דולב נישליס, צעיר בניו של הבעלים והמנכ"ל הכל-יכול של רדיו חיפה דני נישליס, הוא בן-הטיפוחים של אבא. "סימנתי אותו כיורש", אמר עליו אביו בראיון עיתונאי. מילדותו הוא עובד בתחנה, משדר תוכניות ומוכר על-ידי כל מי שעובד בה כמיועד לרשת את אבא נישליס כשזה יעזוב את הרדיו לטובת המקום המיוחל במועצת העיר.

"הייתי בן שבע וחצי כשחיפשו ילדים ברדיו להקליט כל מיני טיזרים", תיאר דולב את תחילת הקריירה בפני תחקירנית טלוויזיה לפני 14 שנה, כאשר היה בן 10. "בתקופה ההיא הסתובבתי הרבה ברדיו (אבא שלי הוא המנכ"ל), ועדיין לא חלמתי לעבוד שם. אז הקליטו אותי לכל מיני דברים [...] כשהגעתי הביתה אמרתי לאבא שלי שאם אני עושה פרסומות, אולי כבר כדאי שתהיה לי תוכנית משלי. הוא אמר שזה רעיון טוב ושהוא יבדוק את העניין. הוא דיבר עם מנהל התוכניות ושניהם התלהבו".

==

לחלק א' של הכתבה: "דני בארטר"

==

מאז שאבא נישליס הצטרף למערכת הבחירות של ראש העיר יונה יהב כמס' 3 ברשימה, נישליס הבן הוא כבר לא רק "מנהל התוכניות של התחנה", אלא מחליפו בפועל של אביו. על אף שנישליס האב ממשיך להגיע כמעט מדי יום לתחנה (חרף הצהרתו כי ניתק עצמו ממנה, על-פי כללי הרשות השנייה), דולב טען בחילופי דברים קצרים עם "העין השביעית" כי אביו והוא "בקושי מספיקים לדבר" על ענייניה.

על אף שמתחם מסיבות הגג של דולב נישליס פעל ללא רשיון עסק עירוני, עיריית חיפה לא מנעה את האירועים במקום

ב-2010 החליט דולב לפתוח עסק קטן משלו: ליין מסיבות לצעירים בסופי-שבוע. הוא פנה לארז יששכרוב, הבעלים של בית-הספר לעיצוב תלתן הפועל בעיר התחתית ומקורבו של ראש העיר יונה יהב, והציע לו לקיים שותפות במסיבות על גג המכללה. הגג, בשטח של 900 מ"ר, יכול להכיל מאות אנשים ונמצא במיקום אסטרטגי, ליד ציר תנועה ראשי, באזור הנמל המתחדש ועם נוף לים התיכון. המסיבות החלו במאי 2010, ועל אף שהמיזם פעל ללא רשיון עסק עירוני, העירייה לא עצרה את השניים מלהוציא לפועל את תוכניתם. המסיבות זכו להצלחה בקרב הבליינים, אך לא בקרב תושבי העיר התחתית.

"אי-אפשר היה לתאר את הרעש", משחזר שחר סיון, אמן המפעיל גלריה בקמפוס הנמל, בשיחה עם "העין השביעית". "הגג ניצב ממש מעל הבתים שלנו, וכל השורה חטפה 'אקואים' ובסים בעוצמות אדירות ישר לתוך הסלון. זה המשיך כל הלילה, לאורך כל סוף-השבוע, עד אור הבוקר [המסיבות הוגדרו בחוזה בין נישליס לתלתן כמסיבות שנמשכות "עד חמש לפנות בוקר"]. הרעש היה כה חזק, שאי-אפשר היה לדבר אפילו. נוצר מצב שפשוט הפסקנו לישון. אחרי תקופה מסוימת הם הרחיבו את האירועים על הגג גם לאמצע השבוע. החיים שלנו נגמרו".

חוק עזר עירוני קובע מפורשות שלא ניתן להשמיע מוזיקה באוויר הפתוח אחרי חצות. "התחלנו להתקשר למוקד", מספר סיון. "אני לא מדבר על פעם אחת או שתיים, אלא 20. אבל אף אחד לא הגיע. אחרי זה מתקשרים למשטרה, שוב ושוב ושוב. בסוף מגיעה ניידת, אומרת לנו, 'ביקשנו מהם להנמיך את הווליום', וממשיכה. הבנו שאנחנו בבעיה, שאלו לא מסיבות רגילות. הרי בכל מקרה אחר מישהו היה חוטף קנס".

