים לכל עמק לאס-וגאס עונת חגים בריאה ובטוחה, ושולחים את מיטב ברכותינו לשנת 2016".

לזכות משפחת אדלסון יש לציין כי היא איפשרה את הפרסום של כל הטקסטים הביקורתיים שהוזכרו לעיל. עם זאת, את העצמאות של הצוות העיתונאי ב-LVRJ יש לבחון לאורך זמן.

"שלדון אדלסון יכול לרכוש את העיתון. זו זכותו", כתב סמית בסיום מאמרו. "[...] אבל אדלסון לא יכול לרכוש את אמינותה של עיתונות עצמאית. את זו ניתן להשיג רק באמצעות עבודה יומיומית של כתבים, בעלי טור ועורכים, אשר חייבים לפעול בחופשיות מוחלטת, בלי פחד או רצון לשאת חן – אפילו אל מול הבוס החדש".