ראש עיריית חיפה יונה יהב, מתוך סרטון בחירות, ספטמבר 2013

ראש עיריית חיפה יונה יהב, מתוך סרטון בחירות, ספטמבר 2013

יששכרוב, מסבירים מי שמכירים את הפוליטיקה החיפאית, הוא מקורבו של ראש העיר יונה יהב. לאחרונה גם נתן פומבי לתמיכתו ביהב, המציג עצמו לבחירה חוזרת בבחירות המקומיות השבוע, כשהציב על קיר המכללה שבבעלותו שלט חוצות גדול המעודד הצבעה ליהב. השלט נצפה על-ידי החולפים ברחוב העצמאות, עורק מרכזי העובר מתחת לבניין המכללה. התושבים גייסו את תושב השכונה לשעבר זאב  סילס, חבר מועצה מהאופוזיציה. סילס פנה ליששכרוב והתלונן על הרעש. "יששכרוב אמר לי שהוא בדיוק עומד לנסוע לסין יחד עם יונה יהב", מספר סילס. "הוא ביקש שהות לטפל בזה כשהוא ישוב בעוד שבועיים. זה לא קרה".

"פתאום התחילו להתנכל גם לנו, האמנים שגרים ברחוב שמתחת", מספר סיון. "זה היה מוזר, כי בעבר נחשבנו החלוצים שבאו לעיר התחתית כשעוד לא היה פה כלום, הרבה לפני השיפוצים. אז יום אחד אנחנו פותחים תערוכה ומוציאים שתייה ואוכל חינם לעוברים ולשבים. מיד מגיעה ניידת שיטור של העירייה ומודיעה לנו שאסור לנו למכור מזון. אנחנו אומרים, 'אבל זה בחינם, אנחנו מחלקים כדי לקדם את התערוכה'. אחר-כך מודיעים שאסורה התקהלות של יותר מ-50 איש. אבל לא עשינו הפגנה, בסך-הכל ניסינו לקדם אמנות. וככל שאנחנו מדברים עם הפקחים אנחנו מבינים שמתנכלים לנו מלמעלה, שהרגזנו את האנשים הלא נכונים". נוסף לכך, טוען סיון, "הפסקנו לקבל כל סיקור מרדיו חיפה על התערוכות שלנו".

כל מה שצריך – תפנו לראש העיר

בינתיים, יששכרוב ונישליס הצעיר ממשיכים במסיבות ומגישים בקשה לרשיון עסק. במקביל חותמת העירייה על הסכם עם שידורי קשת לשידורים מ"אולפן שקוף" שיוצב על הגג נטול הרשיון. התושבים מתארגנים ופונים לבית-המשפט להוציא צו מניעה זמני נגד המסיבות. במקביל הם מבקשים את חוות הדעת של איגוד ערים – אזור מפרץ חיפה, וזו נחרצת: "יש לסרב לבקשה לרשיון עסק במצב זה", קובעת ד"ר אווה צידוני, רכזת מניעת רעש באיגוד במכתבה לעיריית חיפה. "לא נדרשת מדידת רעש. גג המכללה אינו מבנה סגור ואטום, ולכן השמעת מוזיקה הנשמעת ברחוב בלילות היא עבירה על החוק" [ההדגשה במקור]. העירייה לא נענית לצו של האיגוד. במקום לסגור את המפגע הבלתי חוקי, היא מאשרת לדולב נישליס בכתב את בקשתו לרשיון עסק, כפוף לבדיקת רשיון כבאות.

נישליס האב, המכהן בעת ההיא גם בתפקיד ציבורי כיו"ר התיאטרון העירוני, נכנס גם הוא לתמונה. הוא משתמש בכלי הזמין לו ביותר כדי להגן על המיזם של בנו – הרדיו. כתב ההגנה שלו פותח חרך לשיח הצמוד של הבעלים והמנכ"ל של רדיו חיפה עם ראש העיר חיפה:

דני נישליס: "בני דולב וכמה מחבריו החליטו לשכור את הגג למשך חודשי הקיץ כדי להפוך אותו לעוד מקום בילוי לצעירים בחיפה. שיתפתי את יונה יהב ושאלתיו האם הוא ממליץ לחבר'ה הצעירים האלה ללכת לכיוון הזה. יונה יהב התלהב, שמח ואמר שיעשה הכל כדי שהעסק יצליח"

"ראש העיר ה'חולם' הזה הצליח להרים את מה שאף אחד לא האמין שיקרה. פתאום יש קמפוס נמל, יש קבלות שבת, יש מסיבות ומופעים", כותב דני נישליס במאמר שפורסם באתר האינטרנט של הרדיו תחת הכותרת "הגג של תלתן: פריצה קדימה או חזרה לחיפה המנמנמת". "תרשו לי לשתף אתכם בקצת מידע משפחתי מאחורי הקלעים של הגג המפורסם הזה, שהוא היום תפוח האדמה הכי לוהט בעיר והמקום הכי מדובר בעיר. בני דולב וכמה מחבריו החליטו שהם רוצים לשכור את הגג למשך חודשי הקיץ כדי להפוך אותו לעוד מקום בילוי לצעירים בחיפה. שיתפתי את יונה יהב, אביו מולידו של קמפוס הנמל, ושאלתיו האם הוא ממליץ לחבר'ה הצעירים האלה, יזמים שמשקיעים את כל הונם בהרפתקה הזו, ללכת לכיוון הזה. יונה יהב התלהב, שמח ואמר שיעשה הכל כדי שהעסק יצליח".

בדיון בבית-המשפט שהתקיים חודשיים אחר-כך, ביולי 2010, סיפק גם דולב נישליס מידע על תמיכתו של יהב בפרויקט: "[קיבלנו] ברכת הדרך מראש העיר, ששמע באופן אישי שאנחנו לוקחים את המקום, קם ונתן לי חיבוק. הוא אמר שכל מה שצריך לפנות אליו".

גם אחרי שהסכסוך הפך לסוגיה משפטית המשיכה העירייה להתערב לטובת המיזם ושלחה לדיון בבית-המשפט את ראש מינהל התרבות, אורי בלום, שיגן על הפרויקט מול התושבים. בלום התייצב בדיון לימינם של נישליס ויששכרוב באופן מוחלט, והצהיר בפני בית-המשפט שלדעתו יש להעניק למסיבות על הגג רשיון עסק. בלום העיד כי העירייה עודדה תושבים לגור באזור הנמל, אך אחר-כך חזר בו. כשניסה לטעון שכללי הרעש של חוקי העזר העירוני אינם חלים על המסיבות של נישליס ויששכרוב, היות שהתושבים מתגוררים באזור שיועד, כביכול, רק לבילויים – דחתה אותו השופטת: "בכל חלופה אפשרית אוסר חוק העזר על הפעלת מוזיקה תחת כיפת השמים החל משעה 24:00".

במאמציו להגן על החלטת העירייה לאפשר למסיבות להמשיך להתקיים, ניסה בלום אף לטעון כי ליין המסיבות קיבל אישור עקרוני לקבלת רשיון עסק, והציג לראיה התכתבות אימייל עם מנהל המחלקה לרישוי עסקים בעירייה. השופטת קבעה שטענה זו אינה נכונה והעבירה ביקורת על סתירות שהתגלו בין ההתכתבות בדוא"ל לבין מכתב רשמי שהוציאה העירייה רק יום לאחר מכן, וממנו עולה כי "רשיון זמני טרם הונפק [ההדגשה במקור], ובוודאי שעד קבלת אישור משירותי כבאות, אף לא ניתן לדעת מתי יונפק". היא אף דחתה את הטענות שהעלה נישליס האב במאמרו, ולפיהן התושבים פועלים ממניעים זרים. לסיכום היא קובעת: "עסקינן בהפרת חובה חקוקה (הן ביחס להפרה הנטענת בחוק העזר והן ביחס להפרה הנטענת של חוק רישוי עסקים)".

כרזת בחירות אופוזיציונית המציגה את דני נישליס (משמאל) כיורשו המיועד של ראש העירייה הנוכחי יונה יהב

כרזת בחירות אופוזיציונית המציגה את דני נישליס (משמאל) כיורשו המיועד של ראש העירייה הנוכחי יונה יהב

ארז יששכרוב טען בתשובתו לבית-המשפט כי המסיבות הן "פעילות חוקית בסביבה המיועדת לכך ובאישורה ובעידודה של עיריית חיפה". עוד טען כי התושבים "מזעיקים פעמים רבות את המשטרה למקום במהלך סופי-השבוע, באמצעות תלונות הסרק שלהם". הוא האשים את התושבים המתלוננים בהצבת "דרישות מופרכות המדגימות חוסר תום לב", למשל "דרישה לתשלום כסף על מנת שלא ינקטו הליכים משפטיים", או "דרישה לכניסה ללא תשלום למסיבות המכללה". השופטת דחתה טענות אלה של העדר תום לב מצד התובעים.

צו המניעה הזמני שהוציאה השופטת בתום הדיון אוסר על המשך קיומן של המסיבות ללא קבלת היתר כחוק. השופטת מבהירה שאם יינתן היתר כזה – יהפוך צו המניעה שלה לצו קבוע, אם יתבקש להפעיל את העסק אחרי חצות.

עם תום הקיץ נפסקו המסיבות והשותפות התפרקה בצרימה: נישליס הבן תבע את יששכרוב בדרישה לתשלום פיצויים בטענות שונות. התושבים חזרו לישון, אבל כשקמו נאלצו לראות את שמותיהם מתפרסמים במסגרת "מודעת אבל" שהופצה ברשתות החברתיות, ובה הם מכונים "שקרנים וחלשי אופי" האשמים ברצח מועדון הגג של תלתן.

מירוץ המדרגות של דידי נישליס

בלום נחשב לאחת הדמויות הבולטות והחזקות בעיריית חיפה. שמו עלה גם בכתבה אחרת ב"העין השביעית", על אודות "כנס החינוך", אחד המיזמים החשובים ביותר של ראש העיר יונה יהב, שהפקתו נמסרת זו השנה החמישית לרשת שוקן. בכתבה צוטט בלום מתוך פרוטוקול דיון בוועדת המכרזים בעירייה כמי שמבקש בגלוי מחבריו להצביע בעד "אישור אוטומטי" למסור את כנס החינוך לידי רשת שוקן ללא מכרז.

בעיריית חיפה מדברים כבר שנים על המקום החשוב השמור לבלום לצדו של יהב. ב-2009 התפרסמה בעיתון "ישראל היום" כתבה של מרדכי גילת המתארת כיצד הרעיף ראש העיר על בלום, אז עוזרו, שורה של נסיעות לחו"ל. מאוחר יותר קודם בלום לתפקיד ראש אגף התרבות המורחב, שאליו סופחו גם התחום הקהילתי ואירועים מתחום הספורט.

שמו של בלום מוזכר תדיר גם בהקשרו של יזם אחר במשפחת נישליס, הבן ליעד (דידי). בשנים האחרונות מצליחים ליעד נישליס וחברת ההפקות המשגשגת שהקים עם שותפים, גולדפיש, לקבל לידיהם את ההפקה של אירועים רבים שהעירייה משתתפת בהם או מעניקה להם חסות. גורמים בפקידות העירונית ובמועצת העיר מתארים אותם כספק מועדף. גולדפיש היו מי שהפיקו את "מירוץ המדרגות", אירוע ספורט מרכזי בעיר המתקיים מדי חודש מאי ושעבורו קיבלו, על-פי הערכת גורמים בעירייה, כ-200 אלף שקל; "אקשן פלאנט", מירוץ אתגרי שהתשלום עבור הפקתו הוערך בסכום דומה; אירוע היזמות "סטרטאפ ויקאנד" בחסות העירייה; מירוץ "צאו לרוץ" בחסות העירייה; "כנס הבריאות" של עיריית חיפה (שעליו ידובר עוד בהמשך) ועוד.

בשנים האחרונות מצליחים ליעד נישליס וחברת ההפקות המשגשגת שהקים עם שותפים, גולדפיש, לקבל לידיהם את ההפקה של אירועים רבים שהעירייה משתתפת בהם או מעניקה להם חסות

בכמה מהאירועים משתלבים בהפקה האב והבן לבית נישליס. כך, למשל, במירוץ האתגרי השנתי "אקשן פלאנט", גולדפיש של הבן דידי היא המפיקה, רדיו חיפה של אבא דני הוא המפיק האחראי, עיריית חיפה מממנת, ושותפות בוסטון-חיפה, ששניים מהנישליסים כיהנו מטעמה בתפקידים בכירים, מחלקת את הפרסים. גם "מירוץ המדרגות" הופק במשותף על-ידי הרדיו של אבא נישליס וחברת ההפקות של הבן נישליס, בחסות בתי-הזיקוק של חיפה. על-פי גורמים בעירייה, האירוע יועד להיות באחריות רשות הספורט של העירייה, אך הועבר לאגף התרבות בהוראה של ראש העיר.

קשה להבין כיצד מתקבלות ההחלטות להקצאת כספים לאירועי תרבות באגף התרבות של העירייה. דידי נישליס מצהיר בשיחה איתו כי היוזמה בדרך כלל באה מצד גולדפיש: "אנחנו מציעים והעירייה בדרך כלל מסכימה". גורמים בכירים בעירייה טוענים שאגף התרבות "עובד עם ספקים קבועים", ללא מכרז. "כל התחום עובד על ספקים קבועים שהם חברים, ככה מתנהלים החוזים", אומר גורם המכיר את הנושא מקרוב. "בכל מקום תחפש את החברים. כל ההפקות הולכות החוצה. אגף התרבות שוכר מפיקים חיצוניים, ודרכם מוציא את הפקות התרבות של חיפה".

בעירייה קיימת גם ועדת תרבות, בראשותו של ישראל סביון, הבעלים של גרנד-קניון, במשותף עם איש העסקים גד זאבי, שותפו של דני נישליס ברדיו חיפה בשנותיה הראשונות של התחנה. תחנת רדיו חיפה משדרת בשנים האחרונות מהגרנד-קניון של סביון, וסביון היה גם האיש שהחליף את נישליס בתפקיד יו"ר התיאטרון כשזה פרש מהתפקיד ב-2012.

סביון מודה שוועדת התרבות בעירייה "היא ועדה שאין לה שיניים. לא מגיע אלינו כלום, שום דבר".

יש מכרזים לספקים בתחום התרבות?

"לא יודע. אתה צריך להכיר את המבנה העירוני. יש את הדרג המקצועי בראשותו של ראש העיר, והם עוסקים באופרציה. אין לי מושג איך מתקבלות ההחלטות האלה, לא יודע מי עושה את זה. לא מתעסק בזה בכלל".

אז למה להקים ועדת תרבות?

"היא מדי פעם שומעת סקירות על מה שקורה בתחום התרבות בעיר, אבל היא לא ועדת חובה, ואין לה סמכויות לקבוע מדיניות".

דגל חברת ההפקות גולדפיש

דגל חברת ההפקות גולדפיש

בשבת האחרונה (19.10.13) התקיים מיזם נוסף של השילוש עיריית חיפה, רדיו חיפה וחברת ההפקות גולדפיש: טריאתלון חיפה 2013, בניהול משותף של עיריית חיפה ואיגוד הטריאתלון. כמפיק חיצוני נבחרה חברת גולדפיש, שבמסגרת תפקידה להציב דגלונים לאורך המסלול אף פיזרה דגלי פרסומת עצמאיים. רדיו חיפה נתן חסות לאירוע.

"זה מדהים שתמיד אותם ספקים, לפחות בארבע השנים האחרונות, נבחרים שוב ושוב, ותמיד אלה אותם ספקים המקורבים לצמרת העירייה", אומר עיתונאי מקומי. "נניח שהם באמת טובים. מה, כל הידע אצלם? אין אף אחד שטוב כמוהם? מעבר למחסור בהזדמנות שווה, יש כאן שאלה לגבי המחירים. עיר גדולה כמו חיפה יכולה לחלץ מחירים טובים יותר על-ידי יצירת תחרות בין ספקים. בהתחייבות שלה לספקים ספציפיים, עיריית חיפה מבזבזת הרבה כסף".

ואף אחד לא שואל שאלות?

"מי שואל שאלות? אתה היחיד ששואל שאלות. העיתונות המקומית משתפת פעולה, והאופוזיציה אף פעם לא שואלת מה קורה עם הפקות התרבות, לא מבקשת פירוט, לא דורשת קבלות".

יהב מרבה בהפקת אירועי תרבות, ספורט ובידור, והעירייה מייחצנת אותם במאות ואלפי שלטים המוצבים ברחבי העיר. תקציב התרבות של העירייה עמד השנה על 19 מיליון שקל. גורמים בעירייה מתלוננים כי חלק מהכסף יוצא לטובת האדרת שמו של ראש העיר. "בשביל מה צריך להשקיע 2.5 מיליון שקל באירוח הגמר של 'כוכב נולד'?", תוהה בכיר בעירייה. "בשביל שיראו את ראש העיר בטלוויזיה? איך זה תורם בדיוק לתרבות בעיר?".

טפח מהחשיבות שמייחסים ראש העיר וראש אגף התרבות שלו לפרסום עצמי בהקשר של מיזמים עירוניים נחשף במסמך הנחיות שהוציאה העירייה לחברת-הבת שלה אתו"ס (ארגון תרבות וספורט) ביוני האחרון. תחת הכותרת "מיתוג קריית-הספורט", הכריז בלום כי העירייה תקצה לא פחות מ-2.5 מיליון שקל לפעולות יחצנות עבור מיזם שהוא בבת עינו של יהב – איצטדיון הספורט על-שם סמי עופר, שנבנה בעלות של יותר מחצי מיליארד שקל וסופג ביקורת ציבורית נוקבת.

מסע היחצנות יצא לפועל באמצעות שורה של אירועי תרבות ובידור כמו "עיר הנוער", "חנוכת פסל השלום" ו"פסטיבל הבירה". "באופן זה, קריית-הספורט תזוהה באופן אוטומטי עם אירועים אלה באשר הם", כותב בלום במסמך. בלום מקצה, למשל, מיליון שקל למיתוג "פסל השלום", שהוצב לאחרונה ברוב טקס. רדיו חיפה לוקח חלק פעיל במרבית האירועים המדוברים: מאסטר-די.ג'יי, חברת ההפקות של התחנה, משכירה די.ג'ייאים לאירועים כמו "עיר הנוער" ו"פסטיבל הבירה", והתחנה מפרסמת אותם באופן מסיבי.

העיר הבריאה של ענבל נישליס

גולדפיש הפיקו עבור העירייה ובמימונה גם את "כנס הבריאות" שנערך במרץ 2012, לכבוד השקת תוכנית "עיר בריאה ופעילה" – פיילוט של משרד הבריאות שמטרתו "לבנות מודל עירוני לשיפור בריאות התושבים". באתר של גולדפיש מצורף המשוב החיובי של הלקוח, עיריית חיפה: "תודה רבה לכל צוות גולדפיש על הפקת כנס מקצועי ומושקע, וכל זאת בנוסף לעמידה בתקציב כמעט בלתי אפשרי. פשוט שיחקתם אותה!".

ענבל נישליס, דיאטנית ומאמנת, נבחרה לרכז כנס בריאות שערכה עיריית חיפה בעלות של כ-900 אלף שקל. על ההפקה: חברת גולדפיש

לכנס הזה ראוי לתת תשומת לב מיוחדת. אחד הדוברים בו היה דני נישליס עצמו, על אף שקשה למצוא קשר מקצועי בינו לבין תוכנית הבריאות. לפני כשנה, זמן קצר אחרי שהושקה התוכנית, נבחרה לרכז את הפרויקט, שעלותו על-פי גורמים בעירייה כ-900 אלף שקל בשנה, ענבל נישליס, דיאטנית ורעייתו של דני. המינוי גרר הרמת גבה בעירייה בשל הקשר הקרוב בין יהב לנישליס, וגורמים בעירייה אף תהו אם לעומד בראש פרויקט כזה לא דרוש ידע נרחב יותר בגורמים המשפיעים על הבריאות בעיר המפרץ, כמו זיהום אוויר למשל.

נישליס היא דיאטנית עצמאית ומאמנת. באתר של האיגוד הישראלי לקואוצ'ינג היא מתוארת כ"מאמנת אישית ועסקית mci, מנהלת תוכניות לירידה במשקל, מתמחה באימון ספורטאים בשינוי הרגלים ובהשגת תוצאות". גורם בוועדת הבריאות של עיריית חיפה אמר ל"העין השביעית" כי "לענבל נישליס יש ניסיון בהרזיה ובפעילות גופנית, אבל כאן מדובר בסוגיות הרבה יותר מורכבות". טיעון דומה שמענו גם מגורמים אחרים. גורמים בכירים בעיריית חיפה אמרו שלמיטב ידיעתם, ענבל נישליס קיבלה את הציונים הגבוהים ביותר מבין מועמדים רבים שניגשו למכרז לתפקיד.

ראש עיריית חיפה יונה יהב (מימין) והבעלים של רדיו חיפה ומס' 3 ברשימה, דני נישליס (משמאל), בכרזת בחירות אופוזיציונית

ראש עיריית חיפה יונה יהב (מימין) והבעלים של רדיו חיפה ומס' 3 ברשימה, דני נישליס (משמאל), בכרזת בחירות אופוזיציונית

במקביל להשקת הפרויקט מונתה במועצת העיר חיפה ועדת בריאות חדשה, אחרי שיתוק של כשנתיים, שבמהלכן לא כונסה הוועדה כלל. אלא שלטענת גורם בוועדה, מאז הקמתה מחדש, היא כונסה רק פעמיים. בפעם הראשונה, בינואר האחרון, ניתנה סקירה על תוכנית "עיר בריאה", שעיקרה פעילות גופנית ותזונה. אחד החברים דרש שעיסוקה של הוועדה יורחב גם לנושאים בריאותיים אחרים, כמו זיהום האוויר הנגרם על-ידי המפעלים הפטרוכימיים ובתי-הזיקוק – נושא רגיש בגלל מעורבותם של האחים עופר, העומדים, כאמור, מאחורי פרויקטים מרכזיים שמקדם ראש העיר. הנושא הוכנס לפרוטוקול, אך לא נדון עוד. הוועדה כונסה רק עוד פעם אחת, לדיון בנושא פלואוריזציה של המים. בשני הדיונים, טוען חבר בוועדה, ענבל נישליס נמנעה מלהתבטא.

בינתיים, העברת התקציב על-ידי משרד הבריאות התעכבה ועלות העסקתה של ענבל נישליס הועמסה על תקציב העירייה. במקרים קודמים, כאשר העברת כספים במימון חיצוני של המדינה עוכבה או בוטלה – הפרויקט כולו בוטל. כך קרה לתוכנית "שלב", להקמת בית לבעלים מכים, שהיתה אמורה לסייע להרחיק גברים מכים ממשפחותיהם. למרות חשיבותו החברתית של הפרויקט, כאשר המדינה עצרה את הזרמת הכספים מצדה, בסך של כמה עשרות אלפי שקלים, העירייה משכה ידיה ממנו וסגרה את המבנה.

באביב האחרון הוזמנה גם נישליס לשימוע לקראת פיטורים, לפני ביטולו או הקפאתו של הפרויקט המתוכנן, אלא שברגע האחרון השימוע בוטל ונישליס הושארה בתפקידה. על-פי גורם בעירייה, יהב היה זה שעצר את הפיטורים ודרש להשאיר את נישליס במקומה. כך נוצר מצב שבו יש רכזת לפרויקט – אך לתקציב ממשרד הבריאות עדיין מחכים.

גלית רנד, מנהלת אגף תכנון אסטרטגי ומסחר, הממונה הישירה על נישליס, מאשרת שהתקציב עדיין לא הגיע: "אנחנו בתהליכים מול משרד הבריאות לקבל את התקציב, הכל שם התעכב. אבל אנחנו מפעילים את התוכנית. עיריית חיפה מממנת את זה ואמורה לקבל רטרואקטיבית את התקציב. אם תפנו אלינו דרך דובר העירייה עידו מינקובסקי, נגייס עבורכם את כל האינפורמציה".

ברכה סלע, מזכירת העיר חיפה, האם התקן של ענבל נישליס היה אמור להיות מקוצץ?

"אני לא יכולה להשיב על זה. תפנו בבקשה לדובר שלנו עידו מינקובסקי".

לאחר נסיונות רבים להשיג תגובה מדובר העירייה עידו מינקובסקי, שנענו בשלילה משום שמדובר, לטענתו, בנושא "פוליטי" ולכן הוא מנוע מלענות עליו "לפני הבחירות", שלח הדובר את התגובה הבאה: "כולי צער שבימים כתיקונם 'העין השביעית' מתעלמת מחיפה, אך זה צער מהול בשמחה, שכן לפתע בתקופה זו היא מגלה עניין רב ופתאומי בתוכניות בריאות ופעילות גופנית. מכיוון שהשאלות מדיפות ריח רע של אינטרסים פוליטיים, אין בכוונתי כדובר העירייה ופקידיה, שאינו קשור למערכת הפוליטית ואף מקבל בחילה קלה מתקופת בחירות, לגרור עובדים נאמנים לרפש מטעם, ואתה מוזמן לפנות למטות הפוליטיים".

מדברים מהשטח הידידותי

החדשות המקומיות ברדיו חיפה אמנם בוטלו, אך על אף שלדבריו נישליס, "היום, כשכל אחד יכול לקבל את החדשות שלו בכל עת בסלולרי שלו או במחשב, הופכת מהדורת החדשות ברדיו לרלבנטית פחות", הוא לא ויתר על יומן יומי שילווה את מערכת הבחירות הקרובות בחיפה. ביומן אמנם מדווחים על כל המתמודדים (וגם על ההתרחשויות בקריות), אך מדגימת עשר מהדורות שהוצגו באתר האינטרנט בשבוע שלפני הבחירות עולה כי מתמהיל הסיפורים המרכיבים את היומן, יהב מוצג בדרך כלל כמנצח – גם בטון הדיווחים וגם בתוכנם, בעוד שהקמפיין של יריביו מוצג כעתיר במבוכות, טעויות וכשלונות.

ב-2.10.13 הכריזו ביומן שתנועת הבית-היהודי היא "הראשונה" להביע תמיכה ביונה יהב, "ממש כך". למחרת מדווחים כי יונה יהב "לא מבטל את זמנו, ועוד לפני הבחירות סוגר הסכמים קואליציוניים". בכתבה מאזכרת הכתבת שוב את הידיעה על תנועת הבית-היהודי, ומגדירה אותה כ"סנונית הראשונה והמפלגה הראשונה שאמרה בריש גלי ולא מסתתרת כמו אחרות, שמפחדות אולי להביע תמיכתן בפומבי". בידיעה הבאה באותו היומן קובלת הכתבת על אירוע בחירות שערך יריבו של יהב, יעקב בורובסקי, ליד בית-ספר תיכון עבור תלמידי י"ב, ומכנה אותו "מהומה".

ביומן הבחירות של רדיו חיפה מדווחים על כל המתמודדים, אך בתמהיל הסיפורים המרכיבים את היומן יהב מוצג בדרך כלל כמנצח, בעוד שהקמפיין של יריביו מוצג כעתיר במבוכות, טעויות וכשלונות

ב-4.10.13 הקדישו ברדיו חיפה את חלק הארי של היומן לדיווח על ויכוח במפלגת העבודה סביב התמיכה במועמדת עינת קליש-רותם, המתחרה ביהב. "מבוכה", "סאגה שאי-אפשר להסביר אותה", "דרמה", "בושה גדולה", "אקט אלים משהו" ועוד ועוד סופרלטיבים גייס המגיש יוסי פישר כדי לתאר ויכוח בין המטה העירוני לנציגי המפלגה.

ב-7.10.13 נפתחה המהדורה בדיווח ביקורתי על הקמפיין של בורובסקי במגזר הערבי. שאר המהדורה הוקדש לבחירות בקריית-ים. יומיים אחר-כך – שני דיווחים מחיפה: האחד על חולדה מתה שהוטמנה בפתח ביתה של מועמדת מס' 5 ברשימתו של יהב, השני על תלונות של גורמים מקורבים ליהב נגד בורובסקי.

תוכנה של המהדורה ב-10.10.13 יכול ללמד על סדר העדיפויות: דיווח קוריוזי על דף פייסבוק שבו מכונה יריב של יהב "חננה" פותח את המהדורה. דיווח שמציג יריבים אחרים, מרכזיים יותר, של ראש העיר באור חיובי, אחרי שחתמו ביניהם על הסכם עודפים, מוצג לאחר מכן בקצרה.

שבוע אחר-כך, ב-15.10.13, הודיעה סיעת חד"ש כי אינה תומכת הפעם ביהב. ברדיו חיפה פתחו את המהדורה בדיווח שלפיו "לא מעט סיעות הביעו תמיכתן וגם קראו בימים האחרונים לבוחרים שלהם להצביע ליונה יהב", ואף מציינים כי היום "לא שמענו על תמיכות אחרות – אם נשמע, נביא את הדברים". רק אז עוברים לדווח על החדשה האקטואלית על הודעתה של סיעת חד"ש.

למחרת, ב-16.10.13, שבוע לפני הבחירות, נפתחה המהדורה של רדיו חיפה בדיווח פושר על פרישה של אחד המועמדים לראשות העיר וחבירתו לעינת קליש-רותם. לאחר מכן דווח על תמיכה של החרדים ביונה יהב.

כמו על חלקה הראשון של כתבה זו, גם על המתפרסם בחלק זה סירב דני נישליס להגיב.